تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 13:19
کد خبر : 18093

سقوط خودرویی وزیر، زیان دولت و زرنگی رئیس مجلس

سقوط خودرویی وزیر، زیان دولت و زرنگی رئیس مجلس
قالیباف در جلسه روز بعد از استیضاح اظهار داشت با هر متخلفی که بخواهد با تهمت، بحث 75 خودروی شاسی‌بلند را پیگیری کند، برخورد می‌کنم. وی همچنین اظهار داشت رئیس جمهور با اظهارات شفاف اجازه نداد استیضاح بهانه‌ای برای تصویرسازی اختلاف قوا باشد.

موافقان استیضاح دوم وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز با ۶۰ رای بیشتر از ۱۰۲ مخالف در کنار ۲ ممتنع و ۶ باطله، سرانجام «سیدرضا فاطمی‌امین» را از این وزارتخانه بیرون راندند.

 

به گزارش ایران مامن، استیضاح‌طلبان برای برکناری فاطمی‌امین که او را وزیر خودروسازها می‌‍خواندند و عکس‌انداختن با برگه‌های رایشان و نمایشش در فضای مجازی، چنان عجله داشتند که تقاضای دولت برای دو روز تعویق استیضاح را قبول نکردند.

 

 

مباحث مطرح شده در چارچوب و پیرامون استیضاح از ادعای رشوه ۷۵ خودرو شاسی‌بلند از وزارت صمت به برخی نمایندگان و کارمندان مجلس و خانواده‌هایشان برای حمایت از وزیر سابق، متهم شدن فاطمی امین به آمارسازی و ادعای او مبنی بر اینکه معاونش مورد ضرب و شتم قرار گرفته، سوال درباره مابه‌التفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس و قیمت تولیدی آن و … باعث شد دیروز بهارستان شاهد یکی از به‌یادماندنی‌ترین استیضاح‌ها باشد.

 

اخبار مرتبط:

«چیکن ‌بازی» مجلس و دولت بعد از توصیه رهبری به همکاری

 

نکته قابل تامل در این خصوص، حضور «سیدابراهیم رئیسی» در مجلس برای دفاع از وزیرش بود و همین هم باعث شد تا دومین رئیس‌جمهوری باشد که با وجود سنگ تمام گذاشتن برای وزیر، با دست خالی از بهارستان خارج شود. پیش از رئیسی، «محمود احمدی نژاد» در جلسه استیضاح «عبدالرضا شیخ‌الاسلامی» وزیر کار و امور اجتماعی در میانه بهمن‌ماه ۹۱ با «نه» مجلسی‌ها روبرو شده بود.

 

از دید بسیاری از ناظران، از همان ابتدا مشخص بود که نمایندگان با توجه به آشفته بازار خودرو، در پیش بودن انتخابات و برای داشتن برگی برنده در رقابت‌های سیاسی و برای مواجهه با مردم، عزم خود را برای برکناری وزیر جزم کرده‌اند. به همین خاطر و از این منظر، دولت با عدم برآورد صحیح از وضعیت مجلس تمام توان خود را به کار برد تا مانع از برکناری فاطمی امین شود و به عبارتی وارد جدالی حیثیتی شد.

 

 

در این فضا، بسیاری برنده واقعی برکناری وزیر صمت را «محمدباقر قالیباف» می‌دانند که توانست مقابل پایداری‌های حاضر در بهارستان و پاستور خودنمایی کند و همزمان از اتهام تقابل با دولت و پرهیز از همکاری و همگرایی با قوه مجریه بگریزد؛ حضور رئیسی در مجلس هم مزید بر علت شد تا کامیابی قالیباف پررنگ‌تر به نظر برسد.

 

قالیباف در جلسه روز بعد از استیضاح اظهار داشت با هر متخلفی که بخواهد با تهمت، بحث ۷۵ خودروی شاسی‌بلند را پیگیری کند، برخورد می‌کنم. وی همچنین اظهار داشت رئیس جمهور با اظهارات شفاف اجازه نداد استیضاح بهانه‌ای برای تصویرسازی اختلاف قوا باشد.

 

زد و خورد میان اصولگرایان البته با واکنشی متفاوت از سوی اعتدالیون و اصلاحاتی‌ها مواجه شد از جمله «احمد زیدآبادی» در کانال تلگرامی خود با بیان این که  مشکل طرز تفکری است که با اصول توسعۀ متوازن و پایدار اقتصادی و علوم مرتبط با آن به کلی بیگانه است نوشت: توفیری ندارد!چه فاطمی امین چه امین فاطمی. با همین نگاه «عباس عبدی» هم در «اعتماد» نوشت: استیضاح تاثیری نه بر صنعت دارد، نه بر خودرو و نه حتی در کیفیت معرفی نامزد بعدی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات