تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 17:26
کد خبر : 18180

اعظم حمیدپور

پرده‌های گل‌دار، کنترل هیجان مردانه و تجاوز به حریم زنانه در مترو

پرده‌های گل‌دار، کنترل هیجان مردانه و تجاوز به حریم زنانه در مترو
کسی به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که جداسازی فضای از پیش جدا شده میان بانوان و آقایان در مترو، کدام مطالبه عمومی را برآورده می‌کند و این دیوارهای گلدار، چرا به سهم پیشین بانوان از فضای مترو تجاوز کرده است.

«مردان چون نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند، در واگن‌های مترو پرده کشیدیم»؛ این جملاتی است که رسانه‌ها اخیرا از «علیرضا زاکانی» شهردار تهران درباره چرایی تفکیکات جدید مترو نقل کرده‌اند.

 

این روزها نصب دیوار حائل میان واگن مخصوص بانوان و واگن‌های عمومی حسابی خبرساز شده است. بسیاری از مردم که از اجرای آزمایشی این طرح در یکی دو قطار از ماه‌های پایانی سال گذشته بی‌خبر بودند، با توسعه اجرای آن در خطوط و قطارهای دیگر از هفته نخست اردیبهشت ماه، این سوال‌ها به ذهنشان متبادر شد که اولا دیوار حائل (یا همانی که بسیاری کاربران بخاطر طرح گل و بلبل نقش بسته بر  بدنه‌اش، آن را پرده می‌دانند)، چه کارکردی بیشتر از نرده‌ها و دیوارهای شیشه‌ای جداکننده پیشین دارد و ثانیا چرا این دیوار حائل بخش بانوان را به اندازه یک و نیم ردیف صندلی، کوچک کرده است؟

 

به گزارش ایران مامن، اگرچه بخش دوم این پرسش کمتر مورد توجه قرار گرفته، ولی در مجموع اجرای چنین طرحی مورد انتقاد جدی بسیاری از مردم و کارشناسان قرار گرفت و در فضای کنونی از سوی رسانه‌های خارج‌نشین در راستای تفکیک فضاهای عمومی میان زنان و مردان و به عبارتی جمهوری اسلامیزه‌تر کردن فضای شهری تعبیر شد.

 

این در حالی است که از دید بسیاری بانوان، اختصاص واگن‌هایی به بانوان، در متروهایی که در ساعات پیک عبور و مرور، جا برای سوزن انداختن هم ندارد، امری لازم و مطلوب است. ولی تاکید موکد بر پیاده‌سازی طرحی که از همان ابتدای راه‌اندازی متروی تهران در سال ۷۷ تاکنون اجرا شده، از سوی مدیریت کنونی پایتخت، آن هم در فضای کنونی، جالب توجه است.

 

پرسش‌ها و انتقادها در فضای مجازی و رسانه‌ای، «مسعود درستی» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو را به واکنش واداشت. او این اقدام را در راستای برآورده کردن درخواست بانوان دانست و گفت: در شیشه‌ای جدا کننده را نصب کردیم تا کاملا ورود آقایان از داخل قطارها را مسدود کنیم که بانوان در واگن‌های مخصوص به خودشان احساس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.

 

 

 

درستی انتقادها را متوجه «طرح» و «نقش» دیوار حائل دانست و چنین پاسخگویی کرد که طرح نصب شده روی این موانع شیشه‌ای خیلی مورد توجه مسافران قرار نگرفته و با نقدهایی روبرو شده. این موانع شیشه‌ای است و همکاران ما برای اینکه تنوع و حال و هوای بهاری به آن بدهند یک طرح و استیکر گلدار روی شیشه نصب کرده‌اند. اگر اجرای طرح گل بازخورد خوبی در بین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خواهد کرد زیرا این طرح‌ها موقتی است و طی سال با طرح‌های تبلیغاتی و فرهنگی مختلف با توجه به شرایط تغییر می‌کند.

 

از دید بسیاری، این گونه اقدامات، بیش از آنکه در راستای اهداف اعلانی آن (راحتی حال بانوان) باشد، برای فرافکنی و پرت کردن حواس مردم از مطالباتی چون افزایش قطارها و کاهش فاصله زمانی حرکت آنها برای تسهیل رفت و آمد شهری در شرایطی است که کرایه تاکسی‌ها پا به پای تورم بالا رفته و مسافران مترو افزایش یافته‌اند.

 

«مهدی هاشمی» عضو پیشین شورای شهر امروز در روزنامه اعتماد نوشت: بیخود به پرده‌کشی یا فشار به این و آن نپردازید آدرس غلط ندهید؛ مشکل اصلی کمبود قطار است شهردار به جای طرح ریشه‌ای مشکل، از دیوار ثابت بین واگن‌ها خبر می‌دهد. عوام‌فریبی نکنید، قطار‌ها را به فوریت تامین کنید، مترو احتیاج به حداقل ۱۵۰۰ واگن دیگر برای خطوط ۷ گانه و ۱۵۰ ایستگاه افتتاح شده خود دارد. آدرس غلط ندهید. خداوند به دلیل آدرس غلط قطعا شما را نخواهد بخشید.

 

«غلامحسین کرباسچی» شهردار سابق هم اظهار داشته برای حل مساله، آیا بهتر نیست به تعداد وسائل حمل‌ونقل بیافزاییم و رفاه مسافرین را فراهم کنیم که خودبه‌خود خیلی از مسائلی که نگرانش هستند، رفع شود؟ اگر ازدحام و فشردگی در مترو نباشد، مسائل بهتر حل نمی‌شوند و مردم راضی‌تر نخواهند بود؟

 

کرباسچی به بعد دیگری از این ماجرا هم اشاره کرده و گفته: تعجب می‌کنم؛ مسئله جداسازی و اینطور برخوردهای فیزیکی، بارها در گذشته تجربه شده و در حل مسائل فرهنگی به‌وضوح شکست خورده است. اما باز هم به همین نوع نگاه و عملکرد رجوع می‌کنیم. اگر با مسئله پوشش و وقار اجتماعی خانم‌ها و آقایان که نیازمند اقدامات فرهنگی است، برخورد فیزیکی شود، صددرصد شرایط بدتر خواهد شد.

 

با همه این تفاسیر کسی به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که جداسازی فضای از پیش جدا شده میان بانوان و آقایان در مترو، کدام مطالبه عمومی را برآورده می‌کند و این دیوارهای گلدار، چرا به سهم پیشین بانوان از فضای مترو تجاوز کرده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات