تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 خرداد 1402 - 13:51
کد خبر : 18312

جابجایی در شعام و تاثیر آن در برجام

جابجایی در شعام و تاثیر آن در برجام
شمخانی که در ماه‌های اخیر نامش با مذاکرات موفق ایران و عربستان گره خورده بود، از دید برخی ناظران می‌توانست تبدیل به گزینه‌ای برای ورود به پرونده هسته‌ای شود اما سرنوشت او در «شعام» به شکل دیگری رقم خورد.

«علی شمخانی» ابتدای خردادماه بعد از حدود ۱۰ سال جای خود در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را با حکم رهبری به سردار «علی اکبر احمدیان» واگذار کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت؛ رویدادی که به نوشته خبرگزاری دولت در راستای هماهنگی بیشتر میان دولت سیزدهم با نهاد شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

 

شمخانی که در ماه‌های اخیر نامش با مذاکرات موفق ایران و عربستان گره خورده بود، از دید برخی ناظران می‌توانست تبدیل به گزینه‌ای برای ورود به پرونده هسته‌ای شود اما سرنوشت او در «شعام» به شکل دیگری رقم خورد.

 

از نگاهی دیگر، شمخانی که بارها از سوی مخالفانش در داخل و رسانه‌های خارجی به خاطر اعدام «علیرضا اکبری» معاون سابقش به دلیل جاسوسی زیر تیغ به نظر می‌رسید و شایعات متعددی درباره فعالیت اقتصادی فرزندانش در حوزه‌هایی مانند نفت و گاز و پتروشیمی و ترانزیت دریایی و … و ادعای «فساد» آن‌ها مطرح بود کنار رفت تا تیم «سیدابراهیم رئیسی» با حلقه معتمد او و «جریان پایداری» پرونده‌های سیاست خارجی را به جایی برساند.

 

 

به گزارش ایران مامن، همه این تحولات و گمانه‌زنی‌های سیاسی باعث شد تا رفتن شمخانی از شعام مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌ها قرار بگیرد.

 

به نوشته «اکو ایران» با توجه به اهمیتی که شمخانی در میان کشورهای عربی منطقه دارد باید دید پس از برکناری او از دبیری شورای عالی امنیت ملی، آیا از این نقش در روابط با کشورهای عرب استفاده‌ای خواهد شد یا خیر و اینکه برداشت کشورهای عربی از این جابجایی چه می‌تواند باشد؟ این مسأله برای دلار در شرایطی که با اهرم روابط عربی آرام‌تر شده بود، با اهمیت است.

 

در این باره «حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشته نوع انتصابی که در شورای امنیت ملی شکل گرفت معنایش کوچ پرونده های سیاست خارجی از شورای امنیت به وزارت خارجه است.

 

به گفته «محمدصادق جوادی حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی شمخانی رفت تا برجام شکل نگیرد یا اگر گرفت به نام او تمام نشود.

 

«کیهان» با ترسیم چهره‌ای ضدبرجامی از شمخانی نوشت: در ماجرای برجام، شمخانی هر چند در ابتدا (و در کلیت ماجرا) نگاه خوش‌بینانه داشت، اما بعد‌ها به منتقد جدی روند توافق و خسارات آن تبدیل شد و فراتر از آن، در دبیرخانه شورا نقش مؤثری در هماهنگی سه قوه برای تصویب نهایی قانون اقدام متقابل مجلس ایفا کرد؛ در حالی که روحانی و برخی اطرافیانش بی‌اعتنا به عبرت‌ها و خسارت‌های برجام، مجدداً دنبال توافق به هر قیمت با آمریکا بودند و اگر همکاری مجلس و دبیرخانه شورا نبود، قطعاً خسارت‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی به مراتب بزرگ‌تری برای کشور رقم خورد.

 

از سوی دیگر، «آرمان ملی» هم با اشاره به مخالف‌خوانی شمخانی با برجام پیش‌بینی کرد: در نهایت بودن یا نبودن شمخانی تاثیری در روند پرونده هسته‌ای ندارد و عملکرد و اظهارات او هم نشان داد مخالف توافق هسته‌ای بوده است بنابراین نمی‌توان خداحافظی شمخانی از دبیری شورای‌عالی امنیت ملی را به خلل در توافق هسته‌ای ارتباط داد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات