تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 22:25
کد خبر : 18953

روایت چینی از نفوذ، جنگ هیبریدی و هژمونی آمریکایی

روایت چینی از نفوذ، جنگ هیبریدی و هژمونی آمریکایی
از یک سو واشنگتن تلاش می‌کند تا با تحریک تبلیغاتی و حمایت مالی در میان نخبگان و مقامات سیاسی کشور هدف میزان حامیان آمریکا را توسعه ‌داده و همچنین سازمان‌های ضد دولتی را در جامعه پرورش ‌دهد و از این طریق برنامه‌های سیاسی و اجتماعی آن کشور را از راه دور کنترل ‌کند

همزمان با گسترش روزافزون نفوذ چین در جهان و همچنین خودنمایی قدرت‌های منطقه‌ای همچون روسیه، هند، عربستان‌ سعودی، ایران و … این بازیگران هر یک به نوعی هژمونی ایالات‌ متحده به عنوان یک ابرقدرت مطلق و یکه‌تاز عرصه بین‌الملل را به چالش کشیده‌اند.

 

در سوی مقابل هم آمریکایی‌ها در تلاشند تا با بازنگری و تشدید سیاست‌های مقابله‌ای خود برابر این تهدیدات و با همکاری متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی از فروپاشی نظم فعلی بین‌الملل به نفع رقبا جلوگیری و نسبت به بازتعریف نظم نوین جهانی در چهارچوب استانداردهای موردنظر خویش اقدام کنند. در همین زمینه وبسایت «سی‌جی‌تی‌ان» یا همان شبکه تلویزیونی جهانی چین با اشاره به «افشاگری اخیر اسناد پنتاگون که جاسوسی ایالات ‌متحده از متحدانش را آشکار داشته ‌است» و همچنین «سابقه بی‌رحمانه استفاده این کشور از اسلوب جنگ ترکیبی علیه دولت‌ها و ملت‌های رقیب که به منظور حفظ دستاوردهای امپریالیستی این کشور در طول تاریخ به انجام ‌رسیده‌» مدعی ‌است در  حال ‌حاضر تهدیدات پنهانی علیه هژمونی آمریکا در سطح جهانی در حال شکل‌گیری است که منبعث از عملکرد این کشور در این سال‌ها بوده و اقدامات چین و یا سایر کشورها در شرایط کنونی برای مقابله با این هژمونی تنها برونداد این وضعیت نا به ‌سامان است.

 

دیگر رسانه مطرح چینی یعنی «گلوبال‌تایمز» نیز در این زمینه با اشاره به اقدامات مثبت چین در عرصه جهانی در طول ۴۰ سال گذشته از جمله نجات بیش از ۸۰۰ میلیون نفر از فقر مطلق و همچنین نقش‌آفرینی این کشور به عنوان موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی در طول چند دهه گذشته معتقد است که آن چیزی که هژمونی ایالات‌ متحده در عصر حاضر را تهدید می‌کند در واقع استکبار این نظام سیاسی بوده ‌است و نه الزاما اقدامات توسعه‌طلبانه پکن.

 

بنا برگزارش سی‌جی‌تی‌ان عملیات جنگی آمریکا مدت‌ها است که فراتر از درگیری‌های نظامی آتشین بوده و به ویژه پس از جنگ سرد این کشور که خود را به عنوان هژمون تک‌قطبی در جهان قلمداد می‌کند در انجام مداخلات سیاسی در امور کشورهای دیگر جسورانه‌تر رفتار کرده و آنچه را به عنوان جنگ ترکیبی شناخته می‌شود توسعه ‌داده تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های قدرت در اختیارش نسبت به حمله به رقبای بین‌المللی با هدف بی‌ثبات ‌کردن جوامع خارجی و سرنگونی دولت‌های آنها از روش‌های مخفی‌تر، فریبنده‌تر و خطرناک‌تر اقدام کند.

 

تاکتیک‌ها و روش‌های آمریکایی طیف وسیعی از جنگ‌افزارهای‌ اطلاعاتی، سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، مالی، فناوری، سایبری، قانونی و  روانی به‌ منظور غلبه بر رقبا و تحت‌کنترل درآوردن منافع سیاسی و اقتصادی کشورهای آن‌ها را در برمی‌گیرد. بنا بر این گزارش این شکل جدید از جنگ که الگو و شدت آن کاملاً به منافع ملی آمریکا وابسته ‌است از چهارچوب سنتی رویارویی نظامی فراتر رفته و پیامدهای فاجعه‌باری مانند وحشت، بی نظمی اجتماعی، بحران‌های اقتصادی، تفرقه سیاسی و جنگ‌های داخلی را بر مردم کشور هدف تحمیل می‌کند.

 

بنا بر گزارش سی‌تی‌جی‌ان یکی از ویژگی‌های بارز جنگ ترکیبی آمریکا استراتژی شکستن دشمن از درون یعنی ایجاد ستون پنجم مخفیانه در کشور هدف تحت پوشش ایدئولوژی و اقدامات انسان‌دوستانه ولی در اصل با هدف ضربه ‌زدن به آن کشور یا حتی در هم شکستن آن از راه‌های غیرنظامی می‌باشد.

 

 

در این استراتژی از یک سو واشنگتن تلاش می‌کند تا با تحریک تبلیغاتی و حمایت مالی در میان نخبگان و مقامات سیاسی کشور هدف میزان حامیان آمریکا را توسعه ‌داده و همچنین سازمان‌های ضد دولتی را در جامعه پرورش ‌دهد و از این طریق برنامه‌های سیاسی و اجتماعی آن کشور را از راه دور کنترل ‌کند.

 

از سوی دیگر نیز  ایالات‌ متحده برای از بین ‌بردن ارزش‌های سنتی و معیارهای اخلاقی در میان مردم کشور هدف و تقویت هویت آن‌ها با ارزش‌های آمریکایی تلاش می‌کند تا بدین ‌وسیله با برقراری نفوذ ایدئولوژیک طولانی‌مدت میان افکار عمومی آن کشور آنها را به این باور برساند که مداخله واشنگتن در امور داخلی کشور مذکور یک عمل عادلانه است و در واقع تلاشی از سوی یک تمدن پیشرفته ‌است که سعی می‌کند یک تمدن عقب‌مانده را به سمت مسیری بهتر سوق ‌دهد.

 

سپس در زمان مناسب واشنگتن در یک تبانی با ستون پنجم سعی می‌کند تا فشار اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و روانی بر کشور موردنظر و همچنین ناخوشی اجتماعی و سیاسی منبعث از آن را تشدید کند تا از این طریق ناآرامی‌های توده‌ای را در کشور مذکور به راه ‌انداخته و حتی دولتش را سرنگون ‌کند.

 

در نهایت نیز اگر هیچ یک از این اقدامات کارساز  نباشد ارتش ایالات ‌متحده ممکن ‌است به نام حفاظت از حقوق بشر، دموکراسی و آزادی تجاری یا مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی وارد آن کشور شود.

 

سی‌جی‌تی‌ان در ادامه گزارش خود با اشاره به اقدامات متنوع ایالات ‌متحده در این زمینه در سراسر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین در طول دهه‌های متمادی و آثار مخرب آن بر صلح و ثبات جهانی معتقد است در جهانی که به ‌شدت و برای مدت طولانی از جنگ هیبریدی آمریکا آسیب دیده ‌است در حالی که بسیاری از کشورها و جوامع در باتلاق درگیری‌های ناشی از این اقدامات فرو رفته‌اند اما واشنگتن از بدبختی آنها سود می‌برد. بنابراین هر چند جنگ‌های ترکیبی به ایالات ‌متحده کمک‌کرده تا رقبای خود را مهارکند اما از سویی دیگر این اقدامات در عین ‌حال پایه هژمونی آمریکا را نیز متزلزل ‌ساخته و با وجود تمام مزایای کوتاه‌مدتی که ایالات ‌متحده به دست آورده ‌است، به همان اندازه نیز با تضعیف اعتبار بین‌المللی آمریکا آسیب بلند مدت بر پیکره این کشور وارد ساخته ‌است.

 

بر همین اساس نیز نشریه گلوبال‌تایمز معتقد است که برخلاف نظرات تحلیل‌گران سلطه‌طلب غربی که توسعه صلح‌طلبانه چین را برنتافته و این دولت را دشمن شماره یک هژمونی آمریکا می‌دانند در واقع این رویکرد متکبرانه و بی‌پروای برخی از اعضای تشکیلات ایالات ‌متحده و متحدان آنها نسبت به بقیه جهان است که هژمونی ایالات ‌متحده را به سمت فروپاشی داخلی سوق داده ‌است.

 

به گزارش ایران مامن، در همین زمینه اما وبسایت مدرن‌دیپلماسی با اشاره به تغییرات قابل‌توجه چشم‌انداز ژئوپلتیک جهانی در سال‌های اخیر معتقد است که در این سال‌ها چند قدرت نوظهور همچون چین، روسیه، هند، ایران و عربستان ‌سعودی سعی‌ دارند تا با استفاده از ابزارهایی همچون دلارزدایی، جمعیت زیاد، نیروی کار متبحر در زمینه فناوری و اقتصاد به سرعت در حال گسترش در برخی از این کشورها و همچنین بی‌توجهی به خواسته‌ها و تحریم‌های ایالات ‌متحده و نیز استفاده از نیروهای نیابتی خود سلطه سنتی ایالات ‌متحده بر عرصه جهانی را به چالش بکشند؛ روندی که تحلیلگران معتقدند در ادامه و با تشدید رقابت ایالات ‌متحده با چین و روسیه در دنیایی که به طور فزاینده قطبی شده ‌است کشورهایی همچون عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه را به تدریج به سمت تنوع ‌بخشیدن به مشارکت‌های جهانی خود و نزدیک‌ شدن به کشورهایی همچون روسیه و چین وا خواهد داشت.

 

بنابراین لازم ‌است تا ایالات ‌متحده ضمن بازنگری و به‌روزرسانی دکترین دفاعی خود استراتژی‌های متنوعی را برای مقابله با چالش‌های ناشی از این تحولات اتخاذ نماید. استراتژی‌هایی که می‌تواند  طیف وسیعی از اقدامات شامل  بهره‌گیری از قدرت نظامی تا دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و همچنین استفاده از فناوری و قدرت نرم را در بر بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات