تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 - 13:05
کد خبر : 18772

با وام مسکن چقدر می‌شود خانه خرید؟

با وام مسکن چقدر می‌شود خانه خرید؟
تدابیر تسهیلاتی برای رونق بازار مسکن و تقویت توان خرید متقاضیان در رسانه‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است

آنچه درباره وضعیت بازار مسکن در بیشتر رسانه‌ها انعکاس می‌یابد متفاوت با اظهارات، امیدواری‌ و وعده‌های دولتی‌ها است. «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر گفته قیمت مسکن در بیشتر مناطق شهر تهران ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و تلاش دولت این است که کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

 

این در حالی است که سوژه کانتینرهایِ بدل از خانه دوباره داغ شده است. به گزارش «فراز» سری اگر به انبارهای کانتینری در اطراف تهران بزنید، تعداد کانتینرهایی که برای انبار وسیله‌ها و اثاثیه منزل اجاره شده، توجه شما را جلب خواهد کرد. در سال‌های پیش، این کانتینرها بیشتر برای انبار تجهیزات کارگاه‌ها، مطب‌ها و دفاتر اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروز اما، تغییر کاربری تعداد زیادی از آن‌ها به منظور انبار اثاث خانه‌ها، پرده از یک واقعیت تلخ بر می‌دارد: تهران، شهروندانش را بیرون می‌کند!

 

«تجارت نیوز» هم در گزارش تازه خود آورده است: رئیس بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که یک خانه ۲۵ متری برای حداقل‌های زندگی کافی است! پیشتر دولت وعده داده بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد اما نه‌تنها به وعده خود عمل نکرده بلکه هر روز این وعده‌ها آب می روند و حالا کار به جایی رسیده که بحث ساخت قوطی‌کبریت‌های ۲۵ متری از سوی مسئولان دولتی مطرح می‌شود!

 

در این میان، تدابیر تسهیلاتی برای رونق بازار مسکن و تقویت توان خرید متقاضیان هم در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش روزنامه «اعتماد» میزان وام خرید مسکن به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و سود آن‌هم ۲۲.۵ درصد اعلام شده اما با نگاهی به یکی از سایت‌های فروش آنلاین خرید و فروش املاک می‌توان دریافت که قیمت‌ها به گونه‌ای رشد کرده که با این مقدار وام اندک در مناطق شمال شهر تهران کمتر از ۱۰ درصد و در مناطق جنوبی تهران هم کمتر از ۳۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را می‌توان خریداری کرد.

 

 

این روزنامه در گزارش خود با عنوان «قدرت خرید وام جدید مسکن: ۱۴ متر» به نقل از «عباس اکبرپور» کارشناس بازار مسکن به دشواری‌های گرفتن وام، ناچیز بودن میزان آن و بهره سنگین وام مسکن اشاره کرده و نوشته است: در سایر کشورها معمولا تا ۹۵ درصد قیمت یک ملک را به متقاضی وام می‌دهند و نرخ بهره بانک‌ها هم به صورت کنترل‌شده است و از این رو سعی می‌شود تا رضایت قشر کارگر و کارمند را هم جلب کنند. … نرخ بهره بانکی در دنیا بین ۰.۵ تا ۵ درصد است. حتی در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و آذربایجان و پاکستان و … هم نحوه وام‌دهی بخش مسکن با ایران متفاوت است و ما هم باید از این کشورها برای خانه‌دار کردن مردم الگو بگیریم.

 

«آرمان امروز» هم نوشت: با توجه به کاهش درآمدها، سود و اقساط بالای وام مسکن به نظر نمی‌رسد این وام کارایی لازم را داشته باشد. در حال حاضر سود وام مسکن زوجین ۲۲.۵ درصد، مدت بازپرداخت ۱۲ سال و مبلغ بازپرداخت هر قسط حدود ۱۶ میلیون تومان است.

 

«علی نوذرپور» در این باره به آرمان گفته است: حتی با دوبرابر شدن وام مسکن، در حال حاضر این وام تنها حدود ۲۵ درصد از قیمت یک آپارتمان را در شهر تهران شامل می‌شود و ۷۵ درصد مابقی را باید زوجین تامین کنند و در شرایط فعلی چنین چیزی عملاامکان پذیر نیست.

 

این کارشناس افزوده است: قسط وام مسکن در تهران ۱۶ میلیون در ماه می‌شود و اگر متوسط حقوق هر زوج را ۱۰ میلیون در نظر بگیریم، باید بیشتر آن به این وام اختصاص دهند و با ۴ میلیون در ماه مخارج خود را تامین کنند که غیرممکن است.

 

داده‌نماهای زیر مربوط به اوضاع قیمتی بازار مسکن طی هفته آخرتیرماه در مناطق ۲ و ۵ پایتخت است.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات