تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 23:41
کد خبر : 20031

سقوط آزاد عدالت؛ همه جای دنیا آسمان همین رنگ است

سقوط آزاد عدالت؛ همه جای دنیا آسمان همین رنگ است
آکسفام برآورد کرده لااقل تا ۲۳۰ سال دیگر این وضعیت ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر روندهای جهانی به تشدید بی‌عدالتی دامن خواهد زد.

تورم بی‌پایان و نتایجی مانند آب رفتن طول و عرض و رنگ سفره خانوارها، انواع ریخت‌وپاش‌ها و حیف‌ومیل‌های بیت‌المال در نهادهایی مانند صداوسیما، ماجرای برگزاری همایش‌های میلیاردی سازمان امور مالیاتی در کنار رو شدن پرونده‌های سریالی فساد از فولاد و چای گرفته تا برنج و لاستیک و … بسیاری را به این نتیجه رسانده که بی‌عدالتی اقتصادی در ایران روندی توقف‌ناپذیر را می‌پیماید.

 

این روند اما در جهان شتابی خیره‌کننده دارد. موسسه «آکسفام» در آخرین گزارش خود که در داووس سوئیس منتشر شد، اعلام کرد که پنج فرد ثروتمند برتر جهان از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از دو برابر سرمایه خود را افزایش داده‌اند، در حالی که ۶۰ درصد جمعیت فقیر جهان فقیرتر شده‌اند.

 

این گزارش تصریح می‌دارد: مجموع ثروت ایلان ماسک، برنارد آرنو، جف بزوس، لری الیسون و مارک زاکربرگ – پنج ثروتمند برتر جهان- از سال ۲۰۲۰، ۴۲۳.۸ میلیارد یورو (۴۶۴ میلیارد دلار) یا ۱۱۴ درصد افزایش یافته است. در همین مدت، ۴.۷۷ میلیارد نفر از جمعیت فقیر جهان در همین بازه زمانی،  ۰.۲ درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

 

 

آکسفام نام یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸کشور، است. مؤسسهٔ آکسفام در سال ۱۹۴۲ در دانشگاه آکسفورد در قالب یک کمیته امدادرسانی برای مبارزه با قحطی توسط فعالان اجتماعی و دانشگاهیان آکسفورد تأسیس شد.

 

به گزارش ایران مامن، آکسفام برآورد کرده لااقل تا ۲۳۰ سال دیگر این وضعیت ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر روندهای جهانی به تشدید بی‌عدالتی دامن خواهد زد.

 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدیدی هشدار داده که هرچند پیش‌بینی تبعات هوش مصنوعی برای جوامع همچنان دشوار است، با این حال این فناوری احتمالاً نابرابری درآمد و ثروت را تشدید می‌کند و ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنا بر برآوردهای این سازمان، مشاغل در اقتصادهای بزرگ همچون بریتانیا حتی می‌توانند تا ۶۰ درصد تحت تاثیر قرار بگیرند.

 

 

پیشتر در ماه مارس «گلدمن ساکس» بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان، در گزارشی اعلام کرده بود که هوش مصنوعی می‌تواند بیش از ۳۰۰ میلیون شغل را مختل کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات