تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردین 1402 - 14:37
کد خبر : 17875

تصویب لایحه زنانه پیش‌درآمد برخورد قانونی با بی‌حجابی است؟

تصویب لایحه زنانه پیش‌درآمد برخورد قانونی با بی‌حجابی است؟
با وجود حمایت‌ها و تمجیدهایی که از این لایحه صورت گرفته، مخالفان نیز دیدگاه‌های خود را اعلام داشته‌اند؛ دیدگاه‌هایی که از سوی دو طیف متضاد در این زمینه مطرح شده است.

لایحه‌ای که سال‌ها است با عنوان «منع خشونت علیه زنان» شناخته می‌شود، سرانجام در روزهای گذشته کلیاتش به تصویب رسید؛ لایحه‌ای که بعضی آن را دستاوردی بزرگ در حوزه زنان می‌خوانند و گروهی به کنایه از کوهی یاد می‌کنند که نهایتا موش زایید.

 

به گزارش ایران مامن، برخی این تصمیم مجلس را مرتبط با برنامه‌های تازه‌ای می‌بینند که قرار است برای مقابله با بی‌حجابی از سوی نهادهای حاکمیتی به اجرا درآید و پیش از آن امتیازاتی در چارچوب لایحه یادشده به زنان نشان داده می‌شود.

 

به گزارش «ایرنا» لایحه «حمایت از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر خشونت» روز بیستم فروردین ۱۴۰۲ در حالی به تصویب رسید که متن این لایحه در دولت دهم تهیه و تصویب آن در دولت سیزدهم نهایی شد. حدود ۱۲ سال انتظار بانوان برای تصویب این لایحه در نهایت به پایان رسید.

 

«انسیه خزعلی» معاون امور خانواده و زنان ریاست جمهوری در این باره اظهار داشته مسئله جلوگیری از ظلم به زن از مسائلی است که در ۲ دهه گذشته رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاکید فرمودند و بیش از ۴۰۰ بار ظلم به زن در کلام ایشان انقلاب شنیده شده است.

 

 

به گفته خزعلی، معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز تحقیقات اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس موافقت خودشان را با لایحه مذکور اعلام کردند و شورای نگهبان نیز در صورت وجود ایرادات مغایر با اسلام نظر خود را اعلام خواهد کرد.

 

پس از تصویب کلیات لایحه، «محمدباقر قالیباف» که این روزها خود را درگیر رقابت با پایداری‌ها در زمینه مساله حجاب و طرح بهارستان درباره آن می‌بیند، برخی جزئیات مهم لایحه حمایت از آسیب‌دیدگی زنان را چنین برشمرده است:

  • بر اساس این لایحه ازدواج یا طلاق اجباری زنان ممنوع خواهد بود.
  • هیچ شوهری حق اخراج همسر خود از خانه را نخواهد داشت.
  • اگر زنی با مخالفت ناموجهی برای سفر علمی، ورزشی و… به خارج از کشور مواجه شود، رأی قاضی می‌تواند برای سفر کافی باشد.
  • اگر زنی در محل کار پیشنهاد نامشروعی از سوی همکار خود دریافت کند، می‌تواند علیه آن فرد شکایت کند و آن فرد از کار دولتی خود اخراج خواهد شد.
  • فرستادن تصاویر و مطالب مستهجن برای زنان بدون رضایت آن‌ها جرم خواهد بود. تصویربرداری از زنان حین اعمال جرم علیه آن‌ها، خود جرم خواهد بود.
  • درمان رایگان زنان آسیب‌دیده نیازمند، تشدید مجازات فرد بزهکار، تسهیلات اشتغال به کار و درصورت نیاز تأمین خوابگاه از جمله حمایت‌هایی است که از زنان صورت می‌گیرد.

 

با وجود حمایت‌ها و تمجیدهایی که از این لایحه صورت گرفته، مخالفان نیز دیدگاه‌های خود را اعلام داشته‌اند؛ دیدگاه‌هایی که از سوی دو طیف متضاد در این زمینه مطرح شده است.

 

 

به عنوان مثال، «محمد نبویان» عضو کمیسیون اصل۹۰ اظهار داشته کلیات این لایحه در دایره اسلامی نیست. این لایحه القا می کند که در کشور معضل جدی وجود دارد و زنان جامعه ما در حال آسیب دیدن هستند. همچنین «حسن نوروزی» عضو کمیسیون قضایی گفته محتوای لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان، قوانین بین‌المللی و سازمان حقوق بشر و سازمان ملل متحد و سند ۲۰۳۰ است. این لایحه بنیان خانواده را سست و ضعیف  و درگیری بین زنان و مردان را ایجاد می‌کند و مخالف با اصول اسلامی است.

 

در سوی مقابل، «طیبه سیاوشی» نماینده سابق تهران به «اعتماد» گفته است تمام تلاش افرادی که در حوزه زنان و این لایحه در گذشته کار می‌کردند این بود که واژه خانه‌های امن در لایحه قید شود. واژه‌ای که ملموس، آشنا و بین‌المللی است. اما در این لایحه هیچ نامی از خانه‌های امن برده نشده است. ️واژه‌هایی چون سند ۲۰۳۰ و رویکردهای فمینیستی و… بدل به ابزارهایی شده‌اند که از طریق آن اصل موضوع حمایت از زنان مورد خدشه قرار می‌گیرند.

 

به گفته سیاوشی، ️در صحن با صراحت اعلام می‌شود که حاضر نیستند، نرخ دیه زنان و مردان را برابر ببینند. نه تنها دیه برابر که حتی وقتی در این قانون صندوقی گنجانده می‌شود تا دیه برابر زنان را پرداخت کند، تندروها همین را هم بر نمی‌تابند. یعنی حتی حاضر نیستند یک قدم اصلاحی مطابق قوانین حقوق بشری برداشته شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات