تاریخ انتشار : شنبه 1 شهریور 1399 - 13:33
کد خبر : 1531

آنچه باید درباره آزار جنسی بدانیم

آنچه باید درباره آزار جنسی بدانیم

اگر شما هم این روزها فضای مجازی را رصد کرده باشید حتما متوجه شده اید که بحث درباره آزار جنسی بحث داغ این روزها است؛ موضوعی که سبب شده اسامی مختلفی و مشهوری به عنوان آزارگر جنسی مطرح شوند اما آزار جنسی چیست و چگونه باید با آن روبرو شد؟ آزار جنسی محدودهٔ وسیعی از

اگر شما هم این روزها فضای مجازی را رصد کرده باشید حتما متوجه شده اید که بحث درباره آزار جنسی بحث داغ این روزها است؛ موضوعی که سبب شده اسامی مختلفی و مشهوری به عنوان آزارگر جنسی مطرح شوند اما آزار جنسی چیست و چگونه باید با آن روبرو شد؟

آزار جنسی محدودهٔ وسیعی از رفتارها را در بر می گیرد از مزاحمت‌های خیابانی تا سوء استفاده جنسی و تجاوز جنسی، آزارهای کلامی، لمس بدن دیگری بدون رضایت وحتی نگاه های خیره و آزار دهنده به عنوان آزار جنسی طبقه بندی می کنند به بیان علمی تر آزار جنسی عملی است با ماهیت جنسی که در آن فرد یا افرادی با تعرض به شخصیت یک فرد، از طریق، ارعاب، بهره‌گیری ناخواسته یا اجبار خواستار دریافت التفات جنسی یا تحقیر جنسیتی با توسل به آزار کلامی می‌شوند.
به گزارش ایران مامن ، آزارهای فیزیکی مانند لمس کردن عمدی بدن قربانی، نزدیک شدن بیش از حد به افراد هست آزارهای کلامی به شوخی‌ها، جملات یا فحش‌های جنسی، پرسیدن درباره زندگی شخصی یا جنسی فرد، پیشنهاد ارتباط و اصرار بر این موضوع بر خلاف تمایل طرف مقابل گفته می شود؛ آزارهای رفتاری مانند چشم چرانی، چشمک زدن، نگاه شهوت‌آلود و آزارهای تلافی‌جویانه همه و همه از مصادیق آزار جنسی هستند.
در قوانین قضایی بیشتر کشورهای جهان، آزار جنسی عملی «غیرقانونی» و «مجرمانه» شناخته می‌شود.آزار جنسی بر حیثیت و فضای کاری و زندگی افراد تاثیر می گذارد و این رفتار گاهی موجب به وجود آمدن فضای رعب انگیز، توهین آمیز و خصمانه هم می شود.

آزارگر جنسی را چگونه بشناسیم ؟

بیشتر مواقع آزار جنسی در شرایطی اتفاق می افتد که آزار دهنده در موضعی از قدرت نسبت به قربانی (به علت اختلاف سنی، موقعیت اجتماعی، سیاسی، آموزشی، یا کاری) قرار دارد. آزار دهنده می تواند والدین ، همسر ، معلم یا دوست شما باشد و فقط قربانی نیست که مورد آزار قرار می گیرد بلکه افرادی که شاهد این ماجرا هستند هم مورد آزار هستند یکی از مشکلات در فهمیدن آزار جنسی وجود دارد ، این است که شامل محدودهٔ وسیعی از رفتارها می‌شود و در بسیاری از مواقع برای آزاردیده سخت است که در درجهٔ اول برای خود وبعد برای سایرین تجربه‌ای را که داشته‌است دقیقاً تشریح کند. این مسئله می‌تواند به خاطر مشکل بودن طبقه‌بندی آن موقعیت یا در اثر تجربهٔ تنش یا تمسخر از سوی دیگران در فرد آزاردیده باشد. به علاوه اینکه رفتار و محرک‌ها در آزار جنسی در موارد گوناگون با هم تفاوت دارد. مسایلی مثل حفظ زندگی مشترک یا موقعیت شغلی و تحصیلی ، سن کم، عدم توانایی و برخورد با موضوع یا حتی حفظ آبرو و شرم باعث می شود آزارهای جنسی اغلب مسکوت بمانند و آزار دهنده قربانی های بیشتری داشته باشد و رفتارش شدت پیدا کند .

قربانیان آزار جنسی چه افرادی هستند؟

تحقیق ماهنامه مدیریت ارتباطات از ۵۹ خبرنگار زن شاغل در رسانه‌های کشور نشان می‌دهد که ۹۰ درصد آن‌ها حداقل یک بار در راه تهیه خبر با مزاحمت جنسی روبرو شده اند که ۳۶ درصد آن از سوی مسوولان دولتی و غیردولتی اتفاق افتاده است. واکنش ۶۶ درصد خبرنگاران زن به این مزاحمت‌ها بی اعتنایی بوده است.

نیمی از از دختران دانشجوی دانشگاه خوارزمی در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که هر روز به میزان زیادی، قبل از بیرون آمدن از خانه، نگران این هستند که با یکی از مصادیق آزار و اذیت جنسی روبه‌رو شوند. اما فکر می کنید آزار جنسی چالشی است که زنان با آن روبرو هستند. نه ؛ اگر با دقت به ابتدای گزارش توجه کرده باشید تاکید کردیم که آزار جنسی موضوعی است که همه اقشار و جنسیت ها و در سنین مختلف می توانند با آن  روبرو شوند.

فقط زنها قربانی خشونت هستند؟

حتما ماجرای طلاق جنجالی زوج مشهور هالیوودی رو شنیدید. امبر هرد در روزهای دادگاه طلاق پر تنش خود از جانی دپ به این موضوع اشاره کرده بود که توسط جانی دپ مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. داستانی که توجه بسیاری را نیز به خود جلب کرده بود موضوعی که باعث شد امبر که به عنوان سفیر حقوق زنان و از فعالان عرصه مبارزه با خشونت خانگی شناخته می‌شد حالا به عنوان یک آزارگر معرفی شود

در فایل صوتی که اخیرا از او منتشر شده می‌گوید: «نمی‌توانم قول بدهم که بار دیگر با تو برخورد فیزیکی نمی‌کنم. گاهی وقت‌ها انقدر عصبانی می‌شوم که کنترلم را از دست می‌دهم.» بله جانی دپ مورد خشونت بوده تا جاییکه حتی انگشت دستش رو از دست داده اما چرا همه فکر میکردند همسرش راست می گوید ؟ چون کلیشه ذهن ما همیشه زنان رو ضعیف تر میداند و  ضعیف تر راحت قربانی می شود. جانی دپ تنها مردی نیست که مورد این خشونت ها قرار گرفته است محققان میگویند منبع اصلی آزار جنسی نه در نیاز جنسی نیست بلکه ریشه در خشم دارد.

این‌طور نیست که آزارگر به خاطر پاسخ‌ دادن به امیال جنسی خود دست به چنین کاری بزند، بلکه این اقدام به خاطر نداشتن توانایی افراد یک جامعه برای کنترل خشم‌های درونی است. خشمی که کنترل نشود به جامعه بسط داده می‌شود و نتیجه‌اش را می‌توان در اشکال مختلف دید و آزار جنسی هم یکی از همین موارد بروز خشم است. و قربانی این خشونت ها زنها بچه ها و مردها هستن چون ا نسان خشمگین دارای جنسیت و سن و شغل مشخص و ویژه نیست .

«سکوت» سپر امنیتی آزارگران است 

اما قضاوتهای جامعه باعث می شود بسیاری از این خشونت ها مسکوت گداشته شوند. یا ندانیم قربانی یک آزار جنسی هستیم گفتن ضرب المثل هایی مثل کرم از خود درخت است یا اگر زنی خودش نخواهد هیچ‌کس نمی‌تواند به او آزار برساند یا وقتی فکر میکنیم افراد به‌روز و روشنفکر چنین کاری نمی‌کنند و حتی وقتی معتقدیم قربانی مقصر است و درباره او انواع قضاوت ها شکل میگیرد ما باعث می شویم مساله مسکوت بماند به آماری که از دانشجوها و خبرنگارهای زن منتشر شده فکر کنید ؟ هنوز هم معتقدید روشنفکران و تحصیل کرده ها قربانی نمیشوند ؟ یک بار دیگر خبرهای مربوط به جانی دپ رو مطالعه کنید و ببینید ترس از قضاوت و حفظ آبرو این بار یک مرد را قربانی کرده است .

آمارهایی که درباره تجاوز به کودکان هست آنها را طبقه بندی نمیکند بلکه دختران و پسرانی هستند که قربانی شدند . بنابراین بیاید از کلیشه ها عبور کنیم و باور کنیم این اتفاق در همه جای دنیا و برای همه امکان دارد رخ بدهد.

هنگام مواجهه با آزار جنسی چه باید کرد؟

بر اساس برآوردها، سالانه تعداد زیادی دانش‌آموز دختر و پسر در مسیر مدرسه یا در داخل مدرسه مورد آزار و سوء استفاده قرار می‌گیرند بنابراین علاوه بر آموزش های لازم به فرزندانمان باید فضایی دوستانه با انها داشته باشیم تا بدون ترس مشکلاتشان رو به ما بگویند و بدانند مورد حمایت قانون و والدین هستند
در کشور ما ، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از مردم خواسته است تا خشونت‌های خانگی به ویژه کودک آزاری و همسر آزاری را با مرکز اورژانس اجتماعی یا شماره تلفن ۱۲۳ درمیان بگذارند. بنابراین شماره تلفن ۱۲۳ رو همیشه به خاطر داشته باشید
اگر فردی قربانی آرار جنسی از هر نوعی بود به اون اجازه صحبت بدهیم و قضاوتش نکنیم یا او را تشویق به سکوت نکنیم سعی کنیم حمایتگر باشیم یادمان باشد بزرگ ترین سپر امنیتی آزارگران جنسی، سکوت قربانیان است که به آن‌ها مجال پیشروی می‌دهد. این افراد معمولاً از سکوت و ترس قربانیان استفاده می کنند و گستاخ‌تر می‌شوند. اگر آزار جنسی را گزارش ندهید باعث می‌شوید افراد دیگری نیز مانند شما قربانی آن شوند.
با آموزش درست به فرزندان  آن‌ها را به مدافعان دیدگاه‌های برابری جنسیتی تبدیل کنیم و نگرش‌هایی را که در آنها منجر به بروز خشونت علیه جنس مخالفشان می شود را تغییر بدهیم
اگر قربانی این خشونت ها بودید حتما بدون ترس و خجالت به مشاور معتبر مراجعه کنید. بسیاری از افرادی که هدف آزار جنسی مخصوصا تجاوز قرار می‌گیرند، دچار مشکلات عاطفی و روانی زیادی از جمله افسردگی، اضطراب، استرس پس از سانحه، وسواس و غیره می‌شوند یا تمایل خود را به ازدواج و برقراری رابطه جنسی از دست می‌دهند و حتی این اتفاق پیامدهای بدتری می تواند در زندگی آن ها داشته باشد بنابراین مراجعه به یک کارشناس برای مواجهه بهتر با این موضوع ضروری است.

بیشتر بخوانید:

روایت‌های آزار

آزار جنسی نمی‌دیدند اگر …

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات