تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 22:53
کد خبر : 18017

اعتراضات ایران از نگاه تحلیلگران اسرائیلی

اعتراضات ایران از نگاه تحلیلگران اسرائیلی
حتی خوش‌بین‌ترین مقامات اسرائیلی نیز حاضر نیستند روی تغییر رژیم در تهران شرط‌بندی کنند

چند ماه بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ ایران که از پایان تابستان آغاز شد، سرزمین اشغالی هم صحنه لشکرکشی خیابانی مخالفان «بنیامین نتانیاهو» و کابینه راست افراطی اسرائیل بود که در واکنش به طرح دگرگونی قضایی به راه افتاد؛ طرحی که مخالفان بی بی آن را «کودتای سفید» می‌خوانند.

 

 

با این حال، اسرائیلی‌ها از ماه‌های گذشته تمرکز مضاعفی روی تحولات داخلی و مدنی ایران داشته‌اند. چندی پیش یک منبع امنیتی ارشد اسرائیل در گفت‌وگویی با «المانیتور» مدعی شد که ایران کنونی، ایران ۱۰ یا ۵ سال پیش نیست و نه حتی ایران یک سال یا حتی ۳ ماه گذشته بلکه آنچه اکنون در ایران می‌گذرد عمیق‌تر و گسترده‌تر از تمام وقایع پیشین بوده و البته غیرقابل برگشت است.

 

به نوشته المانیتور به نقل از معاون سابق وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، این دیگر یک التهاب موضعی یا یک بیماری گذرا نیست. آنچه اکنون می‌بینیم چهره ایران را تغییر می‌دهد و بازگشتی وجود نخواهد داشت.

 

با این وجود، حتی خوش‌بین‌ترین مقامات اسرائیلی نیز حاضر نیستند روی تغییر رژیم در تهران شرط‌بندی کنند؛ موضوعی که «وال‌استریت‌ژورنال» نیز در گزارش خود برمبنای سخنان مقامات امنیتی غرب و خاورمیانه بر آن تاکید کرده و نوشته که این مقامات به این نتیجه رسیده‌اند که یک جنبش اعتراضی چند ‌ماهه در ایران نشان‌دهنده یک حرکت پایدار به سوی تغییر است که پایه‌های جمهوری‌اسلامی را متزلزل ساخته اما تهدیدی فوری برای دولت مستقر در تهران نیست.

 

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، مقامات امنیتی مذکور معتقدند که دوام جنبش اعتراضی اخیر با توجه به سرعت فرو نشاندن تظاهرات‌های سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ از سوی حاکمیت ایران شگفت‌آور است و بر همین اساس در اسرائیل که درگیر یک تنش طولانی‌مدت با ایران است مقامات امنیتی از نزدیک مبارزه دشمن اصلی خود را با التهابات به نظاره نشسته‌اند و بر این اساس نتیجه‌گیری می‌کنند که ناآرامی‌ها احتمالاً ادامه خواهند داشت زیرا معترضان به‌جای نگرانی‌های اقتصادی اکنون کاملاً بر حقوق و آزادی‌های بشری متمرکز شده‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، نکته قابل تامل در بررسی نظرات تحلیلگران اسرائیلی که در رسانه‌های یادشده انعکاس یافته این است که آنها در شرایط کنونی به سه دلیل احتمال تغییر حاکمیت ایران در اثر این التهابات را اندک می‌دانند؛ اول فقدان رهبری برجسته و کاریزماتیک در میان اپوزیسیون خارج از کشور است .

 

از دید تحلیلگران صهیونیست، دومین عنصری که در موج التهابات اخیر گم شده‌ است تأمین مالی سازمان‌یافته با منشأ روشن است و سومین عنصر نیز نبود پشتوانه مذهبی است بدین معنی که اقشار مذهبی و سنتی با اعتراضات همراه نشده‌اند.

 

 

با این حال و بنا بر تحلیل مقامات امنیتی رژیم‌ صهیونیستی دوام جنبش اعتراضی اخیر و شکل واکنش مقامات ایرانی در قبال آن سیاست‌های واشنگتن و اروپا در قبال ایران را تغییر داده و درخواست‌ها برای تعامل دیپلماتیک با تهران را خاموش کرده ‌است. همچنین امیدها مبنی بر اینکه ایالات ‌متحده و ایران بتوانند توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را احیا کنند نیز بسیار کمرنگ شده‌ است و این در حالی ‌است که اتحادیه‌ اروپا نیز اخیرا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران به دلیل ادامه التهابات اعمال داشت ‌است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات