تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 18:05
کد خبر : 20102

بودجه صدا و سیما سوبل؛ سور و سات زالوها جور

بودجه صدا و سیما سوبل؛ سور و سات زالوها جور
با دلار ۵۵ هزار تومانی، بودجه سال آینده صداوسیما سر به ۴۳۶ میلیون دلار می‌گذارد و با این حساب سو و سات زالوهای متصل جورتر از همیشه به نظر می‌رسد.

دستپخت نمایندگان مجلس برای بودجه ۱۴۰۳ کام خیلی‌ها را تلخ کرده است؛ از دولتی‌هایی که از افزایش ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها طی فقط دو ساعت صدایشان درآمده تا میلیون‌ها کارمند و بازنشسته‌ای که می‌بینند برای افزایش ۲درصدی حقوقشان و رسیدنش به ۲۰ درصد هفته‌ها دعوا و درگیری درگرفته و با این حال به نصف رشد تورم نرسیده و از آن سو بودجه دستگاهی مثل صداوسیما سه برابر شده و به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

 

به گزارش ایران مامن، توجیهاتی نظیر اینکه صداوسیما در جبهه جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای ایستاده باعث شده تا بودجه این سازمان عریض و طویل و در عین حال کم خاصیت، سال به سال دچار جهش شود.

 

نتیجه اما ریزش مخاطبان بوده و اینکه کمتر کسی است که این رسانه را دوست داشته باشد مگر اینکه مسابقات ورزشی باشگاهی و ملی یا سریال‌های تازه از صندوق درآمده مانند «سرزمین مادری» با سکانس‌های جنجالی آن را تماشا کند یا در شبکه‌های عتیقه‌جاتی مانند آی فیلم با دیدن «پایتخت» و … وقت بگذراند.

 

خبرگزاری «فارس» اواخر فروردین ماه امسال با اشاره به نتایج نظرسنجی صداوسیما نوشت: باتوجه به آن‌چه در آمار، ارقام و نظرسنجی‌های رسمی اعلام شده، مخاطبین تلویزیون روندی کاهشی داشته تا آنجا که بینندگان سریال‌های آن به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسیده‌اند.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» مرجعیت خبری صداوسیما هم در طول ۶ سال گذشته ۲۵درصد کاهش داشته و مرجعیت خبری شبکه‌های اجتماعی بیش از ۱۳۰درصد رشد داشته است. این وضعیت سال‌ها است که به زیان صداوسیما دارد ادامه پیدا می‌کند.

 

 

همه این‌ها به کنار، صداوسیما تبدیل به نان‌دانی برخی حلقه‌ها شده که به اسم شرکت خصوصی برنامه‌ساز با صداوسیما قرارداد می‌بندند و اعداد و ارقامی که به جیب می‌زنند هوش از سر مردم می‌پراند.

 

بعد از یلدای امسال که برنامه‌های صداوسیما به خاطر بی‌محتوایی، بی‌مزگی و همچنین توسل به چهره‌های اینستاگرامی با انتقادات بسیاری روبرو شد «فرهیختگان» از دریافتی پانصد میلیونی و بالاتر مهمانان برنامه‌های این سازمان از فوتبالیست ملی‌پوش تا بازیگر طنز خبر داد. در این میان دریافتی یک میلیارد تومانی یک دلقک اینستاگرامی (صد برابر حداقل حقوق یک کارمند برای سال ۱۴۰۳) آه از نهاد بسیاری درآورد.

 

مرتبط:

در صدا و سیما مسابقه بر سر چیست؟

دورخیز ساترا برای تاراندن فیلیمو و نماوا و سایر رقبای صدا و سیما

 

به گفته افرادی که با سازوکارهای داخلی صداوسیما آشنایی دارند، این مبالغ در برابر بودجه‌ای که شرکت‌های طرف قرارداد با این سازمان از بیت‌المال می‌کَنند به چشم نمی‌آید و حیف‌ومیل پول ملت در بخش‌های تبلیغات‌سازی و برنامه‌سازی و … خیره‌کننده است.

 

صداوسیما در کنار بودجه چندده هزار میلیارد تومانی و به غیر از منابعی که از پخش تبلیغات و آنتن‌فروشی به دست می‌آورد از هیچ فرصتی برای کسب درآمد استفاده نمی‌کند که نمونه آن تعرفه‌های پانزده تا یکصد میلیون تومانی تبلیغات برای نامزدهای انتخابات مجلس است.

 

 

با همه این‌ها و با وجود خودداری از پرداخت هزینه‌هایی مانند حق پخش مسابقات باشگاهی، به گفته وزیر سابق ارتباطات «درآمد سالانه فیلیمو -با همه محدودیتهایی که برایش ساختید- از صداوسیمای عریض و طویل بیشتر است.»

 

در شرایطی که نارضایتی عمومی از صداوسیما و اتصال هزاران زالوی بودجه‌خوار به این دستگاه به اوج رسیده، مقایسه عملکرد این رسانه با شبکه‌ای مانند الجزیره خالی از فایده نیست؛ شبکه‌ای با ۴۰۰۰ کارمند و ۴۳۰ میلیون بیننده!

 

الجزیره که تنها در جریان جنگ غزه فاصله غیرقابل مقایسه خود با صداوسیما را در انعکاس تصاویر جنگ و تقابل رسانه‌ای با اسرائیل به نمایش گذاشت با ۱۳۶ میلیون دلار بودجه در سال ۱۹۹۶ راه اندازی و قرار شد از طریق گرفتن آگهی طی ۱۰ سال به مرحله تامین هزینه کامل برسد. اما به دلیل محقق نشدن این هدف از سال ۲۰۰۴ میلادی سالی ۳۰ میلیون دلار دریافت می‌کند.

 

این در حالی است که با دلار ۵۵ هزار تومانی، بودجه سال آینده صداوسیما سر به ۴۳۶ میلیون دلار می‌گذارد و با این حساب سو و سات زالوهای متصل جورتر از همیشه به نظر می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات