تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 14:16
کد خبر : 18591

مرگ‌های الکلی؛ مسمومیت سریالی، سازمان‌یافته یا …؟

مرگ‌های الکلی؛ مسمومیت سریالی، سازمان‌یافته یا …؟
همانند غائله مسمومیت‌های مدارس، طیفی مرگ‌های الکلی را سازمان‌یافته خوانده و حتی سناریوهایی مبنی بر عمدی بودن آن مطرح کرده‌اند؛ سناریوهایی که البته شبکه‌هایی مانند ایران‌اینترنشنال هم زیر بار ریسک طرح آن نرفتند.

کمتر روزی است که آماری از قربانیان مسمومیت‌های الکلی در رسانه‌ها منتشر نشود. با شروع تابستان ۱۴۰۲ مرگ بر اثر مصرف الکل به یکی از اصلی‌ترین خبرها تبدیل شد و حالا بسیاری درباره اتانول و متانول و فرایند تقطیر و … صحبت می‌کنند.

 

در آخرین اظهارنظر رسمی در این باره، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه سیزدهم تیرماه به خبرنگاران گفت دستگاه قضا نسبت به پیگیری پرونده فوت و مسومیت ناشی از مصرف الکل در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، قزوین و هرمزگان اقداماتی انجام داده است. …در استان البرز ده نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی دستگیر شده‌اند و برای تمامی آن‌ها قرار بازداشت موقت صادر شده و همگی روانه زندان شده‌اند.

 

در این باره فرمانده فراجا هم چند روز پیش اظهار داشت مسمومیت‌های الکلی در ایران سریالی نیست. به گفته سردار رادان موضوع مسمومیت با الکل دو وجه دارد، یکی افرادی که اقدام به مصرف الکل می‌کنند و دیگر تولیدکنندگانی که این الکل‌ها را تولید می‌کنند. افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند باید بدانند که خطراتی متوجه آنها است.

 

همچنان که اشاره شد مرگ‌های الکلی در هفته‌های اخیر بسیار برجسته است تا جایی که «ایران اینترنشنال» خبر داد مرگ‌های ناشی از مسمومیت با الکل، نسبت به پارسال شاهد افزایش بیش از ۸ درصدی است. بیشتر قربانیان مسمومیت براثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز، ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند.

 

 

چند هفته پیش هم رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل در سال ۱۴۰۱ خبر داد که ۳۰ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ است.

 

به گزارش ایران مامن، این وضعیت باعث شد تا همانند غائله مسمومیت‌های مدارس، طیفی مرگ‌های الکلی را سازمان‌یافته بخوانند و حتی سناریوهایی مبنی بر عمدی بودن آن مطرح کنند؛ سناریوهایی که البته شبکه‌هایی مانند ایران‌اینترنشنال هم زیر بار ریسک طرح آن نرفتند.

 

یک تحلیلگر اجتماعی در این شبکه مسمومیت‌های الکلی را به دلیل گرایش شدید به استفاده از نوشیدنی‌های الکلی دانسته که خود نمودی از نافرمانی مدنی و حرکتی به سمت آزادی است.

 

به گفته «حسین قاضیان» دیگر جامعه‌شناس مورد وثوق ایران‌اینترنشنال اکنون شاهد تعارض حاکمیت و مردم در مساله مسمومیت‌ها هستیم و مردم باید خود فکری به حال خودشان بکنند. محدودیت‌های الکلی طی سال‌های اخیر تاثیر معکوس داشته و نام ایران حتی در رده دوم شدت مصرف الکل بعد از روسیه ثبت شده است.

 

کارشناس دیگر این شبکه گفته افراد قربانی ممنوعیت واردات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران می‌شوند. وی البته دلیل افزایش مسمومیت‌ها را شروع فصل گرما و تعطیلات و گرایش بیشتر به نوشیدنی‌های الکلی در این روزها دانسته است.

 

در این میان، اظهارات رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» هم جالب توجه است که بیان داشته براساس نشانه‌شناسی مسمومیت‌های الکلی اخیر و شواهدی که وجود دارد، نمی‌توان این مسمومیت‌ها را عامدانه تلقی کرد.

 

 

«سید حسن موسوی چلک» اظهار داشته به عنوان یک مددکار اجتماعی که سال‌ها در این حوزه مشغول به کار بوده‌ام، می‌گویم که فشار روی مردم زیاد است، انواع بحران‌های سیاسی و اجتماعی داریم،‌ سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه داریم، فشارهای فراوان اقتصادی و بیکاری و تورم داریم، با افزایش اختلالات روانی روبه‌رو هستیم، امید کم است و همه این عوامل مردم را به سمتی می‌کشاند که بخواهند برای فرار به سمت مشروبات الکلی بروند. این آمارها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل اصلا دور از انتظار نیست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات