تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 21:52
کد خبر : 18299

تنها راه برای حجاب ملت

تنها راه برای حجاب ملت
بسیاری اصرار دارند تنها راه با حجاب کردن بی‌حجابان، استفاده از ظرفیت‌های قانونی است

حجاب برای جمهوری اسلامی یک مساله هویتی است و مانند مسائل هویتی دیگر نظیر تقابل با غرب، عدول از آن قابل تصور نیست همچنان که «محمد دهقان» عضو سابق شورای نگهبان و معاون حقوقی فعلی رئیس‌جمهوری هم گفته حجاب نماد جمهوری اسلامی ایران است؛ نباشد جمهوری اسلامی خیلی معنا پیدا نمی‌کند.

 

این در حالی است که گروه چشمگیری از دختران به ویژه بعد از حوادث پارسال که از مرگ «مهسا امینی» کلید خورد، علنا شال و روسری از سربرداشته‌اند و تدابیری مانند ارسال پیامک و استفاده از دوربین برای جریمه و … تاثیر چندانی نداشته است.

 

به گزارش ایران مامن، برخی از تمهیدات در این زمینه به قدری عجیب و غریب بوده که یا مورد تمسخر قرار گرفته مانند نصب بنرهای توصیه به حجاب به نقل از تولستوی و ویکتور هوگو و … یا به شکلی مشکوک تاثیری معکوس برجای گذاشته است مانند اعلام جریمه یک میلیون و پانصد هزار تومانی برای دو بازیگر زن (کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام) به خاطر بی‌حجابی. این در حالی است که پیشتر برخی از جریمه سه میلیاردی و ابطال گواهینامه و پاسپورت و … برای سلبریتی‌ها و حتی مردم عادی در صورتی بی‌حجابی سخن می‌گفتند.

 

 

چنین چاره‌جویی‌ و اقداماتی مانند ممنوعیت پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مردان در ادارات دولتی که از دید برخی جهت نمایش نوعی برابری جنسیتی بوده، چنان سطحی و حتی کودکانه بوده که صدای «مسعود ده‌نمکی» را هم درآورده و چنین توئیت زده است: چهل سال در خصوص ‎حجاب و ‎عفاف کار ‎فرهنگی نکردند و حالا هم که بر حسب اضطرار می‌خواهند کار کنند روش‌های چهل سال پیش را انتخاب کرده‌اند. امروزه کسی با بنر و بیلبورد با ‎حجاب نمی‌شود چه از قول ‎معصوم باشد چه ‎متفکران غربی. مشکل اینجاست که هنوز هم به ‎معلول می‌پردازند نه ‎علت.

 

در این میان، بسیاری اصرار دارند تنها راه با حجاب کردن بی‌حجابان، استفاده از ظرفیت‌های قانونی است. این در حالی است که فقدان قانونگرایی خود مشکلی است که بسیاری در سطوح و زمینه‌های مختلف از آن می‌نالند و از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد قوانین فعلی پاسخگوی مقتضیات جامعه باشد.

 

به همین دلیل، در ماه‌های اخیر وضع قوانین جدید در دستور کار سه قوه قرار گرفت و پس از کش‌وقوس‌های مختلف گویا قانون جدید مهر تایید خورده است؛ قانونی که هنوز منتشر نشده مخالفانش از آن ابراز ناخرسندی کرده‌اند و جالب این که این مخالفان چهره‌ها و رسانه‌های موسوم به جریان ارزشی هستند و نه مردم عادی و فعالان مجازی و … .

 

به نوشته «همشهری»، در متنی که در فضای مجازی به‌عنوان لایحه جدید عفاف و حجاب منتشر شده و البته تاکنون دولت، قوه قضاییه و مجلس متن رسمی آن را منتشر نکرده‌اند، قوانین و مقررات دستخوش تغییرات وسیع و نگران‌کننده شده است که اگر صحت داشته باشد، ضربه بدی به حیثیت رفیع دستگاه قضایی است.

 

این روزنامه افزوده است: رکن این تغییرات هم این است که مرجع قضایی کشور عدم‌رعایت حجاب شرعی را تا قبل از آنکه منجر به کشف حجاب کامل سر شود، کلا کیفرزدایی و به امری کاملا مجاز تبدیل کرده و حتی از ممانعت فیزیکی ضابطین مقابل افراد مجرم – حتی اگر بی‌حجاب کامل یا نیمه برهنه باشند، تا وقتی کاملا برهنه نشوند- جلوگیری می‌کند!

 

همچنین مدیرمسئول «کیهان» در این باره اظهار داشته انگار لایحه عفاف و حجاب برای گسترش بی‌حجابی تهیه شده است. …مطابق این لایحه، نیروی انتظامی باید برای کشف‌حجاب‌کننده پیامک بفرستد؛ اگر مراعات نکرد چه؟ پیامک دوم؛ آیا این ماده خنده‌دار نیست؟ …آیا راننده خودرو نسبت به کشف‌حجاب سرنشینان مسئولیتی ندارد؟

 

در این کشاکش، برخی می‌گویند قانون هم در این مساله با ابعاد مختلف حقوقی، هویتی-فرهنگی، سیاسی-مدنی نمی‌تواند گره کار را بگشاید و باید به کاری اساسی در این زمینه دست زد؛ اقداماتی که بیش از همه پژوهشگران توانسته‌اند نسخه‌هایی قابل اجرا و منطقی برای آن ارائه دهند.

 

نتیجه یک پژوهش می‌گوید حجاب را نمی‌توان به صورت نسخه‌ای برای افراد بزرگسال تجویز کرد و آموزش‌ها در این زمینه باید به صورت انگیزشی و مختارانه و در سنین پایین در قالب بازی، سنین پایین و متناسب با هر مقطع سنی و به طور غیرمستقیم با اساس و پایه‌های اعتقادی انجام گیرد و دور از هر نوع تبعیض جنسیتی.

 

به گزارش «ایرنا»، این پژوهش که اخیرا با مطالعه رفتاری ده‌ها دانشجوی دانشگاه‌های استان فارس صورت گرفته تصریح می‌دارد با توجه به درون‌مایه‌های اصلی یافته‌های کیفی می‌توان نتیجه گرفت که یافته‌های کمّی و به ویژه کیفی نشان می‌دهد مباحث نظری در مورد شناخت ماهیت قرآن، پایه‌های اعتقادی افراد جامعه را محکم خواهد کرد؛ پایه‌هایی که اساس رعایت احکامی چون احکام حجاب و پوشش است.

 

از سوی دیگر، آموزش‌های نظری با عناوین حجاب و پوشش اسلامی و تبیین مستقیم تاثیر عدم رعایت پوشش اسلامی، نه تنها آثار مثبت نداشته، بلکه باعث فاصله‌گرفتن جامعه از این فرهنگ اسلامی می‌شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات