تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 18:18
کد خبر : 19525

الاهلی، جبالیا و جنایت بدون توقف؛ فرار تل‌آویو و واشنگتن از آتش‌بس

الاهلی، جبالیا و جنایت بدون توقف؛ فرار تل‌آویو و واشنگتن از آتش‌بس
معادلات میدانی روزهای اخیر حکایت از آن دارد که اسرائیل اکنون به‌جای حمله زمینی یکپارچه به دنبال گسترش نفوذ و پیشروی تدریجی در باریکه غزه است و بر این اساس، حملات هوایی، موشکی و همچنین دریایی خود را تنظیم می‌کند.

حملات اسرائیل با گذشت بیست و پنج روز از شروع جنگ در اراضی اشغالی علیه مردم غزه ادامه دارد و در نتیجه آن، شمار جانباختگان فلسطینی تا نیمروز دهم آبان‌ماه هشت هزار و ۷۹۶ نفر اعلام شده که سه هزار و ۶۴۸ نفر از آنها کودک هستند.

 

در آخرین یورش‌های سنگینی که صهیونیست‌ها به غزه داشتند، ده‌ها غیرنظامی به خاک و خون کشیده شدند. به نوشته رسانه‌ها، این حمله در منطقه پر ترددی در اردوگاه «جبالیا» در شمال نوار غزه انجام شد‏ه که بیش از ۴۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است.

 

روزنامه دولت در گزارش خود در این باره نوشته این بمباران وحشیانه با ۶ بمب آمریکایی انجام شد که وزن هر کدام از بمب‌ها به بیش از یک تن می‌رسید. سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین درغزه تصریح کرده تعداد شهدای جنایت جبالیا ممکن است بیشتر از کشتار بیمارستان «المعمدانی» باشد.

 

مقام‌های غزه اعلام کرده‌اند که از آغاز جنگ در هفتم اکتبر تا امروز، اسرائیل ۱۸ هزار تُن بمب بر سر ساکنان این شهر انداخته که ۱.۵ برابر نیروی انفجاری حمله اتمی آمریکا به هیروشیما است.

 

به گزارش ایران مامن،  ادامه کشتار غیرنظامیان و نسل‌کشی اسرائیل در اراضی اشغالی که با محاصره فلسطینی‌های غزه زیر آتشی بی‌وقفه لحظه به لحظه بر تعداد قربانیان می‌افزاید باعث شده تا برقراری آتش‌بس به مطالبه‌ای گسترده و جهانی تبدیل و از کشورهای اسلامی تا کنگره آمریکا تحرکات ضدجنگ تشدید شود.

 

 

با این حال، به نظر می‌رسد واشنگتن و به‌ویژه تل‌آویو در شرایط کنونی تمایلی برای پذیرش آتش‌بس و پایان‌دادن به حملات در نوار غزه ندارند. در مقابل، برخی محافل کارشناسی و رسانه‌ها در روزهای اخیر از تلاش‌های پشت پرده کشورهایی مانند مصر و قطر در کنار تحرکات سازمان ملل برای توقف جنگ حماس و اسرائیل و برقراری آتش‌بس خبر داده‌اند.

 

معادلات میدانی روزهای اخیر حکایت از آن دارد که اسرائیل اکنون به‌جای حمله زمینی یکپارچه به دنبال گسترش نفوذ و پیشروی تدریجی در باریکه غزه است و بر این اساس، حملات هوایی، موشکی و همچنین دریایی خود را تنظیم می‌کند. در عرصه سیاسی هم با توجه به موضع‌گیری مقامات اسرائیلی و آمریکایی باید شاهد تداوم و حتی تشدید حملات هوایی، زمینی و دریایی و همچنین ادامه محاصره نوار غزه بود که فضا و بستر را برای تسری و انتقال احتمالی جنگ به دیگر مناطق در خاورمیانه فراهم خواهد کرد.

 

در این شرایط و همزمان با افزایش تحرکات دیپلماتیک ایران در منطقه، برخی تحلیلگران می‌گویند هشدارهای تهران در زمینه تبعات ادامه جنگ در غزه را باید جدی گرفت مخصوصا بعد از هشدار به گشایش جبهه‌ای تازه علیه رژیم صهیونیستی از سوی انصارالله.

 

البته صنعا تنها در حرف دست به تهدید نزده و به گفته مقامات تل‌‌آویو، انصارالله یمن و حوثی‌ها در ۲۵ روزی که از آغاز جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد، چندین بار اقدام به شلیک موشک و پهپاد کرده‌اند. در جدیدترین مورد دیروز سه‌شنبه، سخنگوی ارتش صهیونیستی اعلام کرد که یک پهپاد از یمن به سمت شهرک ایلات در جنوب اراضی اشغالی شلیک شده بود که به‌وسیله سامانه‌های دفاعی بر فراز دریای سرخ رهگیری و سرنگون شد. همچنین یک موشک از منطقه دریای سرخ به سمت اراضی اشغالی شلیک شد.

 

به باور طیفی از رسانه‌ها و تحلیلگران، یکی از پارامترهای تعیین‌کننده در تعمیم جنگ به دیگر نقاط، واکنش احتمالی حزب‌الله لبنان برای آغاز درگیری‌ها با اسرائیل در جبهه شمالی است و بسیاری چشم به فرجام ضرب‌العجل رهبر مقاومت لبنان دوخته‌اند اما بی‌شک نباید هرگونه امکان اقدام از سوی گروه‌های مسلح در سوریه، عراق و یمن را هم نادیده گرفت که می‌تواند به تسری جنگ در خاورمیانه بیانجامد؛ همچنان که وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با همتای ایرانی تصریح کرده آتش بس اگر انجام نشود، گروه‌های دیگر هم وارد جنگ خواهند شد.

 

تا همین جای کار و با ورود به چهارمین هفته جنگ حماس و اسرائیل، پنتاگون و نیز برخی رسانه‌‌های آمریکایی از کشته‌شدن بیش از ۲۰ آمریکایی در حملاتی خبر داده‌اند که از سوریه و عراق صورت گرفته است.

 

 

هم‌زمان با شروع این حملات و قبل‌تر از آن با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» از هفتم اکتبر، آمریکا دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های جنگی و گروهی جنگنده را به منطقه فرستاده تا به گفته واشنگتن، تلاش کند ایران و گروه‌هایی را که تحت حمایت ایران خوانده شده‌اند، بازدارد.

 

از دید برخی تحلیلگران، روند حملات زمینی به غزه با تشدید حملات هوایی برای برجای گذاشتن ویرانی و کشتار حداکثری پیش می‌رود تا اسرائیل بتواند بخشی از منطقه را ولو به صورت موقت به اشغال در بیاورد و در نهایت به توافقی برسد که منطقه غزه از گروه‌های مقاومت فلسطینی خالی شود.

 

بر اساس طیفی از پیش‌بینی‌ها اگر رژیم ‌صهیونیستی وارد منطقه شود و نتواند ضربه اصلی را به حماس بزند وارد یک جنگ فرسایشی می‌شود و این یک چالش بزرگ برای رژیم ‌صهیونیستی خواهد بود. در غیر این صورت، احتمال می‌رود در پسِ این جنگ نوعی توافق شکل بگیرد و برخی از دولت‌های عربی تضمین بدهند که در این منطقه تهدیدی علیه رژیم ‌صهیونیستی شکل نخواهد گرفت. در این صورت رژیم ‌صهیونیستی نمایشی از یک پیروزی راهبردی را روی سیلابی از خون به راه خواهد انداخت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید جمعه , ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

دودمانتون به باد خواهد رفت کثافتای بچه کش

تا جمعه , ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

تف به ذات بیشرفتون دیروزم یه مدسه رو زدن یک سوم کشته ها بجه ن

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات