تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 23:36
کد خبر : 20269

آمریکا، چین و عرصه جنگ صلیبی به گستره جهان و شدیدتر از جنگ سرد

آمریکا، چین و عرصه جنگ صلیبی به گستره جهان و شدیدتر از جنگ سرد
دولت ایالات متحده پیشتازی خود را در هوش مصنوعی راهی برای کمک به جبران قدرت چین در تعداد نفرات می داند. از آن سو، آمریکایی‌ها می گویند که مقامات چینی امیدوارند این فناوری به آنها کمک کند تا با قدرت نظامی آمریکا، از جمله با شناسایی دقیق زیردریایی های آمریکایی و تسلط بر فضا، مقابله کنند.

پکن و واشنگتن به عنوان اصلی‌ترین کانون‌های قدرت در جهان کنونی، علاوه بر رقابت‌های شدید سیاسی-اقتصادی، در جنگی پیدا و پنهان در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی-امنیتی به سر می‌برند.

 

در یکی از تازه‌ترین این عرصه‌ها چین و آمریکا در حال رقابت برای توسعه فناوری هوش مصنوعی خود هستند و باور دارند این تکنولوژی برای حفظ برتری نظامی و اقتصادی بسیار مهم است و به آژانس‌های جاسوسی آنها قابلیت‌های جدیدی می‌دهد.

 

به گزارش ایران مامن، دولت ایالات متحده پیشتازی خود را در هوش مصنوعی راهی برای کمک به جبران قدرت چین در تعداد نفرات می داند. از آن سو، آمریکایی‌ها می گویند که مقامات چینی امیدوارند این فناوری به آنها کمک کند تا با قدرت نظامی آمریکا، از جمله با شناسایی دقیق زیردریایی های آمریکایی و تسلط بر فضا، مقابله کنند.

 

ذیل رویارویی دو طرف پایگاه‌های شنود جدید احداث و توافق‌نامه‌های مخفی اشتراک اطلاعات با دولت‌های متعدد امضاء شده است. به بیان دیگر به دلیل رقابت فوق عوامل ایالات متحده و چین عملیات خود را در شهرهای مهم، از بروکسل گرفته تا ابوظبی و سنگاپور و … تشدید کرده و هر یک از طرفین به دنبال تأثیرگذاری بر مقامات خارجی و استخدام دارایی‌های مناسب هستند. با اینکه جاسوسی می تواند لغزش به سمت جنگ را متوقف یا مسیر مذاکرات ظریف را هموار کند اما همچنین می تواند کشورها را به سمت درگیری مسلحانه سوق دهد یا شکاف های دیپلماتیک ایجاد کند.

 

 

در این تقابل چند بعدی چین با راه اندازی یک استراتژی گسترده جاسوسی عملا به یک جنگ صلیبی ضدجاسوسی روی آورده که شباهت بسیاری با قوانین دوران مائو دارد. قواعد ضد جاسوسی این کشور از ژوئن ۲۰۲۳ به صورت بی سابقه ای گسترش یافته است. ذیل این قوانین همه افراد جامعه چین به بخشی از این مبارزه بدل شده اند. چین برای مقابله با آمریکا یعنی کشوری که دشمن شماره یک خود می داند تحرکات مشکوکی در کوبا دارد. ماهواره های شناسایی خود را به صورت ملموسی افزایش داده و توان سایبری غیرقابل انکاری برای جمع آوری اطلاعات دارد. در آخرین مورد نیز ناوگان بالن های جاسوسی، اگرچه هنوز ابعاد آن مشخص نیست اما به چین اجازه داده بودند تا از منطقه غیرقابل تنظیم «فضای نزدیک» برای جمع آوری اطلاعات بهره برداری کند.

 

مقامات ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری نگران تلاش  آژانس های چینی برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق تماس های شخصی هستند. به باور سران سازمان سیا، وزارت امنیت دولتی چین مامورانی را در سراسر آمریکا و همچنین در شرکت های فناوری و صنایع دفاعی در استخدام دارد.

 

در این میان، برنامه های تقابلی واشنگتن نیز نیاز به تدقیق و واکاوی دارد. در همین رابطه یکی از محوری ترین اهداف سازمان سیا درک نیات «شی جین پینگ» رهبر پکن در خصوص تایوان است. سیا و آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون مراکز جدیدی با هدف تمرکز بر جاسوسی از چین ایجاد کرده اند. علاوه  بر این نهادهای اطلاعاتی آمریکا توانایی خود برای رهگیری ارتباطات الکترونیکی و استفاده از هواپیماهای جاسوسی در سواحل چین را تقویت کرده اند.

 

نهادهای ویژه ضد جاسوسی «اف‌بی‌آی» مقابله با تلاش‌ چین برای استخدام جاسوسان در داخل ایالات متحده را مد نظر دارند و طی ماه‌های گذشته ده ها نفوذ شهروندان چینی به پایگاه های نظامی در خاک آمریکا را شناسایی کرده اند. از دید آمریکایی‌ها تلاش های چین در جنبه های مختلف امنیت ملی، دیپلماسی و فناوری تجاری پیشرفته در ایالات متحده و کشورهای شریک را تحت تاثیر قرار داده است.

 

مرتبط:

سه واقعیت اساسی در رقابت خاورمیانه‌ای چین و آمریکا

روایت چینی از نفوذ، جنگ هیبریدی و هژمونی آمریکایی

آمریکا، چین و جنگ‌هایی که کمتر از آن شنیده‌ایم

آمریکا و استخدام چینی‌ها علیه چینی‌ها

 

در همین رابطه «کریستوفر رِی» مدیر اف‌بی‌آی گفته درگیری جاسوسی با چین حتی از آنچه در طول جنگ سرد بین آمریکایی‌ها و شوروی انجام شد، گسترده‌تر است. جمعیت و اقتصاد بزرگ چین این امکان را به پکن می‌دهد تا سرویس‌های اطلاعاتی بزرگ‌تر از ایالات متحده بسازد. رِی در مصاحبه‌ای با استفاده از حروف اول نام جمهوری خلق چین گفته«واقعیت این است که در مقایسه با جمهوری خلق چین، تعداد ما در زمین بسیار بیشتر است، اما این وظیفه ماست که از مردم آمریکا در خانه دفاع کنیم. من این را چالش نسل خودمان می‌دانم.»

 

عوامل چینی از سایت های و رسانه های اجتماعی به ویژه لینکدین برای جذب نیروهای بالقوه استفاده می کنند. حجم تهدید چین به قدری است که می توان گفت هر زمان که یک آمریکایی یک شغل اطلاعاتی آشکار را انجام می دهد، می تواند انتظار هجوم شهروندان چینی را در رسانه های اجتماعی داشته باشد.

 

در پاسخ به این تهدید، آژانس های فدرال عملیات جاسوسی داخلی خود را گسترش داده اند. به ادعای رئیس اف.بی.آی در حال حاضر هزاران تحقیق اطلاعاتی باز چینی وجود دارد و هر یک از ۵۶ دفتر میدانی آن دارای پرونده های فعال است. همه این دفاتر میدانی دارای نیروهای عملیاتی ضد جاسوسی و سایبری هستند که عمدتاً روی تهدیدات اطلاعاتی چین متمرکز شده‌اند.

 

این تحقیقات شامل تلاش‌های جاسوسان چینی برای استخدام خبرچین، سرقت اطلاعات، هک کردن سیستم‌ها، و نظارت و آزار و اذیت مخالفان چینی در ایالات متحده، از جمله استفاده از به اصطلاح پاسگاه‌های پلیس است. آنها به دنبال همه چیز هستند. چیزی که دستگاه اطلاعاتی جمهوری خلق چین را تا این حد مخرب می کند، روشی است که از هر ابزاری که در اختیار دارد علیه ما به یکباره استفاده می کند.

 

با این وجود برخی گروه های مدافع حریم شخصی توضیحات رئیس اف.بی.آی را رد و اعلام کرده اند که بسیاری از تلاش های ضد جاسوسی دولت ایالات متحده مغرضانه، نژادپرستانه و پارانوئیدی است که به ایجاد هراس جدید تبدیل می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات