تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 22:42
کد خبر : 18811

سناریوهای آمریکایی و دلایل مخالفت با حمله اوکراین به خاک روسیه

سناریوهای آمریکایی و دلایل مخالفت با حمله اوکراین به خاک روسیه
بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌المللی می‌گویند واشنگتن فعلا به فکر کشدار شدن جنگ و تداوم آن در شکل کنونی است

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک بازیگرانی مانند عربستان برای خاتمه جنگ در اوکراین و هشدار رئیس‌جمهوری سابق روسیه در زمینه امکان ورود تسلیحات هسته‌ای به صحنه منازعات در شرق اروپا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بار مدعی شد جنگ را به خاک روسیه خواهیم کشاند؛ اظهاراتی که البته به دلیل مخالفت جدی آمریکایی‌ها از دید بسیاری نباید چندان جدی گرفت.

 

بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌المللی می‌گویند واشنگتن فعلا به فکر کشدار شدن جنگ و تداوم آن در شکل کنونی است تا قدیمی‌ترین رقیب نظامی-امنیتی خود را تا حد ممکن از پادرآورد. به همین خاطر نه توسل مسکو به تجهیزات تاکتیکی اتمی را تحمل می‌کند و نه حمله اوکراین را به خاک روسیه.

 

یک سند تازه از آرشیو اطلاعات دفاعی آمریکا فاش شده که «نیویورک تایمز» به تحلیل آن پرداخته و چهار سناریویی را که می تواند به احتمال به کارگیری گزینه های موسوم به «کارت وحشی» برای جنگ جاری منتهی شود، بر شمرده است. این سناریوها شرایط فرضی مرگ «ولادیمیر پوتین» در روسیه، سقوط زلنسکی در اوکراین، تغییر در رهبری نیروهای مسلح روسیه و حمله اوکراین به خاک روسیه را شامل می‌شوند.

 

سناریویی که احتمال حمله اوکراین به روسیه را مطرح کرده بالقوه می تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد. این ممکن است باعث تشدید تنش شود و پوتین به طور بالقوه جهت پاسخ به اعتراض عمومی آغاز بسیج نظامی در مقیاس گسترده را در دستور کار قرار دهد و استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی را مد نظر دهد. نیویورک تایمز می نویسد از سوی دیگر ترس عمومی ممکن است پوتین را به امتناع از مذاکره برای حل و فصل و پایان دادن به جنگ سوق دهد.

 

 

دولت «جو بایدن» در مورد احتمال حمله اوکراین به درون خاک روسیه نگران بوده زیرا باور دارد این اقدام می تواند منجر به تشدید تنش شدید از سوی روسیه شود. این نگرانی یکی از دلایلی است که ایالات متحده چندان تمایلی به ارائه موشک های دور برد به کی‌اف ندارد.

 

به گزارش ایران مامن، اگرچه تحلیل های موجود نشان از طولانی شدن جنگ دارد، سناریوهای کارت وحشی به طور بالقوه می تواند منجر به تشدید تنش، کنار گذاردن مذاکره و استمرار مسیر جنگ شود. البته مقام های آمریکایی صحت این سند را نه تایید و نه انکار می کنند.

 

برخی بر این باورند که نگرانی آمریکا دلیل منطقی دارد. ژنرال های ارشد اوکراینی در این رابطه گفته اند؛ اوکراین توانایی دارد در جنگ علیه روسیه پیروز شود و از قابلیت های ضربتی دور برد بومی برخوردار است. گفتنی است این کشور در حال حاضر در حال ساخت موشک های دور برد داخلی است.

 

موشک های کوتاه بردی مانند (GMLRS) برد محدود در حدودی ۷۰ کیلومتر دارند و توان خود را در عملیات یا ضد حمله خرسون نشان داده اند. وجود این موشک ها نقش مهمی در تخریب خطوط تدارکات روسیه داشتند. با این حال روسیه از آن زمان توان خود را تقویت و اوکراین را وادار به جستجوی گزینه های دیگر برای حمله به اهداف دور کرده است.

 

به گفته ژنرال میلی، ایالات متحده از ارائه موشک های دوربرد (ATACMS) به اوکراین خودداری کرده است. با این حال اوکراین با موفقیت از بمب های هدایت شونده دقیق مهمات ساخت آمریکا یا بمب های بالدار (JDAM-ER) علیه اهدافی در روسیه در مناطق اشغالی اوکراین استفاده کرد.

 

علاوه  بر تسلیحات آمریکا، بریتانیا نیز در نظر دارد موشک های ضد کشتی هارپون یا موشک های هوا به سطح خود را در اختیار کی‌اف قرار دارد.

 

در ۹ ماه اخیر اوکراین حملات دوربردی را در داخل قلمرو تحت کنترل روسیه انجام داده که گمانه زنی ها را در مورد استفاده از ابزارهای نوین را افزایش داده است. برای نمونه پایگاهی که ۱۰۰ کیلومتر فراتر از خط مقدم بود را هدف قرار دادند. انفجار در فئودوسیا (۲۵۰ کیلومتر فراتر از خط مقدم)، انفجار در پایگاه های هوایی روسیه واقع در ۴۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر فراتر از خط مقدم با پهپادهای کامیکاژه و انفجار در پایگاه های هوایی در کریمه نمونه‌هایی از اقدامات اوکراینی‌ها طی ماه های اخیر بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات