تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اسفند 1402 - 15:02
کد خبر : 20274

رحمت مهدوی دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی

نامزدهای انتخاباتی از عقیل‌هایشان عبور خواهند کرد؟

نامزدهای انتخاباتی از عقیل‌هایشان عبور خواهند کرد؟
نامزدهای انتخاباتی که همه آنها در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های گوناگون به اشکال و انواع مختلف بر تعالیم دینی تاکید می‌کنند، توانایی عبور از عقیل‌های خود را دارند؟

امام علی(ع) در بیان ماجرای معروف درخواست عقیل بن ابی‌طالب برای دریافت سهمی بیشتر از بیت‌المال اینگونه شرح می‌دهد: «از یک سو تقاضاى چیز زیادى نداشت و از سویی فقیر بود و فرزندانش پریشان‌حال بودند و از سویی مکررا تقاضاى خود را بیان مى‌داشت» همه اینها اما موجب نشد که ایشان سهم برادرش از بیت‌المال مسلمین را بیشتر کند و براى او امتیاز خاصّى نسبت به دیگران قائل شود و با داغ کردن قطعه‌ای آهن به او فهماند از آتش آخرت که با این آتش قابل مقایسه نیست، بپرهیزد.

 

چند صباحی بیشتر به پایان ماراتن انتخابات مجلس باقی نمانده است. در این زمینه می‌توان نکات زیادی را از زوایه‌های دید مختلف بررسی کرد. یکی از مهم‌ترین مسائل هر جامعه‌ای بحث تبعیض یاعدالت است. در انتخابات مجلس نیز این شاخص می‌تواند یکی از معیارهای مهم برای سنجش صلاحیت نامزدهای انتخاباتی باشد‌.

 

 

آیا نامزدهای انتخاباتی که همه آنها در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های گوناگون به اشکال و انواع مختلف بر تعالیم دینی تاکید می‌کنند، توانایی عبور از عقیل‌های خود را دارند؟ چه تضمینی وجود دارد که بعد از نشستن بر کرسی مجلس شورای اسلامی به سمت عقیل‌های خود غش نکنند؟

 

برکنار از تبلیغات و پرفرمنس‌های سیاسی، نمایندگان مجلس بیشترین ظرفیت بالقوه در جامعه را برای ایجاد تبعیض در حوزه‌های انتخابیه خود و در وهله بعد سطح ملی دارند و یقینا افرادی که دارای شخصیت تبعیض‌محورند نخواهند توانست نمایندگان خوبی برای مردم و میهن باشند.

 

بنابراین می‌توان گفت یکی از معیارهای سنجش صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی کارنامه و منش آنان در زمینه عدالت‌محوری است. این معیار البته نباید در هاله کلی‌گویی و رفتارهای شعاری پوشانده شود و البته در خصوص چهره‌های شاخص خصوصا در مورد نمایندگان فعلی یا اسبق بیشتر به چشم می‌آید.

 

همواره در ایام انتخابات بر معیارهایی چون ساده‌زیستی، تخصص و تعهد تاکید می‌شود و متاسفانه هم بسیاری از نامزدها مدعی چنین ویژگی‌هایی هستند بدون آن که شمار چشمگیری از آنان در واقعیت چنین باشند. به نظر می‌رسد معیار دوری‌گزینی از تبعیض با توجه‌ سیره حضرت علوی می‌تواند در انتخاب فرد اصلح برای عموم مردم، رسانه‌ها و نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی شاخصی اساسی باشد.

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات