تاریخ انتشار : جمعه 8 اردیبهشت 1402 - 20:45
کد خبر : 18040

«چیکن ‌بازی» مجلس و دولت بعد از توصیه رهبری به همکاری

«چیکن ‌بازی» مجلس و دولت بعد از توصیه رهبری به همکاری
ناظران می‌گویند رخدادهای اخیر نشانگر قرار گرفتن طیفی از مجلس‌ها در وضعیت «بازی چیکن» یا «بزدل» با دولت است

کمتر از یک هفته پس از توصیه رهبر انقلاب به همکاری قوا برای رفع مشکلات کشور، طیفی از مجلسی‌ها تقابلی حیثیتی را با یکی از وزارتخانه‌های مهم دولت به راه انداخته‌اند؛ سکاندار وزارت صمت یعنی «سیدرضا فاطمی امین» اما گویا مورد حمایت مطلق دولتی‌ها قرار دارد چنان که «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بعد از طرح اتهام رشوه‌پردازی این وزارتخانه به نمایندگان برای خودداری از استیضاح دوم فاطمی امین نوشت : ادعای انصراف نمایندگان از استیضاح با دریافت ماشین شاسی بلند نه تنها دروغ‌پردازی علیه دولت بلکه با بازی با آبروی مجلس است.

 

«سیدمحمد حسینی» معاون پارلمانی «سیدابراهیم رئیسی» اظهار داشته دولت از وزیر حمایت می‌کند و چند روز پیش سخنگوی بیمه مرکزی به دلیل تقاضای استیضاح فاطمی امین برکنار شد.

 

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت

 

علاوه بر دولتی‌ها برخی وابستگان به نهادهای دیگر حاکمیتی مانند شهرداری تحت هدایت «علیرضا زاکانی» و روزنامه «همشهری» و نیز مجمع تشخیص و … از وزیر صمت اعلام حمایت کرده‌اند و ادعایی اینچنین را مطرح کرده‌اند: استیضاح وزیر صمت باعث تقویت «نئولیبرالیسم» می‌شود.

 

همچنین دادستان کل کشور اظهار داشته اگر نماینده مجلس مدارکی درباره واگذاری خودرو‌ها به نمایندگان تداشته باشد تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

 

با این حال «احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز از ادعای خود مبنی بر واگذاری ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به بهارستانی‌ها به عنوان رشوه خودداری از استیضاح، تاکنون پا پس نکشیده است. «احمد رسولی نژاد» عضو کمیسیون صنایع و دومین نماینده‌ای که دست به افشاگری زده بود اما مصاحبه‌اش با رسانه دانشگاه آزاد را تکذیب کرد و گفت بحث حواله خودروی شاسی‌بلند را در حد شایعه شنیده است.

 

علیرضابیگی همچنین گفته که ماجرای ۷۵ خودرو باعث گشوده‌شدن پرونده‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ شده است. سخنگوی این کمیسیون البته این اظهارات را رد کرده است.

 

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز

 

«سیدنظام الدین موسوی» سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این باره گفته حراست فوه مقننه کذب بودن این ادعا را به اثبات رسانده و سخنگوی هیات نظارت بر نمایندگان هم اظهار داشته در اسرع وقت جلسه‌ای درباره این خبر که باعث تشویش اذهان عمومی شده، تشکیل می‌شود.

 

با این حال، قرار است در هفته پیش رو فاطمی امین برای دومین بار استیضاح شود. وی دفعه نخست و در آبان‌ماه پارسال توانست بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد.

 

این بار اما بسیاری از ناظران می‌گویند فاطمی امین کار سخت‌تری برای تمدید وزارت خواهد داشت. «روح الله حضرت پور» نماینده ارومیه که فاطمی امین را «وزیر خودروسازان» نامیده توئیت زده وی باید مرد باشد و اسامی نمایندگانی که رانت یا هر درخواستی داشته‌اند در روز یکشنبه اعلام کند. «علی بابایی کارنامی» دیگر نماینده مخالف وزیر هم اظهار داشته مردم را فریب ندهید و مافیای خودرو را معرفی کنید.

 

به گزارش ایران مامن، این کش و قوس‌ها در روزهای اخیر مورد توجه خاص رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی قرار گرفت و این رسانه‌ها ادعاهایی چون حمایت دولتی‌ها از وزیر به دلیل تعاملات پشت پرده وی با خانواده رئیس‌جمهوری را مورد توجه قرار دادند. همچنین از دید این رسانه‌ها نه با نماینده افشاگر برخورد جدی صورت خواهد گرفت و نه دولتیِ ناکارآمد زیرا «فساد سیستماتیک» مانع از روشن‌شدن ابعاد این ماجرا خواهد شد.

 

از سوی دیگر برخی ناظران می‌گویند رخدادهای اخیر نشانگر قرار گرفتن طیفی از مجلس‌ها در وضعیت «بازی چیکن» یا «بزدل» با دولت است؛ وضعیتی که ناظر بر «نظریه بازی‌ها» در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است و می‌گوید زمانی که دو طرف یک دعوای وارد تنازعی حیثیتی و غیرقابل بازگشت می‌شوند یا به برخورد شدید بر اثر یک تصادف می‌رسند یا مجبورند از برابرِ خودرویی که به سرعت و از روبرو به آن‌ها نزدیک می‌کشد کنار بکشند و باخت را قبول کنند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات