تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 11:50
کد خبر : 18916

درمان رایگان اما بی‌کیفیت

درمان رایگان اما بی‌کیفیت
تجربه بیمه سلامت که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت سابق تصویرسازی می‌شد، نشان می‌دهد غالب خدمات رایگان از کیفیت حداقلی هم برای بیماران کم‌توان از نظر درآمد برخوردار نیست

سه دهک اول تا سوم یعنی دهک‌هایی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرند بنابر اعلان اخیر وزیر بهداشت در مراکز و بیمارستان‌های دولتی چه بستری چه سرپایی درمانشان رایگان است.

 

به گفته دکتر «بهرام عین‌اللهی» پیش از این، پنج دهک نخست جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته بودند و از این پس علاوه بر بیمه رایگان، همه خدمات بستری و سرپایی برای سه دهک اول رایگان خواهد بود.

 

طبق برآورد خبرگزاری «مهر»، سه دهک پایین جمعیتی حدود ۲۵ میلیون نفرند که می‌توانند از خدمات یادشده استفاده کند.

 

«خراسان» در این باره نوشته تحقق وعده رایگان شدن بیمه سلامت، از جمله اقدامات موثر دولت در خدمت‌رسانی به پنج دهک درآمدی پایین بود و از تیرماه گذشته دو دهک به سه دهک اول افزوده شدند. در واقع با اضافه شدن دو دهک چهارم و پنجم به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان کشور، از ابتدای تیرماه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این دهک‌ها بیمه سلامت رایگان دریافت می کنند.

 

به گزارش این روزنامه، ممکن است برای عده‌ای که احیانا مشمول این بیمه نیستند این پرسش پدید آید که چگونه می‌توان خدمات بیمه رایگان سلامت را دریافت کرد.در پاسخ باید گفت، تعیین افراد مشمول این دهک‌های درآمدی با وزارت رفاه و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان است و افراد فاقد پوشش این بیمه می‌توانند از طریق سامانه بیمه سلامت برای ثبت نام و دریافت پوشش بیمه و نیز ثبت درخواست ارزیابی وسع اقدام کنند. همچنین بیمه‌شدگانی که دارای پوشش بیمه سلامت ایرانیان هستند، می‌توانند از طریق این سامانه برای تمدید پوشش بیمه خود اقدام کنند.

 

اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، سازمان بیمه سلامت ایران را مکلف کردند فروردین‌ماه هر سال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد بدون بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی کند و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

 

 

به گزارش ایران مامن، با وجود چنین تمهیداتی، برخی رسانه‌ها ارائه این خدمات را پاسخ‌گوی بخش ناچیزی از نیازهای درمانی به خصوص برای اقشار فرودست می‌دانند.

 

تجربه بیمه سلامت که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت سابق تصویرسازی می‌شد، نشان می‌دهد غالب خدمات رایگان از کیفیت حداقلی هم برای بیماران کم‌توان از نظر درآمد برخوردار نیست آن هم در شرایطی که کمبود، نبود یا گرانی هولناک داروهای مورد نیاز هزاران نفر در بازار، رواج زیرمیزی پزشکان در مراکز دولتی و حتی خصوصی، صف‌های طول و دراز و حتی یک‌ساله دریافت نوبت و … به واقعیت‌های بهداشت و سلامت ما تبدیل شده است.

 

به گزارش «عصر ایران» بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور، تامین‌اجتماعی با بیش از ۴۵ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر، این روز‌ها با ریزش آمار و خروج پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان‌اش مواجه شده است؛ پزشکانی که به گفته خودشان این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری به بخشیدن عطای کار به لقای آن و کار نکردن برای تعرفه‌های ۵ تا ۱۰ هزار تومانی و حقوق‌های ۵ تا ۱۰ میلیونی فکر می‌کنند. وضعیت استخدامی‌شان مشخص نیست و امنیت شغلی هم ندارند. همین نارضایتی و بی‌انگیزگی، برخی مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی در شهر‌های مختلف را خالی از پزشک متخصص و فوق‌تخصص کرده و مسئولیت‌ها را بر دوش پزشکان عمومی انداخته است.

 

در همین زمینه و اواسط دی‌ماه پارسال «هم‌میهن» به نقل از مدیر سابق درمان تامین‌اجتماعی اصفهان نوشت: شرایط آنقدر بد است که در بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی شریعتی اصفهان، فقط دو رادیولوژیست وجود دارد که یک نفرشان هم بازنشسته است. در شهر‌های دیگر هم وضعیت همین است؛ فوق‌تخصص که هیچ، متخصص هم وجود ندارد و پزشک عمومی همه موارد را پوشش می‌دهد.

 

حال با توجه به این که بیماران تحت پوشش بیمه سلامت و تامین اجتماعی و حتی گاه خدمات درمانی نیروهای مسلح و … در بسیاری موارد از زیرساخت‌های پزشکی مشترکی استفاده می‌کنند، عدم توسعه این زیرساخت‌ها در سال‌های اخیر باعث شده تا رایگان شدن درمان نتواند کیفیتی را که باید به خصوص به شهروندان طبقات کم‌درآمد ارائه دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات