تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 19:41
کد خبر : 19289

وقایع زاهدان و سیستان؛ مردم کدام را باور می‌کنند؟

وقایع زاهدان و سیستان؛ مردم کدام را باور می‌کنند؟
بسیاری مرجعیت رسانه‌ای در داخل را قبول ندارند تا جایی که برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی می‌کوشند با استفاده از این خلا تقریبا هر چه می‌خواهند را تحت عنوان خبر روی خروجی‌های خود بفرستند.

شبکه‌ها و کانال‌های فارسی‌زبان معارض تصاویر و گزارش‌هایی از روز جمعه زاهدان و برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان مخابره کردند که از بسیاری از روزهای ملتهب پاییز پارسال بحرانی‌تر بود؛ هفتم مهرماه جمعه‌ای که قرار بود سالگرد وقایع هشتم مهرماه تجمعاتی برگزار شود.

 

به گزارش «بی بی سی فارسی»، «سال گذشته در هشتم مهر ماه در زاهدان نیروهای حکومت جمهوری اسلامی به سمت نمازگزاران شلیک کردند و دست‌کم ۱۰۵ نفر را از جمله چندین کودک را کشتند.»

 

درباره آنچه دیروز در زاهدان گذشت، بسیاری به گزارش‌های سایت محلی «حال وش» استناد کرده‌اند. به نوشته «دویچه وله فارسی» طبق گزارش حال‌وش با تیراندازی نیروهای نظامی بسوی معترضان در زاهدان دستکم ۱۹ تن مجروح شده‌اند. مردم معترض همچنان در مسجد مکی حضور دارند.

 

کانال تلگرامی «وحید آنلاین» نوشت: تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در زاهدان به اعتراض‌ خود ادامه داده و با تاریک شدن هوا در خیابان‌ها آتش روشن کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ است که «دست‌کم ۲۹ نفر از جمله ۸ کودک زخمی»‌ بر اثر تیراندازی مجروح شده‌اند.

 

 

«ایران اینترنشنال» در تولیدات خبری دیروز خود، تصاویری از شهرهای سیستان مخابره کرد که گویی این شهرها در حال سقوطند و بیش از یک سوم این تولیدات به این خط خبری اختصاص یافت.

 

این در حالی است که روی نیم تای روزنامه‌های امروز اثری از ناآرامی در زاهدان نبود. «ایسنا» به نقل از وضعیت زاهدان از زبان دادستان سیستان‌وبلوچستان خبر داد اوضاع شهر زاهدان عادی و تصاویر تیراندازی قدیمی است. مردم به خوبی شرایط را مدیریت کردند و در فراخوان‌ها شرکت نکردند. نمازگزاران در مسجد مکی حاضر شدند و بعد از اقامه نماز مسجد را ترک کردند.

 

همچنین کانال‌های مجازیِ رسانه‌های داخلی پست‌هایی مشابه از اظهارات فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان منتشر ساختند: فردی که اقدام به انتشار این گونه محتوا های غیرقانونی می کرد دستگیر و پس از تکمیل تحقیقات و اقرار به بزه انتسابی و همچنین پاک سازی صفحات مجازی، به جهت تعیین تکلیف قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

به گزارش ایران مامن، این تناقض‌های عجیب و غریب از وضعیت مخابره وقایع سیستان گویای نکته‌ای مهم است؛ اینکه با وجود ناکامی طرح بازگشت ناآرامی به خیابان‌ها در تهران و زاهدان و شهرهای دیگر، بسیاری مرجعیت رسانه‌ای در داخل را قبول ندارند تا جایی که برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی می‌کوشند با استفاده از این خلا تقریبا هر چه را می‌خواهند تحت عنوان خبر روی خروجی‌های خود بفرستند.

 

در همین زمینه «ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا به «ایرنا» می‌گوید: از سال‌ها قبل و به ویژه در بحبوحه حوادث، رسانه‌هایی که بتوانند مورد اعتماد بخش قابل توجهی از مردم باشد، نداشتیم. صدا و سیمای ما در این زمینه ناکارآمد بود و هنوز هم ناکارآمد است.

 

این خبرگزاری در گزارش دیگر می‌نویسد: شاید همینجا است که اهمیت روایت اول و شفاف از رخدادها در رسانه‌های داخلی برجسته‌تر می‌شود؛ مساله‌ای که اهتمام و توجه مسئولان به آن و فراهم‌سازی زمینه‌های فعالیت شفاف و دقیق رسانه‌ها می‌تواند اعتماد مخاطبان فارسی‌زبان و مرجعیت رسانه‌های داخلی را احیا کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات