تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 - 21:19
کد خبر : 18390

زد و خورد «آرزوگراها» با «سازشکاران» یا جنگ بر سر «انقلابی‌گری»؟

زد و خورد «آرزوگراها» با «سازشکاران» یا جنگ بر سر «انقلابی‌گری»؟
افزون بر دعوا بر سر «آرزوگرایی» و «سازشکاری»، مساله «ساده‌زیستی» و «انقلابی‌گری» موضوع مجادلات متعددی در روزهای گذشته قرار گرفت

نوشته‌های اینستاگرامی «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه سابق در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت؛ نوشته‌هایی که در بخش‌هایی از آن و در توضیح اظهاراتی که چند سال گفته بود وضعیتی را که در آن به سر می‌بریم «خودمان انتخاب کردیم» بیان داشته «ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده‌ایم و به توانایی‌هایمان توجهی نکرده‌ایم.».

 

ظریف با اشاره به تجربیاتی مانند «ترکمانچای» پرسیده است: چرا «سازش‌کار» منفی‌، و «سازش‌ناپذیر» مثبت است؟ مگر سازش جز به معنی دستیابی به نقطه‌ی اشتراک و توازن برای حرکت به سوی آرمانهاست؟

 

 

پس از این نوشته‌ها برخی حتی بخش‌هایی از سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم چهاردهم خرداد را که در آن «حسن روحانی» هدف فحاشی قرار گرفت، پاسخی به این دیدگاه تلقی کردند؛ جایی که عنوان شد «برخی خیال می‌کنند اگر در فلان موضع عقب‌نشینی کنیم، دشمنی آن‌ها با ما کم می‌شود؛ این خطاست.»

 

به گزارش ایران مامن، نوشته‌های ظریف علاوه بر اینکه باعث واکنش‌های تند و بعضا توهین‌آمیز از سوی برخی سیاسیون شد، از جانب نظامیان و ائمه جمعه بی‌پاسخ نماند. سردار «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه اظهار داشت: برخی در دوران رنج ملت در آمریکا لای پر قو می‌خوابیدند، حالا اظهار نظر می‌کنند. امام جمعه کرج هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: می‌خواهند با تحریف امام بگویند که اهل معامله بود. …قصدشان این است که با وارونه جلوه دادن روش حکومتی امام (ره)، مدیریت آیت الله خامنه‌ای را زیر سوال ببرند.

 

 

روزنامه «کیهان» بعد از تعطیلات چندروزه میانه خرداد در این باره نوشت: اگر ملت ایران می‌خواستند بر اساس توانایی‌هایشان انتخاب و حرکت کنند چگونه می‌توانستند انقلاب کنند؟

 

از سوی دیگر مساله «ساده‌زیستی» و «انقلابی‌گری» موضوع مجادلات متعددی در روزهای گذشته قرار گرفت. «مجتبی ذوالنوری» در پاسخ به اظهاراتی که برخی آن را یادآوری «عصر طلایی» چپ‌های سیاست ایران می‌خوانند اظهار داشت: اگر کسی از رهبری فاصله دارد، اما دَم از امام خمینی زد از بانیان مسجد ضرار است. …همه فرزندان رهبری مستاجر هستند و زندگی اجاره نشینی دارند؛ یک خودرو از خودشان ندارند.

 

در همین حال، «عطاالله مهاجرانی» وزیر ارشاد دولت اصلاحات در «اعتماد» نوشت: وقتی همه نمایندگان خودرو تحویل می‌گیرند، دیگر چه جای آنکه خودرو شاسی بلند هم تحویل بگیرند؟ یا هنگامی که فیش حقوقی برخی کارکنان شهرداری و شورای شهر و وام کارکنان بانک‌ها منتشر می‌شود، هر کدام از این خبرها، نشانه‌ای است که فاصله با مردم دارد افزون می‌شود. وقتی فاصله افزون شد، مردم حساب‌شان را از دولت و نظام جدا می‌کنند.

 

در این میان و همچنان که «محمود واعظی» رئیس دفتر دولت روحانی قضیه گم‌شدن فرش‌های کاخ سعدآباد را دارای اهداف سیاسی و انتخاباتی می‌دانند، برخی مجادلات یادشده را هم جدا از رقابت‌های انتخاباتی و احتمال ورود میانه‌روها به بهارستان نمی‌بینند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات