تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آذر 1399 - 0:08
کد خبر : 3687

خوزستان را چه کسی غرق کرد؟

خوزستان را چه کسی غرق کرد؟

پاییز می‌تواند عاشقانه باشد اگر پشت پنجره پنت‌هاوس لاکچری‌ات در لواسان، با لیوان قهوه‌ای در دست، ریزش نرم باران را تماشا کنی و در صندلی گرمت کتاب بخوانی؛ شاید حس شاعرانگی هم در تو گل کند و شعری بخوانی و بنویسی. ناغافل تلفنت زنگ بخورد و دعوت شوی به قدم زدنی لذت‌بخش زیر باران و

پاییز می‌تواند عاشقانه باشد اگر پشت پنجره پنت‌هاوس لاکچری‌ات در لواسان، با لیوان قهوه‌ای در دست، ریزش نرم باران را تماشا کنی و در صندلی گرمت کتاب بخوانی؛ شاید حس شاعرانگی هم در تو گل کند و شعری بخوانی و بنویسی. ناغافل تلفنت زنگ بخورد و دعوت شوی به قدم زدنی لذت‌بخش زیر باران و عطر نم خاک و زلف یار، جان تازه‌ای ببخشد به روح سرما‌زده‌ات.

 

پاییز اما برای ما مردمان جنوب فرق دارد. ما که گرد و خاک و شرجی و شرارت تابستان را به امید اولین قطرات باران تاب می‌آوریم. پاییز هم هیولایی است با بوی فاضلاب، که توی اتاق‌های خانه یک به یک سرک می‌کشد و از دیوارها، رخت‌خواب‌ها و زار و زندگی‌مان بالا می‌رود.

طرح جامع بازسازی فاضلاب اهواز، ۱۵ سال پیش تصویب شده و بنا به اعلام آقایان تا امروز به نیمه هم نرسیده است. اهواز فقط یکی از شهرهای خوزستان است که روی طلای سیاه خفته و با کمترین بارش، مردمانش نوعی از آوارگی و تخریب را همراه با تعفن تجربه می‌کنند. آیا باید ۱۵ سال دیگر هم منتظر بمانیم تا مشکلات حل می‌شود؟

🔸سال ۸۳ بانک جهانی ذیل پروژه‌ای، ۱۴۹ میلیون دلار برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهرهای اهواز، شیراز و دو شهر دیگر اختصاص داد. به این قرار که با پیشرفت پروژه‌ها وام را پرداخت کند. اگر کسی از سرنوشت آن وام خبر دارد بگوید ما هم بدانیم.[۱] بدانیم به جستجوی مطالبه‌گری و پاسخگویی، باید سراغ چه فردی رفت که پاسخی صریح و قانع‌کننده و نامتعارض به این مردم بدهد. افراد اجرایی دخیل در این ماجرا هر چند سال یک‌بار با تغییر دولت‌ها عوض شده‌اند و حالا همان‌قدر که رئیس‌جمهور‌های پیشین قصور خود را در مشکلات فعلی می‌پذیرند، این افراد هم پاسخ‌های منظم و روشنی در‌این خصوص می‌دهند.

قضیه‌ی پول‌های اختصاص یافته به موضوع آب و فاضلاب خوزستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. هر بار شکایت مردم بالا می‌رود خبری از این دست فضا را تلطیف می‌کند. آنچه در عمل می‌بینیم اما نشان از تغییرات مثبت محسوس نمی‌دهد.

 

🔸۳۰ آذر ۹۸: رییس سازمان مدیریت بحران کشور اشاره کردند پیرو نامه‌ وزیر کشور به رهبر معظم انقلاب، ایشان با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند[۲]

 

🔸۳خرداد ۹۹: در پی عدم دسترسی به آب شرب در برخی مناطق اهواز، خبر دیگری از سوی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب منتشر شد که اختصاص ۵۰ میلیون یورو از  صندوق توسعه ملی برای توسعه شبکه‌ی فاضلاب اهواز اختصاص را نوید می‌داد. [۳]

کوثر شیخ نجدی
سوال ساده‌ است. مردمی که یخچال و تلویزیون و فرشی را به سختی گرد آورده و زیر لگد فاضلاب انداخته‌اند، می‌خواهند بدانند ریز به ریز این بودجه‌ها کجا صرف شده است. شاید ما نمی‌دانیم و خبر از اقدامات زیرساختی  استانداری و آبفا نداریم. بگویید تا بدانیم و این رنج لولیدن در لجن کمی برایمان آسان‌تر شود. بگویید تا بتوانیم مثل زمان  جنگ بیش‌تر استقامت کنیم و بدانیم مال و جان و سلامتی و نشاط‌مان هدر نمی‌رود و فدای نا‌کارآمدی و  سوء مدیریت نمی‌شود.

 

بگویید شاید بتوانیم حتی آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از ورود فلزات سنگین، عناصر سمی و عوامل بیماری‌زا را به رودخانه‌ها تحمل کنیم؛ رودخانه‌هایی که منبع آبیاری کشاورزی خوزستان هستند و محصولات آنها می‌تواند سبب بروز انواع سرطان و بیماری‌های روده‌ای و غیره گردد. می‌تواند زندگی آبزیان را به خطر بیاندازد و با کاهش اکسیژن محلول در آب، سبب نابودی بسیاری از این گونه‌های جانوری گردد.

 

چیزی که ما می‌خواهیم قطعا وعده‌هایی نیست برای به سکوت گذراندن فصل‌ها و سال‌ها. گزارش عملکرد‌هایتان را عینی و صادقانه منتشر کنید. شاید بتوان همتی کرد که هر سال، به صدها پمپ برای تخلیه‌ی آب‌های سطحی و وعده‌‌هایی برای تامین خسارت مردم نیاز نداشته باشید.

 

[۱] ایرنا پلاس ۷ دی ۹۸
[۲] ایرنا ۳۰ آذر ۹۸
[۳] مشرق نیوز ۸ خرداد ۹۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات