تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 20:43
کد خبر : 19257

اصلاح‌طلبان در قعر

اصلاح‌طلبان در قعر
چندی بعد از ادعای برخی رسانه‌های اصولگرا مبنی بر غیرقانونی بودن انتخاب آذر منصوری به ریاست جبهه اصلاحات، اظهارات یکی از چهره‌های شاخص کارگزاران سازندگی حاکی از شکاف‌های عمیق در اردوگاه اصلاح‌طلبان است.

به گزارش ایران مامن، اوضاع سیاسی جریان اصلاحات به شکلی است که بسیاری از زوال قطعی آن سخن می‌گویند. عده‌ای هم اعتقاد دارند حضورشان در صحنه سیاست محدود به وضعیت «زینت المجالس» شده تا عریضه سیاست‌ورزی خالی نماند.

 

چند روز بعد از آن که روزنامه «اعتماد» پیش‌بینی کرد در صورتی که اقدامی اساسی در جهت جلب نظر مردم صورت نگیرد «به‌طور میانگین کشور از ۳۰درصد فراتر نخواهد رفت»، «هم میهن» دیگر رسانه اصلاح‌طلب، رقبای اصولگرا را به تلاش برای «اجاره کاندیدای اصلاح طلب» متهم کرد و نوشت: به زعم این اصولگرایان، اگر آنها (اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب) حضور فعال در انتخابات اسفندماه را نداشته باشند، اصلاح‌طلب محسوب نشده و در واقع نقش اپوزیسیونی را بازی می‌کنند که خارج از مرزها هستند. غافل از اینکه تنگ کردن دایره خودی‎‌های حاکمیت چه با تلاش برای تشویق جریان مقابل برای بازتعریف خود و چه تاختن به آنها و تخطئه آنها چیزی به جز ریختن هیزم در آتش خشک و ناامیدی‌های اجتماعی است.

 

در این باره «آذر منصوری» دبیر کل حزب «اتحاد ملت» که چندی پیش به عنوان رئیس «جبهه اصلاحات» برگزیده شد، اظهار داشته از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ شاهد آن هستیم که نظارت استصوابی آنچنان دایره انتخاب مردم را تنگ کرده که پایگاه رای اصلاح‌طلبان که تا پیش از این با فراخوان این جریان در صحنه حضور پیدا می کردند، نسبتی بین رای خود و نهادهای انتخابی و صندوق رأی نمی‌بینند. ما توصیه‌ای برای ثبت نام در انتخابات نداشتیم، چرا که با این روند حذفی نمی‌توانیم تضمینی برای عملکرد کاندیداهای نیابتی در مجلس داشته باشیم.

 

 

این در حالی است که مساله انتخاب منصوری به ریاست جبهه اصلاحات خود محل انتقادات و بحث‌ونظرهای متعددی از سوی اصلاحاتی‌ها بوده است. چندی بعد از ادعای برخی رسانه‌های اصولگرا مبنی بر غیرقانونی بودن انتخاب منصوری به ریاست جبهه اصلاحات، اظهارات یکی از چهره‌های شاخص «کارگزاران سازندگی» حاکی از شکاف‌های عمیق در اردوگاه اصلاح‌طلبان است.

 

 

«غلامحسین کرباسچی» در گفت‌وگویی که با خبرگزاری «مهر» داشته در پاسخ به این سوال که به‌غیر از آذر منصوری آیا گزینه دیگری برای ریاست جبهه اصلاحات مطرح بود پاسخ داده «خیلی در این‌باره اطلاعی ندارم و دنبال نمی‌کنم چون فکر نمی‌کنم بتوانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.»

 

در دیدگاهی نزدیک به کرباسچی، «زهرا نژادبهرام» عضو سابق شورای شهر تهران در مصاحبه با «ایرنا» تصریح داشته «مردم از جریانات سیاسی احساس ناامیدی می‌کنند چون در هر دوره، اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و معتدلین هیچ کدام نتوانستند ارتباط یا گفتمانی ایجاد کنند تا جامعه احساس کند حرفش به درستی شنیده می‌شود.»

 

کرباسچی در مورد کنار گذاشتن «بهزاد نبوی» از راس جبهه گفته « اینکه اصلاحات از نبوی عبور کرد و یک خانم را در این مقام از حزب اتحاد گذاشت، یک خسران برای اصلاح طلبان است»

 

به گفته کرباسچی «من در برخی جلسات از دوستان اصلاح‌طلب پرسیدم ما اگر انتخابات را هم کنار بگذاریم چه باید بکنیم؟ یا باید از کار سیاست کناره‌گیری کنیم یا باید به یک شیوه‌ای حرف خودمان را بزنیم.»

 

با وجود چنین شکاف‌هایی و علی‌رغم خوشبین نبودن اصلاحاتی‌ها به انتخابات پیش رو، «محمدرضا باهنر» نایب رئیس سابق مجلس از حضور برخی اصلاح‌طلبان نوپا در کنار اعتدالیون و اصولگرایان سنتی خبر داده است.

 

به گفته باهنر، ارائه لیست مشترک از سوی حسن روحانی و علی لاریجانی در انتخابات آتی مجلس را محتمل است.  چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام نکردند اما یک‎سری چهره‌های سیاسی این جریان نیز ثبت‌نام کرده‌‌اند که شاید سابقه سیاسی شاخصی نداشته باشند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات