تاریخ انتشار : جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 22:48
کد خبر : 18132

رئیسی و ۲ ناهار متفاوت در شام

رئیسی و ۲ ناهار متفاوت در شام
در مقایسه با ناهار نخستی که رئیسی میهمان سوری‌ها بود و متن این سفر خبرساز شد، ناهار یا روز دوم تحت تاثیر حواشی قرار گرفت.

رئیس دولت سیزدهم در اولین سفر یک رئیس‌جمهور از ایران به سوریه بعد از آغاز بحران این کشور (۲۰۱۱ میلادی)، دو روز پایانی هفته به دمشق رفت.

سوریه سوای از حساسیت‌ها و ملاحظاتی که اکنون در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، دهه‌ها مطمئن‌ترین شریک تهران در جهان عرب بوده و نکته جالب توجه این‌که تابستان ۱۳۶۳ اولین میزبانی از سفر خارجی یک رئیس‌جمهور از ایران را برعهده داشته است.

درباره سفر سیدابراهیم رئیسی به دمشق باید گفت که این سفر مورد توجه ویژه رسانه‌های خارجی و داخلی به ویژه حامیان دولت بود و طی روزهای گذشته امضای ۱۵ سند همکاری میان دو طرف تیتر طیفی از این رسانه‌ها قرار گرفت.

با این حال و پیش از این سفر با توجه به تحریم‌های پیش روی دو کشور و وضعیت اقتصادیشان، بسیاری از کارشناسان می‌گفتند نه توسعه مناسبات با سوریه می‌تواند آورده‌ اقتصادی چندانی برای ایران داشته باشد و نه ایران در وضعیتی است که بتواند در بازسازی این کشور جنگ‌زده سهمی عمده داشته باشد مگر این‌که از توان لجستیک و فنی خود در این زمینه استفاده کند.

در مناسبات ایران و سوریه آمار و قیاس آن با سایر کشورهای منطقه، گویای واقعیات موجود است. بنا به اعلام سخنگوی سابق گمرک، با بازگشایی مرزها و روان شدن تجارت جهانی، همزمان با استقرار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، صادرات کشورمان به سوریه به ۲۱۸ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۹۹ درصدی داشته و در سال ۱۴۰۱ نیز این روند رو به رشد ادامه پیدا کرد تا اینکه صادرات در این سال با رشد ۱۰.۶ درصدی در وزن و ۱۱.۴ درصدی در ارزش به ۱۴۷ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۲۴۳ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۳۳ دلار رسیده است.

با این وجود، ابعاد سیاسی و امنیتی این سفر با توجه به ژئوپلیتیک سوریه و عناصر آن از جمله مجاورت با اسرائیل مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

همچنین، نشریه آمریکایی فوربس این سفر را یک مانور پیروزی ایران و محور مقاومت پس از مناقشات دهه گذشته در منطقه و نوعی سرمایه‌گذاری تهران بر کاهش نفوذ آمریکا در دوران گذار از نظم آمریکایی منطقه به یک نظم جدید چند جانبه توصیف کرد.

به نوشته فوربس ایران برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای روابط خود با سوریه دارد، مانند اتصال شبکه راه آهن خود از طریق عراق به بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه. این حرکت به طور بالقوه می تواند از سوی چین حمایت شود.

در مقایسه با ناهار نخستی که رئیسی میهمان سوری‌ها بود و متن این سفر خبرساز شد، ناهار یا روز دوم تحت تاثیر حواشی قرار گرفت.

انتشار عکسی از رئیس‌جمهوری در حال تفقد به دو زن بی‌حجاب که مشاوران بشار اسد بودند، باعث این حواشی شد. بسیاری با مقایسه نوع برخورد با بی‌حجابان در ایران این موضوع را دستمایه انتقاد و کنایه و طنز قرار دادند از جمله عنوان داشتند به دلیل بی‌حجابی این دو زن سوریه باید پلمپ شود.

آنچه این حواشی را دامن زد اظهارات امام جمعه رشت در مراسمی بود که وی از دختران بی‌حجاب اعلان بیزاری کرد؛ اظهاراتی که حتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از آن انتقاد کرد و بسیاری هم گفتند چگونه یک امام جمعه از بی‌حجابان کشورش بیزاری می‌جوید و رئیس‌جمهور به بی‌حجابان سوری لبخند می‌زند.

آیت الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت

به گزارش ایران مامن، در همین شرایط برخی هم مجموع این فعل‌وانفعالات را تلاشی برای به حاشیه راندن اهمیت این‌سفر تلقی کرده و با اشاره به دگرگونی روابط تهران و ریاض و همزمانی آن با سفر مهم وزیر امور خارجه سعودی به دمشق که چندی پیش اتفاق افتاد می‌گویند هیچ حاشیه‌ای این سفر را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات