تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 - 14:53
کد خبر : 19329

پارازیت‌های ماجرای آرمیتا

پارازیت‌های ماجرای آرمیتا
یکی از محورهای اصلی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی، زیر سوال بردن توضیحات رسمی درباره ماجرای آرمیتا است از جمله مانور روی تقطیع ویدئوهای انتشار یافته که از جمله مصداق‌های لاپوشانی در این باره عنوان می‌شود.

مهم‌ترین رخدادی که اخبار مربوط به «آرمیتا گراوند» را تحت تاثیر قرار داد، اعلان اعطای نوبل سیاسی ۲۰۲۳ به «نرگس محمدی» بود که دو دهه بعد از «شیرین عبادی» به عنوان فعال حقوق بشر نامش در لیست نوبلی‌ها ثبت شد؛ اتفاقی کاملا قابل پیش‌بینی بعد از اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ که نهایتا مشخص ساخت از میان پنج نامزد ایرانی نوبل و متصلین به «زن، زندگی، آزادی» مانند «مسیح علینژاد»، «نسرین ستوده» و دو خبرنگار روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، نرگس محمدی گوی رقابت را از سایرین ربوده است.

 

 

با این حال به نظر نمی‌رسد بعد از شادمانی از نوبل زن زندانی ایرانی، رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی از تب و تاب ماجرای آرمیتا بکاهند. در این زمینه، مجله فرانسوی «لو پویٔن» در گزارشی درباره آرمیتا گراوند مدعی شده «مقام‌ها برای جلوگیری از اعتراضات در صورت مرگ او آماده باش هستند.»

 

«ایرنا» پس از مصاحبه با پدر و مادر این دختر نوجوان در گزارشی آورده است: «آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ساله آسیب دیده در متروی شهدا، اهل کرمانشاه و دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستان دولتی عروه‌الوثقی در منطقه ۱۱ تهران»؛ این مشخصات دختری نوجوانی بود که «ایران ‌اینترنشنال» بعد از حادثه‌ای که روز یکشنبه نهم مهرماه برایش اتفاق افتاد در اخبار خود تکرار می‌کرد؛ هم‌سن مهسا امینی و هم‌زبانِ او با ریشه‌ای از مناطق کُردنشین.

 

«ایندیپندت فارسی» در پستی تلگرامی با انتشار ویدئویی نوشت: تصاویری که کاربران شبکه‌های اجتماعی روز چهارشنبه ۱۲ مهر منتشر کرده‌اند حاکی از شعارنویسی در حمایت از آرمیتا گراوند در خیابان‌های شهر سنندج است.

 

 

در دست نبودن مدرک و دلیلی برای وقوع حادثه‌ای غیرطبیعی برای آرمیتا گراوند باعث شد تا ایران اینترنشنال فراخوانی را در این زمینه اعلام دارد. در این زمینه «شاهد علوی» عضو تحریریه ایران اینترنشنال در یکی از بخش‌های خبری این شبکه اعلام داشت: همیشه کسانی بوده‌اند که با از خودگذشتگی و رعایت همه جوانب امنیتی کمک کرده‌اند تا حقیقت افشا شود. هنوز امیدواری وجود دارد کسانی از کادر بیمارستان یا مردم داخل مترو ویدیوهایی را برای روشن شدن ماجرا منتشر کنند.

 

 

این رسانه‌ها البته منتظر نماندند و «برخورد حجاب‌بانان با آرمیتا در واگن مترو» را به عنوان پیش‌فرض اخبار خود قرار دادند. به نوشته «صدای آمریکا» پس از انتشار اظهارات والدین آرمیتا گراوند، مقابل دوربین رسانه حکومت ایران و واکنش‌های گسترده‌ای که آن را «اعترافات اجباری» و «اعترافات تلویزیونی» دانستند، یک وکیل دادگستری نیز اعلام کرده که «برخوردهای امنیتی- قضایی» با این موضوع، «غیر معمول و شبه‌برانگیز» است.

 

ایندیپندنت فارسی هم مدعی شد: منع رسانه‌ها از پرداختن به پرونده، صحبت‌های مبهم مادر آرمیتا و منتشر نشدن ویدیو داخل مترو احتمال حمله فیزیکی ماموران حجاب‌بان به آرمیتا گراوند را تقویت می‌کند.

 

در ادامه، «هه‌نگاو» که خود را سازمانی حقوق بشری معرفی می‌کند خبر داد «شهین احمدی، مادر آرمیتا گراوند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.» همچنین «نیروهای حراست آموزش و پرورش همراه ماموران امنیتی به هنرستان آرمیتا گراوند رفته و دانش‌آموزان و دوستان او را تهدید کرده‌اند هیچ اطلاع‌رسانی نکنند.»

 

همزمان با تکذیب رسمی این ادعا، «بی بی سی فارسی» نوشت: روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از «دو شاهد عینی»‌ ضرب و شتم بر سر حجاب او را با یک حجاب‌بان زن در داخل مترو تایید کرده است. این رسانه البته افرود که به طور مستقل قادر به تایید این گزارش نیست.

 

در سوی دیگر، «رادیو بین المللی فرانسه» در پستی تلگرامی مدعی شد: لیبراسیون روزنامه صبح پاریس در مطلبی با اشاره به بستری شدن آرمیتا گراوند نوشته است که یک سال پس از مرگ مهسا امینی به دست پلیس ارشاد، این بار یک نوجوان شانزده ساله به طرز خشونت‌باری از سوی حجاب‌بانان از ناحیه سر مصدوم شده و در اغماء فرو رفته است.

 

پس از آن بود که محور دیگری به محورهای خبری این رسانه‌ها افزوده شد که انعکاس واکنش چهره‌های سیاسی خارجی و اپوزیسیون خارج‌نشین بود. به نوشته «دویچه وله فارسی» یا همان بخش فارسی صدای آلمان، «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه این کشور در صفحه اکس (توییتر سابق) نوشت: «دوباره در ایران یک زن جوان برای زنده ماندن می‌جنگد فقط به این دلیل که موهایش در مترو بیرون بوده است.»

 

«رادیو فردا» نیز اظهارات «ابرام پیلی» جانشین «رابرت مالی» در مذاکرات هسته‌ای را پوشش داد و نوشت: معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران می‌گوید از گزارش‌ها پیرامون حمله پلیس اخلاقی به آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، شوکه و نگران شدیم.

 

همچنین صدای آمریکا گزارش داد: یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا در امور حقوق بشر، عزرا زایا، گفت ایالات متحده از گزارش‌های حمله پلیس امنیت اخلاقی ایران به آرمیتا گراوند، ۱۶ ساله، به خاطر سوار شدن بدون روسری به مترو، وحشت زده شده است.

 

از دیگر سو، در «ایران وایر» به منظور کاراکترسازی جدید، اطلاعاتی تازه را درباره این دختر نوجوان چنین انتشار یافت: آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که در مترو تهران مورد حمله نیروهای حکومت قرار گرفت و به کما رفت، در رشته تکواندو فعالیت می‌کرد. ایران وایر به تصاویری از کارت بازی و مشخصات دوران حرفه‌ای‌ آرمیتا گراوند دست یافته که نشان می‌دهد او از ورزشکاران زن حرفه‌ای در رده نوجوانان است.

 

 

برخی از این رسانه‌ها هم اظهارات «رضا پهلوی» را انتشار دادند از جمله ایندیپندنت فارسی به عنوان رسانه نزدیک به سلطنت‌طلبان به نقل از وی آورد: «آرمیتا چون مهسا دختر ایران است، جان فرزندان ایران هر روز و هر لحظه در خطر است»

 

«علی کریمی» هم در این باره در استوری اینستاگرامش نوشته است «تهران به کما رفته است و دخترک بر بخار شیشه تنهایی‌اش نقاشی می‌کشد.»

 

به گزارش ایران مامن، در کنار همه این‌ها یکی از محورهای اصلی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی، زیر سوال بردن توضیحات رسمی درباره ماجرای آرمیتا است از جمله مانور روی تقطیع ویدئوهای انتشار یافته که از جمله مصداق‌های لاپوشانی در این باره عنوان می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات