تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 12:41
کد خبر : 18586

در فرانسه هم پلیس کبریت اول را کشید

در فرانسه هم پلیس کبریت اول را کشید
وقایع امروز فرانسه از جهاتی به رخدادهای سال گذشته ایران شباهت دارد. نحوه درگذشت «مهسا امینی» که جرقه ناآرامی‌ها در ایران را روشن کرد، نشانه رفتن انگشت اتهام تشدید آشوب به سوی شبکه‌های اجتماعی، کشیده شدن اعتراض به آشوب و خشونت و...؛ به همین خاطر تحولات فرانسه به طور ویژه مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفت.

رئیس جمهور فرانسه دیروز در جمع بیش از ۲۰۰ شهردار این کشور گفت تصور می‌کند نقطه اوج ناآرامی‌هایی که در یک هفته گذشته این کشور را فرا گرفته، پشت سر گذاشته است؛ اعتراضاتی که از روز سه‌شنبه ۶ تیر با قتل «ناهل مرزوق» جوان ۱۷ ساله الجزایری و مغربی‌تبار به دست پلیس در شهر «ناتر» در حومه پاریس کلید خورد و به سایر شهرها و مناطق فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی کشیده شد.

 

ناهل راننده خودرویی بود که به فرمان توقف پلیس بی‌توجهی کرد و در مقابل، پلیس بی‌محابا به وی شلیک کرد و او را کشت. این اتفاق و حوادث پس از آن، مساله مجوز پلیس در استفاده از خشونت علیه مردم عادی را به موضوعی برای شدت‌گرفتن اعتراضات و به خشونت کشیده شدن آن در فرانسه بدل کرد.

 

 

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در اوج اعتراضات از وزرای کابینه‌اش خواست از تمام قدرت خود استفاده کرده و هر کاری می‌توانند انجام دهند تا نظم و آرامش را به کشور بازگردانند. مکرون همچنین معترضان نوجوان را تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی دانسته و از والدین فرانسوی خواسته بود که از حضور نوجوانان در خیابان‌ها جلوگیری کنند.

 

اعتراضاتی شبیه ایران

 

به گزارش «ایرنا» وقایع امروز فرانسه از جهاتی به رخدادهای سال گذشته ایران شباهت دارد. نحوه درگذشت «مهسا امینی» که جرقه ناآرامی‌ها در ایران را روشن کرد، نشانه رفتن انگشت اتهام تشدید آشوب به سوی شبکه‌های اجتماعی، کشیده شدن اعتراض به آشوب و خشونت و…؛ به همین خاطر تحولات فرانسه به طور ویژه مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفت.

 

دلیل ناآرامی‌های فرانسه چیست؟

 

در توصیف زمینه‌ها و دلایل بروز اعتراضات اخیر فرانسه که هنوز از زیر بار جنبش «جلیقه‌زردها» (آغازشده از نوامبر۲۰۱۸) رها نشده، «اعتماد» نوشته است در نظر گرفتن چند مساله می‌تواند به درک بهتر آنچه در فرانسه می‌گذرد کمک کند. این معترضان، هرچند اعتراضات و شورش‌های‌شان تاثیر عمیقی بر سیاست داخلی فرانسه و تشدید شکاف‌های سیاسی در این کشور خواهد داشت اما به هیچ‌وجه معترضان یا شورشیان سیاسی به حساب نمی‌آیند. اعتراضات آنها ریشه مذهبی هم نداشت. بسیاری از معترضان و شورشیان جوانانی بودند که اعتقادات مذهبی عمیقی نداشتند و به سختی می‌شد آنها را افرادی دانست که دین یا مذهب‌شان، هویت‌شان را تعریف می‌کند. آنچه آشکار شد این بود که آنها را خشمی عمیق از طیف گسترده‌ای از مسائل نظیر نابرابری‌های اقتصادی و تبعیض نژادی هدایت می‌کند.

 

بروز این اعتراضات و شورش‌ها از سوی جامعه‌ای که در فقیرترین مناطق حاشیه شهر در فرانسه زندگی می‌کنند، سوالات و تردیدها درباره خشونت سیستماتیک و تبعیض نژادی پلیس فرانسه را جدی‌تر کرده است. درست مانند کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس مینیاپولیس در می ۲۰۲۰ که به ماه‌ها اعتراض در ایالات‌متحده منجر شد.

 

اعتراضات و شورش‌های اخیر جدی‌ترین اعتراضات در حاشیه شهرها از سال ۲۰۰۵ به این سو به حساب می‌آید. اعتراضات سال ۲۰۰۵ که با جرقه‌ای مشابه (مرگ دو نوجوان حین فرار از دست پلیس) آغاز شده بود، حدود سه هفته (اکتبر و نوامبر ۲۰۰۵) به طول انجامید.

 

 

سردبیر پیشین بخش اخبار بین‌المللی روزنامه «ایندیپندنت» که سابقه ۲۰ سال حضور در پاریس و پوشش اخبار فرانسه برای این روزنامه را دارد، می‌نویسد: این معترضان و شورشیان ضدپلیس بودند. براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی از آمارهای پلیس، پلیس فرانسه افراد با تبار آفریقایی و عرب‌تبار را بسیار بیشتر از سفیدپوستان برای بازرسی‌های بیشتر متوقف می‌کند. برخوردها با این گروه نیز بسیار خشن‌تر است. طی ۱۸ ماه گذشته ۱۷ نفر به دلیل سرپیچی از متوقف کردن خودرو به دستور پلیس کشته شده‌اند که بیشتر آنها آفریقایی یا عرب‌تبار بوده‌اند.

 

چرا جلوی خشونت پلیس را نمی‌گیرند؟

 

«شاهین ولی» مشاور پیشین رییس‌جمهور فرانسه در یادداشتی در روزنامه «فایننشال تایمز» تحلیل قابل‌توجهی در این زمینه دارد. به نوشته وی هراس از بی‌نظمی عمومی و گسترش تهدیدهای تروریستی باعث شده حتی دولت‌هایی که خود را متعهد به وفاداری به اصول دموکراسی می‌دانند نیز در مسیر تجهیز بیشتر، افزایش نیروها و کاستن از پاسخگویی نیروی پلیس برآیند. همین وضعیت موجب شده امروز تعداد کسانی که توسط پلیس کشته می‌شوند ۴ الی ۵ برابر سال ۲۰۱۰ باشد.

 

تبعات اعتراضات برای فرانسه

 

شورش‌ها و اعتراضات اخیر تبعات زیادی برای فرانسه داشته است. براساس برآورد «بلومبرگ» این اعتراضات تاکنون ۱.۱ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد فرانسه وارد کرده است. این گزارش نشان می‌دهد دست‌کم ۲۰۰ کسب و کار مورد حمله یا غارت قرار گرفته‌اند، ۳۰۰ بانک و ۲۵۰ مغازه تخریب شده‌اند و این بدون درنظرگرفتن مدارس، سالن‌های همایش و مکان‌های اجتماعاتی است که در پی این حوادث آسیب دیده‌اند.

 

«تخریب چهره فرانسه» و تحت‌تاثیر قرار دادن گردشگری در این کشور که از مهم‌ترین منابع درآمدی فرانسه به حساب می‌آید نیز از جمله دیگر مواردی است که از تبعات اعتراضات اخیر خوانده می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات