تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 14:19
کد خبر : 19629

اغماض شورای نگهبان، ورود اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون، رقابت‌های درون‌اصولگرایی؛ کدام تنور انتخابات را گرم خواهد کرد؟

اغماض شورای نگهبان، ورود اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون، رقابت‌های درون‌اصولگرایی؛ کدام تنور انتخابات را گرم خواهد کرد؟
علاوه بر شورای نگهبان که بسیاری چشم به عملکردش در بررسی صلاحیت‌ها دوخته‌اند، برخی تحلیلگران می‌گویند هنوز جریانات سنتی اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند تنور انتخابات را گرم کنند.

حاصل دیدار دور روز پیشِ رهبر انقلاب با اعضای شورای نگهبان این جمله بود که «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»

 

 

این فرمان رهبری در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفته و بازتاب‌های گوناگونی داشته است. همزمان مواضع و سخنرانی‌های امامان جمعه در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که دعوت به مشارکت انتخاباتی از رئوسی بوده که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ارائه داده است.

 

«محمد مهاجری» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی درباره تاکید رهبر انقلاب بر فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات پرشور در جمع اعضای شورای نگهبان به «هم‌میهن» گفته است: مشارکت گسترده وظیفه شورای نگهبان نیست از این جهت که شورای نگهبان کار اجرایی نمی‌کند و حزب ندارد. …مشارکت گسترده کار احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین وظیفه دولت و وزارت کشور است که بتوانند امنیت انتخابات را تامین و فضای مناسب را برای برگزاری انتخابات ایجاد کنند.

 

وی این سخنان را پیامی به شورای نگهبان خوانده و اظهار داشته به نظر من منظور رهبری این است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها با ارفاق حداکثری عمل کند، یعنی مانند دوره‌های قبل و همچنین هیئت‌های اجرایی دوره فعلی عمل نکند.

 

پیش از این و درباره وضعیت بررسی صلاحیت‌ها روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشته بود: رد صلاحیت گسترده نمایندگان منتقد مجلس، شاهکار یکدست بودن حاکمیت است. در انتخابات‌های گذشته معمولاً هیات‌های اجرائی که کارگزاران وزارت کشور و دولت هستند، تا حدودی باز برخورد می‌کردند و ردصلاحیت‌ها در گلوگاه شورای نگهبان صورت می‌گرفت. حالا که همه با هم همفکرند از همان ابتدا فیلتر را تنگ می‌گیرند تا کار را برای مراحل بعدی آسان کنند. نام این عملکرد‌ها را نمی‌دانیم چه بگذاریم، روسفید کردن شورای نگهبان یا کم کردن زحمت این شورا؟

 

به گزارش ایران مامن، علاوه بر شورای نگهبان که بسیاری چشم به عملکردش در بررسی صلاحیت‌ها دوخته‌اند، برخی تحلیلگران می‌گویند هنوز جریانات سنتی اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند تنور انتخابات را گرم کنند.

 

اصلاح‌طلبان که این روزها کم‌فروغ‌ترین روزهای تاریخ چهل و چند ساله بعد از انقلاب را سپری می‌کنند یا متهم اختلاف‌افکنی میان رقیب محسوب می‌شوند یا مظنونانی که در صورت شرکت‌نکردن در انتخابات باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری نهایی کرد.

 

 

به گفته، «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه دولت «محمود احمدی نژاد» و رئیس فعلی خانه احزاب اظهار داشته اگر اصلاح طلبان همانند انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه نشوند، معتقدیم که رقابت بین اصولگرایان سبب افزایش مشارکت می‌شود. …اگر اصلاح طلبان به شرط وارد عرصه شوند باید تصمیم گیری جدی برای آنان شود.

 

«کیهان» هم درباره اصلاحاتی‌ها نوشته است: در حالی که جبهه اصلاحات دچار ازهم‌گسیختگی و چند دستگی است، نشریات زنجیره‌ای به جای پرداختن به این واقعیت، به فضاسازی علیه ائتلاف نیروهای انقلابی می‌پردازند و آرزوی خود برای شکاف افتادن میان طیف‌های انقلابی را تبدیل به خبر می‌کنند.

 

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان هم از تشتت اردوگاه اصولگرایی و فرایندی موسوم به «خالص سازی» سخن می‌گویند که علاوه بر تنگ‌ کردن عرصه برای اعتدالیون و اصلاحاتی‌ها، حتی جریانات اصولگرا را نیز از دور رقابت خارج می‌کند.

 

به نوشته روزنامه «اعتماد»، حالا دو رقیب انتخاباتی روشن شده‌اند؛ مبنا – یا همان شانا- با راهبری «غلامعلی حدادعادل» در حمایت از «محمد باقر قالیباف» و در ائتلاف با «علیرضا زاکانی» و ایثارگران در مقابل «جبهه پایداری» و دولت رییسی.

 

به نوشته این روزنامه، مرزبندی این تقابل به اندازه‌ای جدی شده است که غلامعلی حداد عادل هفته گذشته در جلسه‌ای مرتبط با فعالیت‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مرزبندی با جبهه پایداری را شفاف کرد و هشدار داد که در این شورا کسانی که «در کارهای سیاسی تندروی» می‌کنند جایی ندارند؛ پیامی روشن به جبهه پایداری؛ پیامی که بی‌پاسخ نمانده و یکی از ابعاد مهم مجمع روز پنجشنبه جبهه پایداری پاسخ به این اظهارات حدادعادل است، چرا که هم «صادق محصولی» و هم «مرتضی آقاتهرانی» تلویحا بر مساله انتخاب اصلح که کلیدواژه انتخاباتی پایداری‌ها علیه تیم قالیباف است، تاکید کردند و در مقابل با دفاعی تمام قد از عملکرد اعضای جبهه پایداری در مجلس، عملکرد آنها را قابل قبول خوانده‌اند. نکته مهم دیگر تاکید صادق محصولی در سخنرانی خود در این نشست بر حمایت از تغییرات در دولت است و گفته: «آیت‌الله رییسی نباید از اتهام خالص‌سازی بهراسد.»

 

بیرون از این گود، «حسام الدین آشنا» مشاور جنجالی «حسن روحانی» در دوره ریاست جمهوری در توئیتی در واکنش به اظهارات محصولی، دبیرکل جبهه پایداری مبنی بر اینکه «خالص سازی اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری شده» نوشته است: خالص سازی یا شایسته سالاری؟ هیچکدام؛ صادق محصولی سالاری!

 

 

با وجود این شکاف‌ها، برخی ناظران سیاسی می‌گویند در صورت تایید صلاحیت حداقلی از نیروهای اصلاحاتی و اعتدالی، احتمالا اصولگرایان با لیستی مشترک با قالیبافی‌ها وارد میدان خواهند شد. در غیر این صورت، پایداری تمام تلاش خود را برای واگرایی و مرزبندی با نواصولگرایان و اصولگرایان سنتی به کار خواهند بست.

 

با وجود این رقابت‌های پیدا و پنهان، برخی سیاسیون چشم‌انداز روشنی از مشارکت پرشور ارائه نمی‌دهند. به گفته «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده اعتدالی مجلس دهم مشارکت در سایه رقابت شکل می‌گیرد و وقتی مردم افرادی که دوست دارند را در میان کاندیداها نبینند چگونه مشارکت کنند؟ وقتی شخصی که نماینده مردم است به هر نحوی  حذف شده و در خانه نشسته و در انتخابات نیست چگونه می‌توان انتخابات پرشور و مشارکتی داشت.

 

در میان اصلاحاتی‌ها هم «علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی کارگزاران اظهار داشته من به عنوان اصلاح‌طلبی معتدل که مورد نقد برخی اصلاح‌طلبان که چرا نامزد شدی هم ردصلاحیت شده‌ام. با این وضعیت آیا می‌شد امید داشت که انتخاباتی پرشور برگزار شود؟ واقعا فضای انتخاباتی سرد است و باید با فراهم‌کردن بستر رقابتی‌شدن انتخابات مردم را قانع کرد که پای صندوق بیایید و گرنه به هیچ وجه نمی‌شود امید به مشارکت بالا داشته باشیم و در این صورت هیچ بعید نیست کمترین میزان مشارکت انتخاباتی در تاریخ بعد از انقلاب را شاهد باشیم.

 

ورای این مباحث بسیاری هم می‌گویند که حتی در صورت حضور گسترده جریانات رقیب، خبری از مشارکت گسترده نخواهد بود و فضای پسااعتراضات کشور و تنگناهای اقتصادی شدید انگیزه‌ای برای حضور گسترده پای صندوق‌های رای باقی نخواهد گذاشت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات