تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 23:23
کد خبر : 20116

احتمال رکوردشکنی تاریخی اجاره ‌بها

احتمال رکوردشکنی تاریخی اجاره ‌بها
تورم عمومی بالا در ماه‌‌‌های اخیر یک عامل مهم دیگر در شتاب رشد هزینه اجاره‌‌‌نشینی و سبقت گرفتن آن از سایر هزینه‌‌‌های مربوط به تامین کالاها و خدمات مصرفی خانوارهاست.

به گزارش ایران مامن، یکی از شدیدترین فشارها بر خانوارهای ایرانی از ناحیه اجاره بها است و هزینه‌ای که خانواده‌های بدون مسکن متحمل می‌شوند عملا کل زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از نظر سلامت جسم و روان، وضعیت خورد و خوراک و پوشاک، محیط زندگی، رفت و آمدهای روزانه و …

 

گوشه‌هایی از وضعیت بازار اجاره بها در رسانه‌های فارسی‌زبان هر از چندگاه انعکاس می‌یابد. به گزارش «فرارو» هزینه اجاره‌نشینی در تهران طی ۷ماه اول امسال، رکورد افزایش سالانه اجاره‌بها از سال ۷۰ به بعد را شکست. بررسی‌ها حاکی است قرارداد‌های امسال مستاجر‌ها در مقایسه با سال گذشته، ۵۵درصد افزایش نرخ به خود دیده که بیش از ۲برابر «میانگین تاریخی این نرخ» بوده است.

 

این موضوع در فارسی‌زبان‌های خارجی نیز مورد توجه بوده است. «بی بی سی فارسی» در گزارش خود آورده است: آمارهایی که بانک مرکزی ایران منتشر کرده نشان می‌دهد از آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی تا مهرماه ۱۴۰۲ سطح اجاره خانه در تهران ۱۵۱ درصد و در کل مناطق شهری ایران بیش از ۱۷۱ درصد افزایش یافته و تقریبا سه برابر شده است.

 

 

درباره سمت و سوی این بازار، «دنیای اقتصاد» در تازه‌ترین گزارش خود نوشت: در حال حاضر تورم اجاره بیش از دو برابر سطح نرمال سرعت رشد هزینه اجاره‌‌‌نشینی در کشور است. در حالت نرمال تورم نقطه به نقطه اجاره باید زیر سطح ۲۰‌درصد باشد اما در دی ماه، به مرز ۴۱‌درصد رسید. رصد شرایط بازار اجاره مسکن شهرهای کشور نشان می‌دهد در حالی که از ابتدای سال تاکنون هزینه اجاره‌نشینی به طور متوسط ۳۵‌درصد رشد داشته است، وضعیت بازار اجاره مسکن ۱۴۰۲ به لحاظ تغییرات هزینه اجاره‌‌‌نشینی با دو سناریوی «محتمل» و «بعید» رو‌به‌روست.

 

به نوشته این روزنامه، سناریوی محتمل بازار اجاره مسکن ۱۴۰۲، مربوط به وضعیتی است که در آن تورم اجاره ماه‌‌‌های «بهمن» و «اسفند» نیز مشابه وضعیت تورم ماه‌‌‌های قبل سال‌جاری رقم بخورد. در صورتی که بازار اجاره مسکن کشور در دو ماه باقی‌مانده از سال با رویه‌‌‌ ماه‌‌‌های سپری‌شده از سال ‌جاری ادامه داشته باشد، تورم اجاره رکورد تاریخی ۴۰ درصدی و حتی بالاتر را ثبت خواهد کرد. اما در سناریوی بعید یا سناریوی با احتمال کمتر، در صورتی که سرعت رشد ماهانه اجاره‌‌‌بها در بهمن و اسفند کاهش یابد، تورم اجاره ۱۴۰۲، کمتر از ۴۰‌درصد خواهد بود.

 

با توجه به اینکه معمولا اثر تورم عمومی با فاصله یک تا دو ماه به بازار اجاره مسکن سرایت می‌کند، تورم عمومی بالا در ماه‌‌‌های اخیر یک عامل مهم دیگر در شتاب رشد هزینه اجاره‌‌‌نشینی و سبقت گرفتن آن از سایر هزینه‌‌‌های مربوط به تامین کالاها و خدمات مصرفی خانوارهاست. حرکت بازار اجاره در مسیر احیای رابطه قیمتی با بازار مسکن یک عامل مهم دیگر در این زمینه است. از سال ۹۶، رشد قیمت مسکن به طور متوسط ۱.۵ برابر رشد اجاره‌‌‌بها بوده است؛ این موضوع به آن معناست که تورم اجاره در سال‌های جهش از تورم مسکن جا مانده است و هم‌‌‌اکنون تورم اجاره در حال جبران این جاماندگی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات