تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:36
کد خبر : 18442

شنبه تعطیل یا پنجشنبه نیمه‌تعطیل؟

شنبه تعطیل یا پنجشنبه نیمه‌تعطیل؟
برخی با اشاره به وضعیت فعلی که پنجشنبه‌ها نیمه‌تعطیل است این وضعیت را ناعادلانه توصیف می‌کنند

پس از طرح زمزمه‌های تعطیلی شنبه‌ها در تقویم رسمی کشور و با وجود مخالفت‌هایی که در این زمینه عنوان می‌شود، اکنون احتمال این تصمیم بیش از هر زمانی افزایش یافته است.

 

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس این کمیسیون پیشنهادی را به تصویب رسانده که به موجب آن شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه تعطیل شود یعنی روزهای کاری در هفته از یکشنبه تا پنج‌شنبه باشد. دلیل این تصمیم کمیسیون هم مراجعات به ما از اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و افرادی که ارتباط با کشورهای خارجی داشتند، بود. استدلال آنها این است که عملا چهار روز ارتباط‌شان با دولت است و نمی‌توانند معامله‌ای انجام دهند به همین دلیل تصمیم بر آن شد که در جهت رشد اقتصادی و به دنبال آن کمک به وضعیت معیشت مردم تغییری در تعطیلات آخر هفته رخ دهد که گزارش آن به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، در این زمینه به نظر می‌رسد بسیاری از شهروندان متمایلند که شاهد تعطیلی اولین روز هفته باشند. بر اساس نظرسنجی تازه «دنیای اقتصاد» ۸۲درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان موافق دوروزه شدن تعطیلی آخر هفته هستند. همچنین بر اساس این نظرسنجی ۷۰درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان تعطیلی روز شنبه را به پنج‌شنبه ترجیح می‌دهند چرا که این موضوع گامی در جهت همسان‌‌‌سازی با جامعه بین‌الملل خواهد بود که مراودات سیاسی و اقتصادی همگام با سطح جهانی باشد.

 

به نوشته این روزنامه، تصویب این طرح و ثبت آن در تقویم رسمی تعطیلات کشور دو هدف عمده را دنبال خواهد کرد. نخست منجر به افزایش فراغت کارکنان شده که نتیجه آن بالا رفتن بهره‌‌‌وری آنها در روزهای کاری خواهد بود و هدف دوم آن رونق و توسعه بازار گردشگری داخلی در تمام ایام سال و به تبع آن افزایش درآمدها و ارزآوری در جهت جایگزینی درآمدهای نفتی است؛ چرا که تا در حوزه گردشگری داخلی توسعه پیدا نکنیم در حوزه گردشگری بین‌المللی موفقیتی حاصل نمی‌شود.

 

تعطیلی شنبه مخالفان متعددی نیز دارد. برخی از نمایندگان معتقدند که تعطیلی روزهای شنبه با وجود دیگر طرح‌ها و لوایح باقی مانده در سال پایانی مجلس یازدهم، چندان اولویتی برای آنها ندارد. بعضی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقدند که طرح تعطیلی شنبه‌ها دارای ایراد و مغایر با اصل ۱۷ قانون اساسی است، زیرا براساس اصل ۱۷ قانون اساسی «مبدأ تاریخ رسمی کشور، هجرت پیامبر اسلام (ص) است و تاریخ هجری شمسی و هجری قمری هردو معتبر است اما مبنای کار ادارات دولتی هجری شمسی است‌. تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است‌.»  به همین دلیل گفته می‌شود حتی در صورت تصویب طرح تعطیلی شنبه شورای نگهبان جلوی آن را خواهد گرفت.

 

 

مخالفان همچنین معتقدند پنجشنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنجشنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست. یک بخش دیگر از واکنش‌ها، مربوط به افرادی است که مدعی هستند تغییر زمان تعطیلات آخر هفته از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه باعث می‌شود عملا تعطیلات کشور به سه روز افزایش یابد.

 

در همین حال، «فرهیختگان» درباره نظر موافقان تعطیلی شنبه نوشته است: الگوی کشور‌های اسلامی در تعطیلات آخر هفته، انتقال تعطیلی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه است. این موضوع یعنی انتقال تعطیلی از پنجشنبه به شنبه برای بهره‌مندی بیشتر از تقویم جهانی در تجارت، گردشگری، گمرکات و مراودات بانکی و… برای همه کشور‌های اسلامی به‌جز ایران و افغانستان امری پذیرفته شده است.

 

علاوه بر این برخی با اشاره به وضعیت فعلی که پنجشنبه‌ها نیمه‌تعطیل است این وضعیت را ناعادلانه توصیف و این‌گونه استدلال می‌کنند که در روز‌های پنجشنبه، برخی ادارات و مجموعه‌ها تعطیل، برخی فعال و برخی نیمه‌تعطیل هستند. البته باید گفت که از اغلب نیرو‌های کار در بخش خصوصی خواسته می‌شود پنجشنبه‌ها در محیط کار فعال و حاضر باشند، ولی اغلب نیرو‌های بخش دولتی تعطیلند. در خود بخش‌های دولتی هم تفاوت وجود دارد، مثلا در روز‌های پنجشنبه بانک‌ها فعالند، اما بخش‌های اقتصادی متناظر مانند بازار سرمایه تعطیل هستند.

 

به نوشته «محسن پیرهادی» نماینده تهران این چند‌پارگی در نظام اداری، علاوه‌بر بی‌نظمی، موجب مخدوش شدن عدالت برای نیرو‌های کار خصوصی و دولتی از و نیز برهم خوردن نظامات اداری و اجرایی در حوزه‌های مأموریت دستگاه‌هاست. ما حق نداریم کاری کنیم که کار کردن در یک وزارتخانه یا سازمان دولتی، از کار در بخش خصوصی راحت‌تر یا جذاب‌تر باشد. این فضا، احتیاج به ساماندهی و یکپارچه‌سازی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات