تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 23:13
کد خبر : 19741

مسابقه فساد؛ سبقت چای از فولاد

مسابقه فساد؛ سبقت چای از فولاد
پروند فساد چای مانند خیلی از مسائل روز مانند آلودگی هوا و مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت اینترنت و حجاب محل مناقشات سیاسی نیز شده است.

تابستان پارسال بود که اعداد و ارقام پرونده موسوم به «فساد فولاد» بسیاری را شوکه کرد؛ ۹۲ هزار میلیارد که اگر به دلار ۲۸ هزار تومانی اواخر مرداد تبدیلش می‌شد به ۳.۳ میلیارد دلار می‌رسید؛ رقمی تقریبا نصف آنچه ایران از کره جنوبی طلب داشت و مدت‌ها است بر سر آن چانه می‌زد.

 

فساد جدید نزدیک به هفتاد میلیون دلار سنگین‌تر از فساد فولاد است. به گزارش «شهروند» بررسی‌های سازمان بازرسی حکایت از آن دارد که کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ (در قالب واردات چای و ماشین‌آلات) معادل ۳.۳۷۰ میلیارد دلار بوده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار از ارز نیمایی تأمین‌شده برای ماشین‌آلات و مابقی آن برای واردات چای بوده است.

 

این روزنامه با ذکر اینکه دولت سیزدهم چرخه فساد ۳.۵ میلیارد دلاری واردات چای را متوقف کرد نوشته است: این خبر چندان هم تازگی نداشته و نخستین بار شامگاه جمعه ۱۸ فروردین ماه امسال در رسانه ملی مطرح شد و واکنش‌های زیادی را در فضای عمومی جامعه و شبکه‌های مجازی برانگیخت ماجرا هم از این قرار بود که یک شرکت خاص ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای گرفته اما بخشی از ارزها را در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته و برای ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن هم اصلاً هیچ کالایی وارد نشده است.

 

 

گزارش روزنامه «اعتماد» ابعاد دیگری از این پرونده فساد را مشخص می‌سازد: نام این گروه صنعتی که در اطلاعیه سازمان بازرسی به آن اشاره‌ای نشده «گروه کشت و صنعت دبش» با برند تجاری «چای دبش» یک بیزینس خانوادگی و موروثی است که توسط خانواده «الف.ر» اداره می‌شود. عمده فعالیت این شرکت نیز در اختیار گرفتن باغات چای در کشورهای آفریقایی به صورت قرارداد سلف و واردات چای تولید شده به ایران است. اطلاعات خبرنگار ما حاکی از این است که گروه کشت و صنعت دبش، برای چای درجه یک هندی ثبت سفارش کرده، اما در عمل چای درجه دو کنیایی (یعنی همانجایی که کشت فراسرزمینی انجام می‌دهد) وارد کرده است.

 

به نوشته اعتماد، اختلاف قیمت این دو نوع چای چیزی حدود ۱۲ دلار در هر کیلو بوده که در تناژ بالا اعداد سرسام‌آوری نصیب مدیران این گروه شده است. گفته می‌شود که این شرکت با حضور در بازار چای صادراتی ایران همان چای صادراتی را نیز به قیمت ۲ دلار وارد کرده و به قیمت‌های نزدیک به ۱۴ دلار فروخته است. نکته اصلی اینجاست که سیستمی متشکل از سازمان استاندارد، گمرک و حتی وزارتخانه‌هایی چون جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو نیز کیفیت چای وارداتی را تایید کرده‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، این موضوع مانند خیلی از مسائل روز مانند آلودگی هوا و مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت اینترنت و حجاب محل مناقشات سیاسی نیز شده است.

 

اخبار مرتبط

ف مثل فساد در فولاد

 

پس از اظهارات بازرس ویژه رئیس جمهوری که ریشه فساد را در دولت قبل اعلام کرده، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نوشته است: اگر فرآیندها اصلاح نشوند؛ شعار بت شکن یا ضدفساد بودن جز اعتمادسوزی، نتیجه ای ندارد. شاهد مثال: رخداد فساد بیش از ۳ میلیارد دلاری «صرفا» در واردات چای بنابر گزارش دیروز قوه قضاییه.

 

 

با این حال «سیدابراهیم رئیسی» در جلسه هیات دولت در واکنش به فسادی که برخی دزدی ۴۱ دلاری از جیب هر ایرانی توصیفش کرده‌اند بیان داشته دولت مردمی با عزمی که برای مقابله با هرگونه فساد دارد، در دوسال گذشته محور شناسایی، رسیدگی و برخورد با گلوگاه‌های فسادزا بوده و برخی از پرونده‌های فساد را نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده و حال انتظار عمومی از قوه قضائیه رسیدگی به این پرونده‌هاست.

 

در این میان حساب و کتاب‌های مربوط به ارقام این پرونده فساد در فضای مجازی جالب توجه است که آن را با هزینه ۱.۵ میلیاردی ساخت برج خلیفه دوبی مقایسه کرده و نوشته اند با این ارقام می‌شد ۱۰ تا ایرباس ۳۱۹ روز ، ۵هزار تریلی بنز۲۰۲۳ ، ۱۵۰کشتی کانتینری نو، ۲۰ تا قطار با ۶ تا واگن یا ۳۸۰۰ اتوبوس برقی درجه یک روز دنیا را خرید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

cursednesses دوشنبه , ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

cursednesses xyandanxvurulmus.e1CgbFAHigMy

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات