تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 23:57
کد خبر : 20250

سویه جدید کرونا؛ «سوپ ویروس» یا «اپیدمی مشکوک»؟

سویه جدید کرونا؛ «سوپ ویروس» یا «اپیدمی مشکوک»؟
بعد از گذشت چند هفته، رئیس انستیتو پاستور از شناسایی یک مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به «جِی.ان.وان» (JN۱ ) خبر داده است

به گزارش ایران مامن، طی هفته‌های اخیر موجی تازه و گسترده از بیماری با علائمی مشابه کرونا و آنفلوآنزا بسیاری از ما و اطرافیانمان را درگیر کرده و برای خیلی‌ها راهی جز مراجعه به پزشک و رفتن زیر سرم باقی نگذاشته است.

 

بعد از گذشت چند هفته، رئیس انستیتو پاستور از شناسایی یک مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به «جِی.ان.وان» (JN۱ ) خبر داده و اظهار کرده سویه غالب کرونا در جهان این سویه‌ جهش یافته است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد. وی افزوده مردم نباید نگرانی خاصی از بابت این سویه کرونا داشته باشند زیرا علائم مربوط به آن خفیف و مشابه سرماخوردگی است‌.

 

 

در همین ارتباط، «مینو محرز» که در زمان فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا عضو کمیته علمی این ستاد محسوب می‌شد در گقت‌وگو با «خبر آنلاین» با اشاره به گسترش این بیماری در پی سفرها و رفت و آمدهای بعد از سال نو میلادی و این که علائم این زیرسویه شامل تب و لرز و سرفه و همان علائم شایع بیماری‌های تنفسی است، عنوان داشته است: این زیرسویه علی‌رغم سرعت شیوع مرگ و میر ندارد، هرچند که برای گروه‌های پرخطر که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف ایمنی بدن هستند و خصوصا در سالمندان و کودکان می‌تواند خطرناک باشد.

 

در میانه اظهارنظرها در این باره، گفته‌های یک پزشک و فعال سیاسی در رسانه‌ها بازتابی گسترده یافته که مدعی شده ما الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم. برخی می‌گویند ما با «سوپ ویروس» مواجه شدیم.

 

به گفته «هادی یزدانی» در مصاحبه با «انتخاب» بخش سرپایی ما ۶ ماه است که در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و فشار زیادی بر آن وارد شده است. زنجیره اصلی انتقال ما در این دوره کودکان بودند؛ در اصفهان بالای صد درصد تخت‌های اطفال در شهر پر است.

 

وی افزوده است در پاییز و زمستان امسال باید چند هفته مدارس تعطیل می‌شد اما این کار اصلا انجام نشد.

 

در همین زمینه، ثبت کارزاری خطاب به وزیر بهداشت از ۲۷ بهمن ماه با عنوان «درخواست پیگیری و اعلام عمومی بیماری ویروسی جدید در کشور» با هشتگ «اپیدمی مشکوک» قابل تامل است: متأسفانه چندماهی است نوعی بیماری مشابه آنفلوانزا و کووید در کشور به شکل گسترده‌ای شیوع پیدا کرده که بسیاری از مردم اعم از کودک وبزرگسال درگیر آن شده‌اند. طول مدت این بیماری که ویژگی‌هایی مشابه میان مبتلایان دارد گاه به بیش از یک ماه رسیده و زندگی اجتماعی آنها را مختل کرده است. اما جای تعجب است که در این زمینه هیچ آمار و اطلاعاتی منتشر نشده است. با توجه به گستردگی این اپیدمی در کشور، ما امضاکنندگان این کارزار درخواست پیگیری و اقدامات لازم جهت اعلام عمومی نوع دقیق بیماری، روش پیشگیری، شدت واگیری و همچنین دستورالعمل دقیق برای درمان با مشورت پزشکان متخصص در این زمینه را داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات