تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 23:48
کد خبر : 20011

افسرده‌های دعوایی در جامعه هیجانی

افسرده‌های دعوایی در جامعه هیجانی
افسردگی دسته جمعی و وضعیت نامطلوب رتبه سرزندگی در میان شهروندان تهران، زمینه افزایش و تشدید بزهکاری، جرم و انواع آسیب‌های اجتماعی و نارضایتی‌های عمومی را فراهم می‌کند

وضعیت روانی شهروندان از موضوعاتی است که هر از چندگاه آژیر خطرش از گوشه‌ای به صدا در می‌آید؛ از انواع فشارهای اقتصادی و استرس‌های مختلف ناشی از آن گرفته تا آلودگی هوا و … اختلالات و مشکلات روانی را تشدید می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، چندی پیش بود که رئیس انجمن روانپزشکان ایران مدعی شد حدود ۳۰ درصد مردم ایران مبتلا یا در معرض ابتلا به اختلال روانپزشکی هستند که این امر نسبت به مطالعات قبلی روند افزایشی را نشان می‌دهد به طوری که ما از آمار ۲۱ درصدی در حدود ۲۰ سال قبل به آمار حدودا ۲۳ درصدی در هشت سال قبل و اکنون به آمار حدود ۳۰ درصدی یک سال پس از پاندمی کووید ۱۹ یعنی در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

 

در این پیوند، گزارش تازه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته که می‌گوید ۹۹.۷ درصد تهرانی‌ها «سرزنده» نیستند.

 

مرتبط:

از کجا معلوم بیماری روانی نداریم؟

روان‌خراش‌ها؛ مقصر نظام روانشناسی است، صدا و سیما یا کسبه امراض روانی؟

 

بر اساس این پژوهش، وضعیت آشفته شهر، پارک‌ها، سطل‌های زباله، تسلط خودرو‌ها و فقر شدید معابر مخصوص توقف شهروندان و پیاده روی مهمترین موانع سرزندگی شهروندان به شمار می‌روند.

 

 

نتایج این گزارش، تبعات افسردگی دسته جمعی تهرانی‌ها را نیز بازگو می‌کند. در این گزارش آمده است که این افسردگی دسته جمعی و وضعیت نامطلوب رتبه سرزندگی در میان شهروندان تهران، زمینه افزایش و تشدید بزهکاری، جرم و انواع آسیب‌های اجتماعی و نارضایتی‌های عمومی را فراهم می‌کند.

 

گزارش دیگر مربوط به پزشکی قانونی است و تصریح می‌دارد «هر۵دقیقه یک تهرانی در نزاع کتک می‌خورد!»؛ نزاع‌هایی که گاه با سلاح سرد وگاه  مشت و لگد همراه است و گاهی حتی فرد را تا یک قدمی مرگ می‌برد.

 

این گزارش فقط مربوط به تهران نیست. طبق اعلام آمار شش ماهه اول سال‌جاری، ۵۵ هزار و ۲۹۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد معناداری همراه بوده است.

 

درباره بروز خشونت نیز دلایل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی و نیز سیاسی ذکر شده اما از دید رییس مرکز تحقیقات روانپزشکی بیمارستان روزبه بر اساس آمارهای اعلام شده کتک کاری و نزاع و خشونت های خیابانی یکی از ۱۰ جرم شایع در جامعه ما است و قطعا در جرم و خشونت نیز نقش هیجانات و احساسات بسیار پر رنگ است.

 

به گفته وی، بسیاری از کسانی که سرقت می کنند هیچ برنامه ای برای آدم کشتن ندارند اما وقتی وارد محل سرقت می روند به هر صورت آن هیجانات و احساسی که افراد را در جهت کسب درآمد و پولدار شدن در یک شب هدایت می کند بر عقل غلبه می کند و به دنبال آن اتفاقات وحشتنتاک روی دهد، بنابراین در درگیری های خیابانی نیز افراد درگیر از روی احساسات خام دست به اقدامات خشونت بار می زند. البته ترس نیز در این خصوص نقش مهمی را بازی می کند در واقع ترس ناشی از دیگری موجب می شود فرد رفتارهای هیجانی منفی از خود بروز دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات