تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 15:39
کد خبر : 20191

اتوبوس به جای خودروی وارداتی؛ تفاوت شهرداری و شهروندی

اتوبوس به جای خودروی وارداتی؛ تفاوت شهرداری و شهروندی
مسئولان شهری در حالی به راحتی از امکان واردات خودرو با کیفیت بهتر و حدود ۲۵ درصد ارزانتر از تولیدات وطنی سخن می‌گویند که مسیر واردات خودرو برای شهروندان عادی حتی با چند برابر قیمت واقعی هم بسته است.

اتوبوس‌های شهریِ تولید وطن طی یکی دو روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. رقبای «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، اظهارات یک عضو شورای شهر پایتخت را ناظر بر شاهکار جدید زاکانی خوانده و به نقل از «پرویز سروری» نوشته‌اند: رئیس اتوبوسرانی گفته که  ۱۵۰ اتوبوس نو خراب شده و به پارکینگ رفته است. اتوبوس نو پروتکل پذیرفته‌شده‌ای دارد و تا مدت‌ها  باید بار شهر را بردارد نه اینکه نیامده خراب شود و به پارکینگ برود.

 

نائب رییس شورای شهر تهران به «فارس» گفته ما هنوز هم  اعلام می‌کنیم که تمایل شهرداری و شورا به این است که از تولیدات داخل حمایت کنند ولی نباید عده‌ای سوء استفاده کنند و مردم در سرما و گرما به علت خرابی اتوبوس معطل بمانند.

 

«مهدی چمران» رئیس شورا هم اظهار داشته اتوبوس‌های داخلی بی‌کیفیت نمی‌خریم و اتوبوسی می‌خواهیم که گوشه خیابان خراب نشود.

 

در این زمینه مدیرعامل اتوبوسرانی تهران در صداوسیما اظهار داشته بود ایران‌خودرو اتوبوس‌های برقی را به ما ۲۹۰ هزار یورو می‌دهد اما ما از چین اتوبوس برقی سفارش دادیم ۲۲۰ هزار یورو.

 

به گزارش ایران مامن، مسئولان شهری در حالی به راحتی از امکان واردات خودرو با کیفیت بهتر و حدود ۲۵ درصد ارزانتر از تولیدات وطنی سخن می‌گویند که مسیر واردات خودرو برای شهروندان عادی حتی با چند برابر قیمت واقعی هم بسته است.

 

در یکی از تازه‌ترین چالش‌های مربوط به واردات، بحث گارانتی مطرح شده و به گزارش روزنامه «ایران» شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند.

 

این روزنامه البته به نقل از یکی فعالان بازار خودرو نوشته است: کیفیت خودروهای خارجی در قیاس با خودروهای ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودروهای خارجی در بازار، خرید و فروش می‌شود که از عمر آنها بیش از ۱۵ سال می‌گذرد و هزینه آنها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودروهای داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودروهای داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد اما در خودروهای خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان خدمات در سراسر کشور ارائه کرد.

 

 

به گزارش «خبرآنلاین» از زمان آزادسازی واردات خودرو، وزارت صمت وعده‌های زیادی برای واردات داد که از جمله مهم‌ترین آنها واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ بود. همچنین رییس سازمان توسعه تجارت نیز تاکید کرد که از خرداد ۱۴۰۲ به این سو شاهد انبوه واردات خودروهای خارجی خواهیم بود. اما حالا آمارهای گمرک نشان می‌دهد که تنها ۲ درصد از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شده است. این موضوع حالا باعث شده که به باور یک عضو انجمن واردکنندگان خودرو، مردم دچار این ابهام شوند که موضوعاتی که بیان می‌شود و واقعیت‌های عینی با تصورات ذهنی‌شان متفاوت است.

 

«فرهاد احتشام زاده» به این رسانه گفته است: آنچه که امروز در سطح مردم به‌وجود آمده، متاسفانه ناشی از انتظاراتی بود که برای واردات خودرو داشتند. شاید مردم انتظار نداشتند با چنین شرایطی روبه‌رو شوند. انتظار نداشتند زمانی که مطرح می‌شود خودروی کارکرده قرار است بیاید و همه با شوق و ذوق دنبال خودروهای کارکرده در کشورهای اطراف بودند، حالا با این شرایط روبه‌رو شوند که عملا یک پیام روشن به آنها داده شود که خیلی انتظاری نداشته باشید و اگر الان از کنترل ما خارج شده، دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم و کس دیگری مسوول آن است و آن هم مشکلات خاص خود را دارد و الان امکان‌پذیر نیست. کمااین‌که هیچ دستورالعمل عملیاتی درباره واردات خودروهای کارکرده ندیدیم که فرآیند را مشخص کند.

 

در همین حال، گزارش «دنیای اقتصاد» درباره زیاندهی تولید خودرو قابل تامل است: بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال۹۶ تاکنون، تولید خودرو با رشد سنگین هزینه همراه بوده است. این در شرایطی است که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، خودروساز قادر به فروش محصولاتش مطابق تورم تولید نبوده است. بر این اساس بررسی قیمتی یک محصول پرتیراژ خودرویی نشان می‌دهد که از سال۹۶ تاکنون این محصول ۶۲۷درصد رشد قیمت داشته حال آنکه در همین بازه زمانی نهاده‌های تولید ۱۲۴۰درصد و دلار نیز ۱۲۲۵درصد افزایش را تجربه کرده است. با وجود رشد هزینه تولید و دلار، اما خودروساز مجوز تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت تمام‌شده را نداشته است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات