تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 - 15:04
کد خبر : 19941

مساله بی‌طرفی دولت در انتخابات مجلس و تفرقه‌های اصولگرایانه و اصلاحاتی  

مساله بی‌طرفی دولت در انتخابات مجلس و تفرقه‌های اصولگرایانه و اصلاحاتی  
گروه‌های سیاسی همسو یا رقیب دولت از پایداری‌ها و اصولگرایان سنتی و نواصولگراهای قالیبافی تا اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون با ابزارهای گوناگون از جمله با تکرار کلیدواژه‌هایی مانند «شکاف»، «انشقاق»، «تفرقه» و ... رقابت‌های خود را پیش می‌برند.

«سیدابراهیم رئیسی» در نشست مشترک روز دوشنبه هیات دولت با استانداران اظهار داشته مجموعه دولت در انتخابات پیش‌رو نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی نیز حمایت نخواهد کرد.

 

گفته‌های رئیس دولت درباره بی‌طرفی در انتخابات البته با تردیدهایی مواجه شده است مثلا «احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز و افشاگر پرونده موسوم به «فیدلیتی ‌گیت» در مصاحبه با «اعتماد» مدعی شده ۱۸۰ نماینده مجلس، روسای ستاد انتخاباتی رییسی در حوزه‌های انتخابیه خود شدند. این وضعیت نشانگر عمق دلدادگی و تعصبی است که مجلس نسبت به دولت رییسی داشت. این امر باعث شد که مجلس از امور نظارتی خود و حساب‌کشی از دولت عقب‌نشینی کند.

 

به گزارش ایران مامن، در همین حال، گروه‌های سیاسی همسو یا رقیب دولت از پایداری‌ها و اصولگرایان سنتی و نواصولگراهای قالیبافی تا اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون با ابزارهای گوناگون از جمله با تکرار کلیدواژه‌هایی مانند «شکاف»، «انشقاق»، «تفرقه» و … رقابت‌های خود را پیش می‌برند.

 

«هم میهن» روزنامه کارگزارانی‌ها در تحلیلی نوشته است: در بین اصول‌گرایان، جبهه پایداری را  که در دوران ریاست‌ محمود احمدی‌نژاد بر دولت متولد شد می‌توان به‌عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین گروه‌های اصول‌گرایان دانست که پیش از هر انتخابات فعالیت آنها به اوج رسیده و در تلاش هستند تا بتوانند در کرسی‌های قدرت سهم داشته و در روند تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشند؛ به‌گونه‌ای که نظر برخی اصول‌گرایان حتی بر این است که آنها بیشترین سهم و اثر را در مسیر حرکت دولت سیزدهم دارند.

 

 

این روزنامه پیش‌بینی کرده با حمله‌هایی که از سوی ارکان اصلی جبهه پایداری به علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف و حتی غلامعلی حداد عادل انجام شده کورسوی امید برای وحدت در ارائه یک لیست اصول‌گرایی و حداقل حضور مهره‌های جبهه پایداری در لیست‌ها با محوریت بزرگان اصول‌گرا تقریباً نزدیک به صفر خواهد بود.

 

در این باره «محمدرضا باهنر» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین به «ایلنا» گفته است: برخی اصلاح‌طلب‌ها خوش‌خیم و برخی بدخیم هستند و در جبهه مقابل هم به احتمال زیاد حداکثر ۲ لیست مطرح اصولگرا از تهران درمی‌آید. «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران هم پیش‌بینی کرده شاید اصولگرایان به فهرست واحد نرسند اما اصلاح‌طلبان می‌رسند.

 

در سوی مقابل، برخی اصلاحاتی‌ها و اعتدالیون، رقیب را متهم می‌کنند که می‌خواهند آنان را دچار تشتت و افتراق جلوه دهند.

 

به نوشته «آرمان ملی» چندی است اختلافات تئوریک اصلاح‌طلبان «صندوق محور» به رهبری حزب کارگزاران سازندگی و با همراهی حزب اعتماد ملی و ندای ایرانیان با بخشی دیگر از اصلاح‌طلبان پیشرو یعنی حزب اتحاد ملت، مجمع ایثارگران که گفتمان «جامعه محوری» را در درون جبهه اصلاحات دنبال می‌کنند به دستمایه رسانه‌های مخالف اصلاحات تبدیل شده است.

 

 

این روزنامه به تحلیل «مشرق نیوز» سایت نزدیک به اصولگرایان اشاره کرده در این ارتباط نوشته درصورتی‌که برآوردهای اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات و ائتلاف با میانه‌روها مثبت از آب درآید به نظر می‌رسد که به‌زودی جبهه اصلاحات دو شقه شده و برخی از احزاب چون اتحاد ملت، مجمع ایثارگران و احزاب اقماری نزدیک به خاتمی به‌سوی تحریم و برخی دیگر چون کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتمادملی به‌سوی هم‌پیمانی سیاسی با اعتدالی‌ها حرکت خواهند کرد، این وضعیت تکلیف جناح‌چپ را مشخص کرده و به نظر اصلاح‌طلبان به‌زودی با انحلال جبهه اصلاحات به‌سوی تشکیل یک سازوکار سیاسی- انتخاباتی جدید خواهند رفت.

 

آرمان ملی با تاکید بر این که «اختلافات تئوریک است، پرونده نسازید!» افزوده است: تلاش برای اختلاف‌افکنی بین اصلاح‌طلبان از عدم اطلاع آنها از شرایط درون جبهه اصلاحات نشأت می‌گیرد.

 

البته همزمان روزنامه «شرق» به نقل از «محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب دوره دهم مجلس تیتر زده بعید است جبهه اصلاحات به موضع واحدی در قبال انتخابات برسد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات