تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1402 - 17:16
کد خبر : 17926

مرافعه بر سر بیکاری و اشتغال

مرافعه بر سر بیکاری و اشتغال
وضعیت اشتغال در دولت سیزدهم محل مجادلات سیاسی در رسانه‌های حامی و رقیب دولت است.

وضعیت ایجاد شغل در دولت «سیدابراهیم رئیسی» محل منازعه حامیان دولت و رقبای سیاسی است. آخرین روزهای پارسال رییس دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «ایرنا» از ثبت یک میلیون و ۱۴۱ هزار نفر در سامانه جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال خدماتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد تا بر این اساس دولت سیزدهم از وعده تامین سالانه یک میلیون شغل سربلند خارج شود.

 

در رد آمار مربوط به اشتغال، «عبدالناصر همتی» رقیب انتخاباتی رئیسی چند روز پیش در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: کمتر از دوماه از اعلام موفقیت دولت در کاهش ۰.۷ واحد درصدی نرخ بیکاری نگذشته است که گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری با رسیدن به ۹.۷ درصد در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل پاییز آن ۱.۵ واحد درصد و نسبت به زمستان سال قبل از آن به ۰.۳ واحد درصد افزایش یافته است. در واقع به جای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده شده برای یک‌سال، صرفا ۲۶ درصد آن تحقق یافته است یعنی ۲۶۳ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است که کمتر از افراد جویای کار جدید می‌شود.

 

همزمان ایرنا در پاسخ به چنین انتقاداتی در گزارشی نوشت مقایسه عملکرد دولت سیزدهم با دولت‌های گذشته بیانگر عملکرد به مراتب بهتر دولت فعلی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال است.

 

خبرگزاری دولت در گزارش خود آورد: بر اساس گزارش مرکز آمار، در بین چند دولت اخیر، بهترین عملکرد در زمینه کاهش نرخ بیکاری در اختیار دولت رئیسی است که در ۲ سال اول فعالیت آن (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) این شاخص به طور متوسط ۹.۱ درصد بوده است.

این در حالی است که متوسط نرخ بیکاری در هشت سال دولت خاتمی ۱۲.۸ درصد، دولت احمدی‌نژاد ۱۱.۷ درصد و دولت روحانی ۱۱.۱ درصد بوده است.

 

در ادامه این کش‌وقوس‌ها بر سر اوضاع اشتغال و بیکاری در دولت رئیسی، «اعتماد» سرمقاله خود را به گزارشی از «عباس عبدی» با عنوان «اندازه اشتغال ۱۴۰۱» اختصاص داد و در آن نوشت: ایجاد شغل در نگاه مدیریت دولتی یک نمایش اداری و عددبازی برای کسب بودجه است. در واقع به جای یک میلیون و ۳۲۰ هزار شغل وعده داده شده در سال ۱۴۰۱، فقط ۲۶۳ هزار شغل ایجاد شده است. یعنی ۲۰ درصد آنچه وعده داده شده است؛ اگر مبنا را هم یک میلیون شغل وعده داده شده در انتخابات بدانیم فقط ۲۶ درصد آن محقق شده است. این آمار رسمی کشور است و امیدواریم که مسوولان دولتی از تحلیل آن ناراحت نشوند.

 

به نوشته «بی بی سی فارسی » در تحلیل آمار اشتغال، اعداد جدید کارآفرینی حتی کمتر از افراد جویای کار جدید است. معنی نرخ بیکاری زمستان سال گذشته این است که به‌طور تقریبی ۱۰ درصد از جمعیت فعال کشور – جمعیتی که می‌تواند کار کند و ارزش افزوده ایجاد کند- بیکار بوده‌اند.

 

 

در همین حال امروز «کیهان» ذیل تیتر یک خود در زمینه نقش مسکن‌سازی در رونق اقتصاد یادآور شد: ساخت مسکن به دلیل بیشترین پیوندهای پسینی و پیشینی که با بخش‌های مختلف اقتصاد دارد، می‌تواند زمینه رونق تولید در همه آنها و همچنین اشتغال‌آفرینی بسیار زیادی داشته باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات