تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 10:43
کد خبر : 19364

افغانستان و زلزله‌ای در میانه سه شوربختی

افغانستان و زلزله‌ای در میانه سه شوربختی
وقوع زلزله شدید در افغانستان پس از حاکمیت طالبان بر این کشور باعث شده تا به دلیل نااطمینانی نسبت به این رژیم، تمایل و امکان ارسال کمک‌های خارجی به زلزله‌زدگان به شکل چشمگیری کاهش یابد؛ حکومتی که حتی در اعلام آمار از قربانیان و آسیب‌دیدگان نتوانست حداقلی از کارآمدی را نشان دهد.

درست زمانی که هزاران نفر در هزار کیلومتری مرزهای غربی ایران روزشان را با آتش جنگ آغاز کردند، زلزله‌ای ۶.۳ ریشتری ساکنان همسایه شرقی را غافلگیر کرد؛ زمین لرزه‌ای که شمار اولیه قربانیان آن بیش از ۲هزار نفر اعلام شد.

 

به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد ۵۰۰ خانه در جریان این حادثه در ولایت هرات ویران شده و ۱۳۵ ساختمان هم خسارت دیده است. حجم ویرانی‌ها و مرگ و میر اما در روستاها بسیار است. براساس گزارش‌ها ارتباطات تلفنی در هرات قطع و کار را برای ارزیابی و ارسال خبر درباره جزئیات مناطق تحت تأثیر قرار داده است. ویدئو‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد بیشتر مردم در خیابان‌های هرات به سر می‌برند و حاضر نیستند به مغازه‌ها یا خانه‌های خود برگردند.

 

به گزارش «بی بی سی»، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد شماری از روستاها در اطراف هرات بر اثر زلزله کاملا تخریب شده‌اند و مردم محلی با دست خالی همچنان در جستجوی کسانشان در زیر آوارهای خانه‌های عمدتا گلی هستند. آمار بالای کشته‌شدگان زلزله باعث شده قربانیان به صورت دسته‌جمعی دفن شوند.

 

جمعیت هلال احمر افغانستان اعلام داشته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد وضعیت در محل «بسیار بدتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. روستاها فروریخته‌و بسیاری از ساکنان هنوز زیر آوار مدفون هستند.»

 

به گزارش ایران مامن، آنچه در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد به تدریج ابعاد مصائب زلزله‌زدگان را آشکار می‌سازد مانند کشف روستاهایی که به همراه ساکنانشان به کلی مدفون شده‌اند.

 

پس از این رویداد، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از اعزام تیم‌ها و تجهیزات امدادی این سازمان برای کمک به زلزله‌زدگان هرات خبر داد و گفت: ۵۰ نفر از نیرو‌های عملیاتی سازمان امداد و نجات به افغانستان اعزام شدند.

 

یونیسف اعلام کرده که برای خانواده‌های ساکن در مناطق زلزله‌زده و مراکز بهداشتی که به دلیل تعداد زیاد مجروحان با کمبود امکانات سرپناه مواجه هستند، لباس زمستانی و لوازم بهداشتی اضطراری ارسال کرده است.

 

 

وقوع زلزله شدید در افغانستان پس از حاکمیت طالبان بر این کشور باعث شده تا به دلیل نااطمینانی نسبت به این رژیم، تمایل و امکان ارسال کمک‌های خارجی به زلزله‌زدگان به شکل چشمگیری کاهش یابد؛ حکومتی که حتی در اعلام آمار از قربانیان و آسیب‌دیدگان نتوانست حداقلی از کارآمدی را نشان دهد.

 

در جلسه اضطراری کابینه طالبان که دیروز به ریاست «محمدحسن آخوند» نخست وزیر این رژیم برگزار شد صد میلیون افغانی کمک نقدی به زلزله‌زدگان هرات اختصاص یافت. این در حالی است که رئیس «بنیاد عزیزی» متعلق به تاجری افغان اعلام کرده ۲۰۰ میلیون افغانی یعنی دو برابر رقمِ طالبان برای کمک به زلزله‌زدگان هرات کمک می‌کند.

 

علاوه بر این‌ها، اوضاع همسایگان بزرگ افغانستان یعنی ایران و پاکستان که دهه‌ها پذیرای امواج مهاجران افغان بوده‌اند برای زلزله‌زدگان مساعد نیست. در شرایطی که پاکستان از اخراج قریب الوقوع ۱.۷ میلیون مهاجر افغانستانی خبر داده، افکار عمومی در ایران نیز بشدت علیه حضور آنان برانگیخته شده و کمتر روزی است که رسانه‌ها به آن نپردازند.

 

 

موضوع سومی که علاوه بر تبعات حاکمیت طالبان و وضعیت همسایگان افغانستان باید به آن اشاره کرد این که جنگ در اراضی اشغالی بسیاری از نگاه‌ها را به خود دوخته و در این شرایط مصائب زلزله‌زدگان کمتر به چشم می‌آید.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات