تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 22:56
کد خبر : 19434

رسانه‌ها و قتل مهرجویی؛ از آنارشی خبری تا شرطی‌سازی مخاطب

رسانه‌ها و قتل مهرجویی؛ از آنارشی خبری تا شرطی‌سازی مخاطب
رسانه‌ها با تزریق بیش از حد هیجانات ژورنالیستی و اغواگری رسانه‌ای جامعه را از اصل واقعیت دور ساخته و بیشتر از اینکه جامعه را به سمت واقع نگری و روشن شدن حقایق رهنمون سازند، آنان را وارد یک فضای شایعه‌زده می‌کنند

پس از رخداد شومی که شنبه شب بیست و دوم مهرماه برای «داریوش مهرجویی» و همسرش در ویلایشان واقع در کرج اتفاق افتاد، بیشترین اخبار رسانه‌ها و کانال‌های خبری بعد از وقایع جنگ غزه به قتل‌ها اختصاص دارد.

 

اهمیت ماجرا سبب شد سران سه قوه تصریح کنند که در سریع‌ترین زمان ممکن عوامل این قتل‌ها باید شناسایی شوند. دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم به تکاپو افتادند تا این پرونده حیثیتی‌شده را هر چه سریعتر مختومه کنند.

 

از سوی دیگر رسانه‌ها کوشیده‌اند زوایای این رویداد را واکاوی کنند. «کیهان» از شباهت رویداد شنبه‌شب با قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ نوشته، «ایران» روزنامه دولت این شباهت را اساسا رد کرده و «جمهوری اسلامی» خواستار کنارگذاشتن هر ملاحظه محتملی درباره عاملان شده است.

 

در همین پیوند، دادستان تهران اعلام کرد مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و همچنین برخی از انسان‌رسانه‌ها که مطالبی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم در خصوص آن‌ها انجام شد.

 

به گزارش ایران مامن، یک روز پیش از تشییع جنازه مهرجویی و همسرش «وحیده محمدی فر»، برخی رسانه‌ها از دستگیری قاتل در زمان خروج از مرز خبر دادند و بعد از آن این شایعه تکذیب شد؛ مانند بسیاری از شایعاتی که این روزها به گوش می‌رسد و نهایتا نگاه‌ها را به نقش رسانه در چنین موقعیت‌های می‌دوزد.

 

 

«امیر حمزه نژاد» روزنامه نگار توسعه در این باره می‌نویسد: شاید پیش داوری و حرکت جلوتر از وقایع از جمله ویژگی‌های امروز جامعه رسانه‌ای کشورمان اعم از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی باشد. در ماجرای قتل داریوش مهرجویی کارگردان بنام کشورمان این موضوع بسیار محسوس است.

 

گمانه‌زنی‌ رسانه‌ای یکی از راه‌های پر کردن خلاء‌های اطلاعاتی است؛ جایی که مردم دوست دارند درباره آن حرف بزنند اما اطلاعات موثقی در میان نیست، این رسانه‌ها هستند که با گمانه‌زنی‌های خاص خودشان به اذهان عموم شکل می‌دهند اما باید گمانه‌زنی‌های مالوف را که بیشتر مقدمه‌چینی برای رسیدن به اصل واقعیت رویدادها است از پیش‌داوری‌های عمدتا سیاسی جناحی و چسبندگی سیاسی در تحلیل‌های مختلف تفکیک کرد.

 

پلیس با وجود وقت اندکی که در دست داشته سعی کرده سرنخ‌هایی از موضوع این قتل خونین به‌دست بیاورد و فی‌الفور در این حوزه اطلاع‌رسانی کند اما برخی از رسانه‌ها و فعالان مجازی بدون رعایت نکات مهم حرفه‌ای در رسانه‌ها فضای خلاء اطلاعاتی را وارد فاز آنارشی و هرج و مرج خبری کرده‌اند.

 

قطعا افکار عمومی تشنه شنیدن خبر در این موضوع است اما برای ارضای حس کنجکاوی جامعه نباید پیش داوری‌های سیاسی امنیتی را در فضایی که ممکن است تا حد یک قتل شخصی در واقعیت تقلیل یابد، وارد کرد.

 

برخی از رسانه‌های رسمی حتی به سراغ بدترین سناریوهای سیاسی امنیتی رفته و با بازنمایی این موارد سعی کرده‌اند با بالا بردن میزان و دوز هیجانات و احساسات اجتماعی در این خصوص جلب توجه کنند. از این رو است که دیده می‌شود یکی از روزنامه‌های رسمی کشور در یک تشبیه عجیب ماجرای قتل داریوش مهرجویی و همسرش را به جریان قتل‌های زنجیره‌ای و قتل داریوش فروهر و همسرش نسبت دهد و به نهادهای امنیتی و پلیس هشدار داده‌ که احتمال این موضوع را دور از تصور نبینند!

 

اینکه با این تشبیه‌سازی و بدون استدلال لازم و جلوتر از وقایع به افکارعمومی سر و شکلی عجیب و غریب بدهیم نه تنها کمکی به حل پرونده و مکشوف شدن آن نمی‌کند بلکه بیشتر با شرطی‌سازی جامعه، اذهان عموم را منتظر وقایع ناگوار و بسیار مهلکی می‌کنیم که با روشن شدن حقیقت ماجرا ممکن است جامعه راضی به دانستن اصل وقایع نشوند وهنوز منتظر موضوع هولناک دیگری باشد.

 

در واقع همین رسانه‌ها با تزریق بیش از حد هیجانات ژورنالیستی و اغواگری رسانه‌ای جامعه را از اصل واقعیت دور ساخته و بیشتر از اینکه جامعه را به سمت واقع نگری و روشن شدن حقایق رهنمون سازند، آنان را وارد یک فضای شایعه‌زده می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد که رسانه‌های مختلف خصوصا روزنامه‌ها و جراید رسمی در این حوزه باید با احتیاط بیشتر حرکت کرده و واقعیت را فدای سیاسی‌کاری رسانه‌ای خود یا جلب توجه و جذب مخاطب نکنند. جامعه و خصوصا جامعه رسانه‌ای کشور باید صبر و شکیبایی برای رسیدن به واقعیات را فراگیرند که این موضوع یکی از مهمترین مولفه‌ها و تمرینات در جامعه مدنی برای رسیدن به جامعه ایده آل و حقیقت‌یاب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات