تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 23:46
کد خبر : 20143

آن روی پنهان سکه بیت کوین

آن روی پنهان سکه بیت کوین
برخی از افراد این رمزارز را ساخت تعدادی مهندس عضو حزب کمونیست چین با هدف تسلط بر جهان می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز آن را کار بیگانگان فضایی خیرخواه برای کمک به تکامل انسان قلمداد می‌کنند. اما با این ‌وجود نظریه ارتباط بیت‌کوین با یکی از مخفی‌ترین سازمان‌های جمع‌آوری اطلاعات آمریکا یعنی ان‌اس‌ای که در طول تمام این پانزده سال گذشته از عمر آن جریان‌ داشته مقارن با شواهدی ‌است که آن را از همه تئوری‌ها به واقعیت نزدیک‌تر می‌سازد.

از همان ابتدای پیدایش ارز دیجیتالی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ گمانه‌زنی‌هایی در خصوص نحوه پیدایش این ارز و ارتباط پنهانی آن با آژانس‌های اطلاعاتی غربی و به خصوص ایالات ‌متحده در برخی محافل مطرح شده‌ است؛ اتفاقی که برخی منابع همچون وبسایت «مدیوم‌دات‌کام» آن ‌را تلاشی برای رهایی کشورهای جی‌۲۰ از فروپاشی اقتصادی پس از رکود سال ۲۰۰۸ میلادی عنوان داشته یا بنا بر گزارش وبسایت «پیمنتس»  (Pymnts) افرادی همچون «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس‌ امنیت‌ملی آمریکا (ان.اس.ای) آن ‌را ابزاری برای جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌ متحده از کاربران توصیف کرده‌اند.

 

در همین ‌زمینه و بنا برگزارش «کوین‌تلگراف» (Cointelegraph) یک تحلیلگر سابق ان‌اس‌ای معتقد است که این نهاد به ‌راحتی قابلیت انجام چنین پروژه‌ای را با اتکا به توانمندی‌های خود داشته ‌است. کوین‌تلگراف همچنین با اشاره به سایر تئوری‌های توطئه در خصوص بیت‌کوین مدعی ‌است که برخی از افراد این رمزارز را ساخت تعدادی مهندس عضو حزب کمونیست چین با هدف تسلط بر جهان می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز آن را کار بیگانگان فضایی خیرخواه برای کمک به تکامل انسان قلمداد می‌کنند. اما با این ‌وجود نظریه ارتباط بیت‌کوین با یکی از مخفی‌ترین سازمان‌های جمع‌آوری اطلاعات آمریکا یعنی ان‌اس‌ای که در طول تمام این ۱۵ سال گذشته از عمر آن جریان‌ داشته مقارن با شواهدی ‌است که آن را از همه تئوری‌ها به واقعیت نزدیک‌تر می‌سازد.

 

لازم به ذکر است که در همین ‌زمینه فرقه کوچکی از بیت‌کوین‌داران وجود دارند که معتقدند «ساتوشی ‌ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)  خالق بیت‌کوین در واقع آژانس امنیت‌ ملی ایالات ‌متحده است. در حالی که بسیاری دیگر نیز این ایده را مضحک ‌دانسته و به این نکته اشاره می‌کنند که هیچ مدرک محکمی برای حمایت از آن وجود ندارد.

 

 

کوین‌تلگراف سرمنشاء ایجاد نظریه ارتباط بیت‌کوین با ان‌اس‌ای را در کد منبع آن می‌داند و معتقد است چیزی که بیت‌کوین را تا این حد امن می‌کند استفاده از الگوریتم هش ایمن ۲۵۶ یا SHA-256 است که برای همه چیز از استخراج شناسه تراکنش‌ها و هش‌های بلوکی گرفته تا آدرس‌ها و درختان‌مرکل استفاده می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، این الگوریتم به زبان ساده یک فرمول ریاضی است که داده‌ها را در یک رشته متن به ظاهر تصادفی به هم می‌ریزد و به همین دلیل است که شکستن بیت‌کوین اساسا غیرممکن‌است؛ الگوریتمی که اتفاقاً توسط «گلن‌ام‌لیلی» ریاضیدان عضو ان‌اس‌ای و رئیس تحقیقات ریاضی این نهاد در سال ۲۰۰۱ طراحی و منتشرشد. ان‌اس‌ای همچنین یکی از اولین سازمان‌هایی بود که به شرح سیستمی شبیه بیت‌کوین در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۶ پرداخت که در آن نویسندگان سیستمی را پیشنهاد کرده‌بودند که از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند و از این طریق به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون افشای‌هویت خود پرداخت‌های ناشناس انجام‌دهند.

 

از سویی‌دیگر البته برخی از بیت‌کوین‌داران نیز هستند که فکر می‌کنند ساخت بیت‌کوین کار سازمان‌اطلاعات‌مرکزی ایالات‌متحده بوده‌است زیرا معتقدند نام مستعار خالق بیت‌کوین یعنی ساتوشی‌ناکاموتو درواقع می‌تواند به عنوان ارجاع به این آژانس‌جاسوسی ایالات‌متحده تعبیرشود. از آن‌روکه ناکاموتو در زبان ژاپنی به معنای مرکزی و ساتوشی به معنای اطلاعات می‌باشد و درنتیجه معنای کلی نام ساتوشی‌ناکاموتو در زبان ژاپنی را می‌توان به اطلاعات‌مرکزی که اشاره به سازمان سیا دارد، کرد؛ تئوری که ناشناخته‌ماندن هویت ساتوشی در این سال‌ها نیز به تقویت آن کمک کرده است.

 

از سویی دیگر برخی از چهره‌‌های سرشناس مالی همچون «رائول ‌پال» مدیرعامل سابق گلدمن‌ساکس و مدیرعامل فعلی ریل‌ویژن نیز به ‌تازگی مدعی‌ شده‌اند که سال‌ها بر این باور  بودند که بیت‌کوین می‌تواند نتیجه آزمایش ان‌اس‌ای و دولت بریتانیا برای ایجاد راه‌هایی بالقوه به ‌منظور خروج از پتانسیل بلایای ‌مالی آینده ‌باشد. همچنین «جف‌ مان» تحلیلگر ‌سابق  ان‌اس‌ای معتقد است این نهاد این امکان را داردکه بتواند بیت‌کوین را به عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد دشمنان خود ایجاد‌ کند، اما این موضوع مشکوک ‌است.

 

لازم به ‌ذکر است مان که در سال۱۹۸۶ در اواخر جنگ سرد بین اتحاد ‌جماهیر ‌شوروی و ایالات ‌متحده به ان‌اس‌ای پیوست اظهار می‌دارد که در آن زمان ان‌اس‌ای حدود ۱۰۰ نفر را در هفته برای ایفای نقش در مهارت‌های ‌حیاتی از جمله مهندسی، ریاضیات و علوم ‌کامپیوتر استخدام می‌کرد که یکی از ماموریت‌های اصلی آنها جمع‌آوری سیگنال‌ها (یا ارتباطات) و اطلاعات لازم برای دفاع از ایالات ‌متحده بود. اقدامی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ علیه مرکز تجارت‌ جهانی به اولویت پراهمیت‌تری در این نهاد تبدیل‌ شد.

 

مان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بیت‌کوین می‌توانست برای جمع‌آوری اطلاعات درباره عوامل و قدرت‌های خارجی ایجاد شده‌ باشد، گفته که آژانس مطمئناً منابع لازم برای انجام این کار را دارد. با این‌ حال وی بر اساس تجربه خود در آژانس تردیدهای زیادی در مورد آن دارد. وی در این ‌زمینه خاطر نشان می‌کند که یکی از نتایج رسوایی واترگیت در سال ۱۹۷۲ تمرکز توجه کنگره بر روی آژانس‌های ‌اطلاعاتی آمریکا به دلیل جاسوسی بدون ‌مجوز آنها از شهروندان آمریکایی ‌بود و از همان زمان ان‌اس‌ای بسیار محتاط‌تر از گذشته تلاش می‌کرد تا قوانین حریم‌ خصوصی و منشور خود را نقض ‌نکند.

 

 

سند دیگر در تائید ادعای ارتباط بیت‌کوین با ان‌اس‌ای افشاگری‌های ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ است که وی در آن زمان مدعی شده ‌بود ان‌اس‌ای اطلاعات مربوط به ارتباطات ‌اینترنتی داخلی را بدون ‌ضمانت مناسب جمع‌آوری کرده ‌است؛ ایده‌ای که البته دولت ایالات ‌متحده آن را رد کرده ‌است.

 

در همین ‌زمینه «ملیسا ‌تولنتینو» از سیلیکون‌انگل نیز بر این اعتقاد است که ساتوشی ‌ناکاموتو می‌تواند اشاره‌ای پنهان به اطلاعات ‌مرکزی باشد هر چند که بسیاری از صاحب‌نظران این استدلال را خیلی‌ قانع‌کننده ندانسته زیرا معتقدند ساتوشی ‌ناکاموتو یک نام ژاپنی نسبتا رایج ‌است و آژانس‌های ‌جاسوسی تمایلی به استفاده از این نوع عبارات‌ ندارند زیرا توجهات را به‌ خود جلب می‌نماید و بر همین اساس بسیار بعید است که ان‌اس‌ای و یا سازمان سیا چنین نام آشکاری را بر روی خالق پروژه‌ مخفی خود قرار دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات