تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 15:05
کد خبر : 19396

جنگ غزه-اسرائیل چه چیزهایی را می‌پوشاند؟

جنگ غزه-اسرائیل چه چیزهایی را می‌پوشاند؟
بسیاری منتظرند ببینند بعد از هشدار تخلیه غزه، ورود نیروهای رژیم صهیونیستی به عرصه جنگ زمینی، تحولات اراضی اشغالی را چگونه رقم خواهد زد.

سرنوشت «آرمیتا گراوند»، نوبل «نرگس محمدی»، سفر پرماجرای «محمود احمدی نژاد» به گواتمالا، آخر و عاقبت واردات خودرو، کارنامه ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو و …؛ همه این‌ها ابتدای هفته گذشته و بعد از انتشار اخبار حمله بی‌سابقه حماس به قلمرو اسرائیلی‌ها زیر سایه این رویداد شوک‌آور قرار گرفت و بعد از آن بسیاری چشم به تحولات بازارها دوختند تا ببینند طلا و دلار و … شاهد چه اعداد و ارقامی خواهد بود.

 

با گذشت یک هفته از عملیات «طوفان الاقصی»، رخدادهای دیگری پیرامون ما در حال وقوع است که کمتر به چشم می‌آید. در یک هفته گذشته هرات افغانستان دو بار بشدت لرزیده است. هر چند به آمار و اعلان طالبان نمی‌شود اتکا کرد اما تا پیش از دومین زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری، سران رژیم کابل اعلام کرده بودند که نزدیک به دو هزار و پانصد نفر جان باخته‌اند.

 

سازمان ملل روز پنجشنبه گزارش داد که بیش از ۹۰ درصد افرادی که بر اثر زمین لرزه در غرب افغانستان کشته شدند، زنان و کودکان بودند.

 

 

گزارش‌ نهادهای بین‌المللی تصاویر و گزارش‌هایی را که گویای مصائب افغانی‌ها و دورماندنشان از کمک‌های داخلی و خارجی است تایید می‌کند. برنامه جهانی غذا، زلزله‌های اخیر در غرب افغانستان را «فاجعه سر فاجعه» خوانده و از جامعه جهانی خواسته به نیازمندان در این کشور کمک کند.

 

مسوولان این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد می‌گویند که بازماندگان زلزله‌ هرات شب‌ها را در میان آوارها می‌خوابند، درحالی که گرسنه و وحشت‌زده هستند. بنابر اعلانِ برنامه جهانی غذا، مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند و این نهاد هم به دلیل بحران مالی گسترده، مجبور شده کمک اضطراری به ۱۰ میلیون شهروند نیازمند افغانستان را متوقف کند.

 

علاوه بر مصائب افغانستان، آتش جنگ اوکراین نیز در روزهای اخیر شعله‌ورتر شده است. به گزارش دیروزِ «یورونیوز» نیروهای ارتش روسیه روز جمعه ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) شهر آودیوکا در شرق اوکراین را برای چهارمین روز متوالی از زمین و هوا هدف حملات خود قرار دادند. این بزرگترین تهاجم نیروهای روسی در چند ماه اخیر محسوب می‌شود.

 

 

در این پیوند، «بی بی سی» هم خبر داده «سفیر روسیه در سازمان ملل متحد مدعی شده که ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسی را می توان تمام شده تلقی کرد. سفیر روسیه تاکید کرد که نیروهای روسی مواضع جنگی را در سراسر خط مقدم در اوکراین در دست گرفته‌اند.»

 

به گزارش ایران مامن، انتظار می‌رود دولت باکو از شرایط فعلی بهره جسته و به تنش و درگیری در منطقه قره باغ دامن بزند. ارمنستان به دیوان بین المللی دادگستری گزارش داده که جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در ناگورنو قره باغ است. «پولیتیکو» هم جمعه شب به نقل از منابع آگاه نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان گفت و گوی تلفنی چند روز پیش با تعدادی از اعضای دموکرات کنگره از حمله قریب الوقوع باکو به خاک همسایه غربی خبر داده است.

 

همه این ها در حالی است که بسیاری منتظرند ببینند بعد از هشدار تخلیه غزه، ورود نیروهای رژیم صهیونیستی به عرصه جنگ زمینی، تحولات اراضی اشغالی را چگونه رقم خواهد زد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل اظهار داشته حملات این رژیم تا نابودی کامل امکان حمله حماس ادامه خواهد داشت و در ایران روزنامه‌ «جمهوری اسلامی» اکنون را «زمان یکسره کردن کار اشغالگران» توصیف کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات