تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 15:29
کد خبر : 19234

 دلار چقدر می‌ریزد؟

 دلار چقدر می‌ریزد؟
در روزهای اخیر وقایع سیاسی باعث گمانه‌زنی‌های متعددی درباره اوضاع بازار ارز شده است.

«برگ ریزان دلار در راه است»؛ این خبری بود که روزنامه «ایران» روز یکشنبه بیست و ششم شهریورماه منتشر ساخت. به گزارش روزنامه دولت، در هفته جاری‌ ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی که چندی پیش آزاد شده بود، به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر و در قالب یورو واریز می‌شود. به نظر می‌رسد با دسترسی کامل ایران به این منابع ارزی قدرت بازارسازی بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته و کنترل فرمان ارز در میرداماد تسهیل می‌شود.

 

یک روز قبل از آن «ایرنا» در گزارشی با تیتر «ترس دلالان از تزریق اسکناس دلار در هفته آتی و کاهش کم‌سابقه قیمت ارز» آورد: به نظر می‌رسد افرادی که سال‌ها تجربه حضور در بازار ارز را دارند دست و پای خود را جمع کرده و از مدت‌ها قبل در حال مدیریت دارایی‌های خود هستند. به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، برخی بالازدن‌های دلار را می‌توان فرصت‌هایی برای خروج از بازار با کمترین زیان در نظر گرفت.

 

اظهارات «مجیدرضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره اوضاع دلار هم چاشنی کار شد که «از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور، حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره جنوبی وصول شده و ترتیبات وصول آن در حال کامل شدن است و همچنین تا چند روز آینده مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می شود.»

 

 

بعد از آن بود که سایر رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره وضعیت بازار ارز پرداختند. «مرضیه محمودی» سردبیر «تجارت نیوز» اظهار داشت پیگیری‌های این رسانه از جو آرام بازار ارز و تزریق نشدن منابع جدید حکایت دارد هر چند ممکن است دولت بخواهد با ارزپاشی، قیمت اسکناس آمریکایی را به زیر ۴۹ هزار تومان بکشاند. البته دلار روی این رقم کف‌سازی کرده و واقعیات اقتصاد هم نشان می‌دهد افت قیمت از این کانال فقط ممکن است در کوتاه مدت رخ بدهد و پس از چندی دوباره دلار ۵۰هزار تومانی خواهد شد.

 

«خبر آنلاین» اما به نقل از «محمد امیرزاده» عضو اتاق بازرگانی پیش‌بینی کرد: بانک مرکزی از روزهای آینده به مدیریت بازار اسکناس ورود خواهد کرد. در واقع زمانی که توافقی به این شکل صورت می‌گیرد، سطح توقع و انتظار فعالان ‌بازار ارز نیز مبنی بر گشایش‌های خارجی بهبود می‌یابد. همچنین این انتظارات به شکلی است که نشان می‌دهد ما هر چقدر به سمت گشایش‌های بین المللی پیش برویم، انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند.

 

«دنیای اقتصاد» از منظری مشابه به سرنوشت بازار ارز پرداخت و نوشت: همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد و با آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده در کره‌جنوبی، ارزها به حساب‌هایی در قطر انتقال یافت. موضوعی که با استقبال بازار دلار مواجه شد و در جریان مبادلات دیروز قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت. این اتفاق می‌تواند فرآیند محدودسازی تنش بین تهران و واشنگتن را تقویت و زمینه‌ای را برای مذاکرات جامع فراهم کند.

 

در حالی که «همشهری» احتمال کاهش ۲هزار تومانی دلار را مطرح ساخته، «فارس» حتی به نقل از «کامران رحیمی» کارشناس اقتصاد مدعی شد: نرخ ارز با واریز پول های غیرقابل دسترس کشور به حساب بانک های ایرانی در قطر می تواند افت شدیدتری داشته باشد. با واریز ۵.۵ میلیارد یورو به حساب بانک های ایرانی، دست بازارساز برای مداخله در بازار بازتر خواهد بود و نرخ دلار می تواند وارد کانال ۴۶ هزار تومان نیز شود.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات