تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 - 0:42
کد خبر : 18125

مسابقه نامرغوب لوازم خانگی با خودرو

مسابقه نامرغوب لوازم خانگی با خودرو
از دید بسیاری از ناظران و کارشناسان اقتصادی، مهم‌ترین دلیل افزایش افسارگسیخته انواع لوازم خانگی که فراتر از تورم عمومی است، ممنوعیت واردات است دقیقا مانند وضعیت بازار خودرو.

موج قبلی افزایش قیمت لوازم خانگی از اوایل اسفندماه گذشته آغاز شد و تولیدکنندگان با سوءاستفاده از بازار شب عید قیمت محصولات خود را از ۴۰ تا ۸۰ درصد گران کردند.

 

به نوشته «تسنیم» این افزایش قیمت‌ها برای آنها قانع‌کننده نبود و در اردیبهشت ماه امسال بازار با لیست جدید قیمت‌ انواع محصولات لوازم خانگی روبه‌رو شده است. بررسی بازار نشان می‌دهد در زمان حاضر اکثر شرکت‌ها از جمله پاکشوما، امرسان، آبسال، هیمالیا و دیپوینت قیمت‌ها را ۱۰ تا ۲۰ درصد گران کرده‌اند و خبری هم از برخورد با متخلفین نیست.

 

به گزارش ایران مامن، از دید بسیاری از ناظران و کارشناسان اقتصادی، مهم‌ترین دلیل افزایش افسارگسیخته انواع لوازم خانگی که فراتر از تورم عمومی است، ممنوعیت واردات است دقیقا مانند وضعیت بازار خودرو.

 

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم ماهانه کالاهای بادوام از سال ۹۷ تاکنون، گاهی به بیشتر از ۲۰ درصد رسیده که رقم بسیار بزرگی است؛ از سال ۹۷ که واردات لوازم خانگی ممنوع شد و البته برخی اسامی این بازار، تلاش گسترده‌ای کردند تا واردات ممنوع شود. اسامی‌ای مانند مالکان یک برند تولیدکننده لوازم خانگی که بیشتر از نیمی از بازار کشور را در اختیار دارد و حالا به صنایع بالادستی نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، نساجی و حتی گردشگری هم وارد شده است.

 

رشد خیره‌کننده قیمت لوازم خانگی در حالی رخ داده که بنا بود از سال ۱۴۰۰ درباره تداوم ممنوعیت واردات این کالا تجدیدنظر شود اما سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته خبر داد که کماکان قرار نیست ممنوعیت برداشته شود.

 

 

سال قبل سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز افزایش ۱۵‌درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰‌درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داد. ناگفته نماند که تولیدکنندگان در سال چند بار دیگر درخواست افزایش قیمت داده بودند ولی با آن موافقت نشده بود. با‌این‌‌حال برخی شرکت‌ها می‌گفتند توان ادامه فعالیت با قیمت‌های قبلی را ندارند، پس بدون مجوز افزایش قیمت دادند. به‌طور‌کلی در سال‌های اخیر بارها شاهد بوده‌ایم که تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند، نهادهای نظارتی در وزارت صمت هم در وهله اول با آن موافقت نکرده‌اند اما نهایتا بعد از مدتی با مجوز یا بدون مجوز قیمت‌ها بالا رفته است.

 

«احسان فدایی» کارشناس صنعت لوازم خانگی، به «شرق» گفته است قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی داخلی جهش قیمت خیره‌کننده داشته‌اند؛ برای مثال قیمت ماشین‌ لباسشویی هشت، نه کیلوگرمی ساخت داخل که سال ۹۷ از ۵۰۰ هزار تومان تا دو‌میلیون تومان بوده، اکنون به حدود ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان رسیده است یا تلویزیون ایرانی که آن زمان بین دو تا سه میلیون تومان بوده، اکنون بالای ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.این در حالی است که اگر تا آن زمان می‌شد با ۳۰ میلیون تومان جهیزیه خرید، اکنون حتی اگر بخواهید تمام لوازم خانگی جهیزیه را ایرانی آن‌هم درجه دو بخرید، کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تمام نخواهد شد.

 

این کارشناس با اشاره به اینکه مردم در این شرایط به تعمیر لوازمشان روی آورده‌اند افزوده است: این وضعیت نابسامان بازار لوازم خانگی موجب شده مردم به خرید کالاهای فیک و ارزان روی بیاورند و کشورهای اطراف ایران هم به‌شدت در‌حال سوءاستفاده از فضای به‌وجودآمده در ایران هستند.

 

«اکبر پازوکی» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران هم در این باره اظهار داشته که صنعت لوازم خانگی، دیر یا زود به سرنوشت صنعت خودرو دچار می‌شود.

 

در مقابل، «علیرضا محمدی‌دانیالی» رئیس هئیت‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، معتقد است که در بازار لوازم خانگی انحصار شکل نمی‌گیرد، زیرا ۵۰۰ تولیدکننده در این بازار وجود دارد، اما این ادعای او در حالی مطرح می‌شود که سهم غالب بازار لوازم خانگی یعنی بیشتر از ۵۰ درصد این بازار در اختیار یک تولیدکننده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات