تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 10:44
کد خبر : 19105

لام تا کام نظام آموزشی ما

لام تا کام نظام آموزشی ما
شرایط نظام آموزش در ایران زمانی واقعیاتش را بهتر نشان می‌دهد که آمار و ارقام بی‌سوادی را کنار بازماندگان از تحصیل قرار دهیم.

روز جهانی سواد‌آموزی هشتم سپتامبر، هجدهم شهریورماه بهانه‌ای است برای بررسی وضعیت کشورها در رفع بی‌سوادی، توسعه آموزش، برقراری عدالت آموزشی و … . یکی از کانون‌های توجه رسانه‌ها، نهادهای بین‌المللی و فعالان این حوزه اکنون وضعیت دختران افغان است که بعد از روی کار آمدن طالبان از درس خواندن محروم شده‌اند.

 

در ایران هم پایان کار نهضت سوادآموزی بهانه‌ای مضاعف را پدید آورده تا فرایند رفع بیسوادی مورد توجه قرار گیرد؛ سازمانی که در دی ماه سال ۱۳۵۸ راه اندازی شد تا افرادی را که از ابتدای دهه دوم تا دهه پنجم زندگی‌شان بی‌سواد مانده بودند زیر پوشش آموزش قرار دهد.

 

اواخر مردادماه بود که یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس از پایان کار نهضت سوادآموزی خبر داد و اعلام کرد این نهاد در وزارت آموزش و پرورش ادغام می‌شود و نیروها و امکاناتش به این وزارتخانه ملحق خواهد شد.

 

در این زمینه، «رضا مراد صحرایی» اظهار داشته سازمان نهضت سوادآموزی نه تنها تضعیف نمی‌شود بلکه تقویت می‌شود. این در حالی است که کارنامه این نهاد در سال‌های گذشته با نقدهای جدی مواجه شده است.

 

بهمن‌ماه پارسال رسانه‌ها به نقل از «علیرضا عبدی» سرپرست نهضت نوشتند با وجود بیش از چهار میلیون نفر بی‌سواد مطلق یا کم‌سواد در کشور، هنوز مأموریت ما در حوزه سوادآموزی خطیر است، باید هم‌افزایی داشته باشیم تا ظرف سه سال آینده موضوع آموزش سواد پایه و خواندن و نوشتن تمام شود.

 

اشاره به رقم چهار میلیونی در حالی است که «یوسف نوری» وزیر سابق آموزش و پرورش چند روز پیش در شبکه آموزش صدا و سیما اظهار داشت طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۸ میلیون و ۷۹۵ هزار بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد.

 

به گزارش «اکوایران» بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، نرخ بی‌سوادی در سال ۱۴۰۰، ۱۲ درصد برآورد شد. به عبارت دیگر، از ۱۰۰ ایرانی ۱۲ نفر بی‌سواد هستند. بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد یک همبستگی منفی میان سطح درآمد استان‌ها و نرخ بی‌سوادیشان برقرار است.

 

 

با توجه با این آمار و ارقام، «سیدحسن موسوی چلک» رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نوشت: حال که بعد از ۴۴ سال همچنان ۹ میلیون بی سواد مطلق داریم یک پیام مشخص دارد و آن هم ناکارآمدی نهضت سواد آموزی در ایران است که می‌تواند دلایل مختلفی هم داشته باشد. معمولا این گونه نهضت‌ها باید تاریخ مصرف داشته باشند و بعد از مدت کوتاهی باید با تحقق اهداف شان تعطیل شوند.

 

نوری وزیر سابق آموزش و پرورش هم در تلویزیون گفته در خیلی از کشورها آموزش بزرگسالان به صورت عمومی برای همه نیست. در دنیا این‌گونه نیست که برای سواد آموزی ساختار عریض و طویل درست کنند بلکه ساختار مردمی و غیردولتی می‌سازند.

 

انتقاد از ساختار دولتی مقابله با بی‌سوادی در شرایطی عنوان می‌شود که اداره مرکزی آمار فلسطین اعلام کرده نرخ بی سوادی در این کشور جزو پایین ترین نرخ ها در جهان است و به ۲.۲ درصد بین افراد بالای پانزده سال می رسد؛ کشوری که رسما اعلام کرده با یک دولت نیم‌بند پایین‌ترین نرخ بی‌سوادی جهان را به ثبت رسانده است.

 

به گزارش ایران مامن، شرایط نظام آموزش در ایران زمانی واقعیاتش را بهتر نشان می‌دهد که آمار و ارقام بی‌سوادی را کنار بازماندگان از تحصیل قرار دهیم.

 

به گزارش «تجارت نیوز» کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز سال تحصیلی جدید مانده، اما هنوز بسیاری از دانش‌آموزان ثبت‌نام نکرده‌اند. «مجتبی هاشمی» مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «۲۷ درصد کلاس اولی‌ها هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.» بررسی آمارها نشان می‌دهد طی پنج سال تحصیلی بیش از چهار میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازماندند.

 

طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده «در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل ۷۷۷ هزار و ۸۶۲ نفر بوده که این میزان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با افزایش  ۲۶ درصدی به ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسیده است.»

 

روزنامه «رسالت» چند روز پیش در گزارشی تکان‌دهنده نوشت: اگرچه دولت‌ها پیوسته مدعی بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه بوده‌اند، اما رویکرد خصوصی‌سازی آموزش و اقدامات دولت در چند سال گذشته ازجمله اجرای سیاست خرید خدمات آموزشی و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، موجب شده تعداد بیشتری از کودکان به دلیل فقر مالی از گردونه نظام آموزشی حذف شوند.

 

از سوی دیگر، اگر آمارها مورد بررسی قرار گیرد، مدارس کم کیفیت، بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص داده‌اند. به‌این‌ترتیب، مدرسه‌های دولتی همچنان به ارائه خدمات آموزشی بی‌کیفیت به دانش‌آموزان طبقات فرودست جامعه ادامه می‌دهند و این‌چنین ساختار نابرابر طبقاتی کنونی در تمام این سال‌ها بازتولید و تقویت‌شده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات