تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 15:44
کد خبر : 19907

آب، نان و هوا را از من بگیر ولی اینترنت را نگیر

آب، نان و هوا را از من بگیر ولی اینترنت را نگیر
از دید گروهی از کاربران، اوپراتورها غیر از افزایش قیمت به خاطر نبود نظارت کم‌فروشی کرده و بیش از آنچه به نظر می‌آید از جیب مردم برداشت می‌کنند

در شرایطی که سازمان هواشناسی از شروع دوباره آلودگی هوا در شهرهای صنعتی خبر داده، وضعیت آبی کشور به خصوص در شهرهای بزرگ نیز به خاطر نیامدن برف و باران وخیم توصیف شده است از جمله مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته پنج سد بزرگ تهران زیر ۱۵ درصد آب دارند.

 

همزمان، رسانه‌ها از گران شدن نان در بعضی از نقاط کشور مانند استان خوزستان (به میزان ۳۰درصد) خبر داده‌اند. با این حال هیچکدام از این اخبار نتوانسته مانند گران شدن اینترنت سر و صدا به پا کند.

 

یک هفته بعد از نامه اوپراتورهای ارائه دهنده اینترنت به رئیس جمهور و اعلام اینکه «قیمت تجهیزات مخابراتی به‌دلیل افزایش نرخ دلار چندین برابر شده، درحالی‌که نرخ خدمات در این صنعت ثابت مانده است»، اینترنت به طور رسمی گران شد.

 

بنابر اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات، اپراتورها به افزایش ۳۰درصدی سرعت اینترنت مکلف شدند. این سازمان افزوده، اپراتورهای ارتباطی را به افزایش سایتهای نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده مکلف کرده است؛ وضعیتی که معنای واضح آن این است «اینترنت گران شد اما سرعت ۶ ماه بعد افزایش پیدا می‌کند.»

 

 

به گزارش ایران مامن، در کنار حملاتی که متوجه این گرانی شده و از وزیر سابق ارتباطات تا نمایندگان فعلی به طعنه یا صراحتا مخالفت خود را با این تصمیم بیان داشته‌اند، درباره میزان گرانی اینترنت برآوردهای مختلفی صورت گرفته است.

 

در حالی که اعلام شده بسته‌های اینترنت نباید بیش از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته باشند، «هم میهن» نوشته این افزایش قیمت، حداقل ۳۴ درصد و حداکثر ۴۸ درصد است. بسته‌های حجیم و بلندمدت با قیمت بیشتر برگشته‌اند و برخی بسته‌های محبوب کاربران نیز افزایش قیمت داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بسته یک گیگابایت یک‌ماهه در ایرانسل و همراه اول از ۱۰۵۰۰ تومان به ۱۴۱۰۰ تومان رسیده و ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

 

به نوشته «باشگاه خبرنگاران جوان» بسته‌های جدید همراه با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه شده است.

 

در میان انتقادهای مطرح شده در این زمینه، اظهارات «لطف الله سیاهکلی» نماینده مجلس و عضو شورای عالی فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته که در برنامه خبری صداوسیما عنوان داشته زمانی که اینترنت گران نشده بود خانواده‌های ایرانی ۱۰ درصد از حقوق‌شان را هزینه اینترنت می‌کردند، ۱۰ درصد هم هزینه VPN می‌کنند در حالی که در آلمان این عدد ۱.۲ درصد است.

 

 

علاوه بر این، «عباس عبدی» ستون‌نویس دائمی «اعتماد» مدعی شده ظاهراً گران کردن اینترنت و مخابرات و گوشت قرمز و سفید را انداخته‌اند امسال، چون سال آینده جا ندارد و باید بروند دنبال مالیات بیشتر و گران کردن برق و گاز و بنزین و…

 

علاوه بر این‌ها رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی نیز توجهی ویژه به این مساله نشان داده‌اند. به نوشته «رادیو فردا» جمهوری اسلامی یکی از محدودترین قوانین در مورد دسترسی به اینترنت در جهان را دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی بسیاری از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده‌اند و در پی ایجاد «اینترنت ملی» به سبک چین هستند.

 

«ایران اینترنشنال» نیز گفت‌وگوهای متعددی با کارشناسان اختصاصی خود داشته که در این مصاحبه‌ها عنوان شده جمهوری اسلامی به هیچ وجه دل خوشی از اینترنت ندارد و به خاطر ایجاد خفقان از گرانی اینترنت استقبال می‌کند ضمن این که در ایران تصمیم بر این است که از هزینه‌های اینترنتی مردم چاه نفت ایجاد شود حال آن که در سراسر جهان به دلیل توسعه فناوری‌های نوین هزینه‌های اینترنت در حال کاهش است.

 

در فضای مجازی نیز بسیاری از کاربران با مقایسه تازه‌ترین رده بندی سرعت اینترنت در جهان، قرار گرفتن ایران پایینتر از کشورهایی مانند اوگاندا، موزامبیک و زیمباوه را یادآور شده اند.

 

بعضی هم اشاره داشته‌اند اوپراتورها غیر از افزایش قیمت به خاطر نبود نظارت کم‌فروشی کرده و بیش از آنچه به نظر می‌آید از جیب مردم برداشت می‌کنند.

 

در همین حال، ارسال پیامک ثبت نام اینترنت رایگان دولتی هم موضوع بحث‌ونظرهای دیگری شده و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات