تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 18:04
کد خبر : 19275

جذب توریست با تغییر «نقش ایوان»

جذب توریست با تغییر «نقش ایوان»
ایجاد تحول در وضعیت گردشگری نیازمند تصمیماتی بسیار فراتر از تهیه سرویس بهداشتی مناسب و سیمکارت بدون فیلتر است زیرا تا وقتی توریستی وارد کشور نشود عملا به چنین تدارکاتی نیاز نخواهد داشت

برای تغییر وضعیت ورود توریست‌ها به کشور به نظر می‌رسد به تازگی کارگروهی ایجاد یا دستورالعملی ابلاغ شده که بسیاری به تکاپو افتاده‌اند تا وضعیت گردشگری را تکانی بدهند.

 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی اظهار داشته در نیمه اول سال ١۴٠٢ بیش از ٣ میلیون و ٣۵۴ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به سال گذشته رشد ٣٨ درصدی را نشان می‌دهد.

 

در این زمینه، اعطای سیمکارت‌های بدون فیلتر به گردشگران نیز طی روزهای اخیر بسیار خبرساز شده است البته بیشتر از منظر طبقاتی بودن اینترنت و عدم دسترسی مردم عادی به اینترنت بدون فیلتر.

 

به گزارش رسانه‌ها، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه معروف به کمیته فیلترینگ طرح ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی را تصویب و ابلاغ کرده است. «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفته فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار دارند و در مرحله اول، فهرست دفاتر خدمات مسافرتی «مورد تایید» که پروانه بهره‌برداری دارند گردآوری می‌شود تا از اینترنت طبقاتی بهره‌مند شوند.

 

اهتمام ویژه «عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی  نیز قابل تامل به نظر می‌رسد. وزیر میراث فرهنگی که دو ماه پیش گفته بود «قبل از اینکه برای مردم اجمالا کنسرت، حجاب و محدودیت‌های اینجوری مطرح شود، فعلا سرویس بهداشتی اولویت اول مردم است» بار دیگر و همین هفته پیش در یک توییت از عزم جدی خود برای بهبود و ساماندهی شرایط سرویس‌های بهداشتی در ایران گفت و تاکید کرد که شخصا در «جلسه ستاد ساماندهی سرویس‌های بهداشتی» حضور پیدا کرده است.

 

به گزارش «اعتماد»، اگرچه این اظهارات ضرغامی کمی حاشیه‌برانگیز است، اما کمتر کارشناسی پیدا می‌شود که با محتوای این سخنان یعنی شرایط بحرانی سرویس‌های بهداشتی عمومی در ایران مخالفت داشته باشد و شهروندان و گردشگران هم بار‌ها نگرانی و نارضایتی خود از این وضعیت را اعلام کردند.

 

با وجود این تمهیدات، آنچه مشخص است ایجاد تحول در وضعیت گردشگری نیازمند تصمیماتی بسیار فراتر از تهیه سرویس بهداشتی مناسب و سیمکارت بدون فیلتر است زیرا تا وقتی توریستی وارد کشور نشود عملا به چنین تدارکاتی نیاز نخواهد داشت.

 

به گزارش ایران مامن، در این زمینه کم نیست تصمیماتی که بدون در نظر گرفتن منشا چالش‌های مختلف، راهکارهایی سطحی و جزئی را ارائه کرده و به اصلاح به جای تغییر «پایبستِ خانه»، تنها نگاهشان به «نقش ایوان» است.

 

برای نشان دادن نتیجه چنین تصمیماتی بد نیست دستاورد تدابیر چند سال اخیر برای جذب سرمایه‌های خارجی را یادآوری کرد.

 

 

سال ۱۳۹۸ بود که بخشنامه مربوط به سرمایه‌گذاری در ازای اعطای تابعیت سه ساله منتشر شد که بر اساس آن یک فرد خارجی می‌توانست با حداقل سرمایه ۲۵۰ هزار دلار، تابعیت سه ساله دریافت کند.

 

به گزارش «ایرنا» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اول مهرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد با وجود اینکه وزارت کشور با کمک دستگاه های ذیربط تمامی فرآیندهای کار و شیوه نامه ها را برای اجرای مصوبه مزبور تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده بود اما حتی یک مورد تقاضا در این چارچوب صورت نگرفت.

 

عدم استقبال از چنین طرحی باعث شد تا مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی در فروردین پارسال اعلام دارد مدت زمان اعطای اقامت به سرمایه‌گذاران خارجی از سه به پنج سال و میزان سپرده‌گذاری مورد نیاز جهت این امر، از ۲۵۰ هزار دلار به میزان ۹۰ هزار یورو کاهش می‌یابد.

 

به نوشته روزنامه «تجارت» برای سرمایه‌گذاران امنیت سرمایه به لحاظ اقتصادی یک فاکتور بنیادی به شمار می‌رود و دست کم در ایران به دلیل بی‌ثباتی شاخص‌های اقتصادی احتمال تحقق ورود گسترده سرمایه به کشور بسیار پایین است. این احتمال وجود دارد که از بین کشورهای همسایه تنها تعدادی از شهروندان و شرکت‌های عراقی اقدام به ورود سرمایه به کشور کنند چرا که در شرایط تحریمی و بسیاری از موانع دیگر جذابیت اقتصادی خاصی برای شهروندان خارجی در راستای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و تنها جذابیت ایران برای کشورهای همسایه از جمله شهروندان عراقی بازار مصرف ایران است که با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران شهروندان کشورهای همسایه اکنون بازار مصرف ایران را بسیار جذاب می‌بینند و تفریحات لاکچری خود به انجام می‌رسانند. از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که در شرایط کنونی جریان سرمایه در کشور برعکس است یعنی میزان خروج سرمایه از کشور بسیار بالاست.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات