تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 22:09
کد خبر : 20278

آتش‌بس موقت برای فتح مجلس

آتش‌بس موقت برای فتح مجلس
سرلیست دوم ائتلاف جدید در دفاع از تصمیم پایداری اظهار داشته ما این توافق را کردیم تا بچه‌های انقلابی و برادران و خواهران مقداری راحت‌تر بتوانند تصمیم گیری کنند.

اصولگرایان دست کم با سه فهرست عمده شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء)، لیست مشترک شورای ائتلاف انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری در کنار دو فهرست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و لیست جبهه صبح ایران در مقابل تک فهرستی که با عنوان «صدای ملت» مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالگرا قرار دارد وارد گود شده‌اند. طیفی از اصلاح‌طلبان هم که ذیل جبهه اصلاحات ایران خود را تعریف می‌کنند و از حامیان جدی دولت گذشته و به تبع وارث شکست‌ها و ناکارآمدی‌های آن بودند از ابتدا ترجیح دادند با توسل به بهانه‌هایی از حضور در انتخابات خودداری کنند.»؛ این توصیفی بود که روزنامه دولت از آرایش صحنه رقابت‌های سیاسی یک هفته مانده به انتخابات ارائه داد.

 

در حالی که اصولگرایان بعد از ائتلاف قالیبافی‌ها با پایداری‌ها که بعضی می‌گویند تا حدی به خاطر نگرانی از رای‌آوردن لیست «علی مطهری» بوده حداقل دو لیست دیگر؛ یکی به سرکردگی «حمید رسایی» و دیگری «منوچهر متکی» ارائه داده‌اند اما از دید بسیاری از ناظران سیاسی، این دوره از رقابت‌های سیاسی اصلی‌ترین صحنه انشقاق طیف‌های اصولگرایان بوده که خود را پیشاپیش برنده این رقابت‌ها می‌دانند.

 

با وجود ائتلاف تازه میان نواصولگرایان با پایداری‌ها، «رجا نیوز» نوشته است اگر شخصی حجت شرعی بر «رای ندادن» به افرادی داشته باشد، حتی اگر تمام گروه‌های مورد اعتماد اقدام به تایید او کنند، رای به چنین شخصی مجاز نیست؛ توصیه‌ای از سوی رسانه اصلی جبهه پایداری که برخی آن را زدن زیر میز توافق به رغم انتشار لیست مشترک می‌دانند.

 

 

از سوی دیگر و بعد از کشمکش‌های مربوط به حذف «محسن دهنوی» نماینده قالیبافی به خاطر قهر انتخاباتی «مالک شریعتی نیاسر» دیگر نماینده تهران، برخی چهره‌های قالیبافی به لیست منتشر شده اعتراض کرده‌اند از جمله «محسن پیرهادی» اظهار داشته در فرایند انتخاب اعضای فهرست تهران، قواعد و فرایند قانونی به درستی اجرا نشده و بعد از خروج دهنوی، من باید جایگزین او می‌شدم به همین خاطر این فهرست باید اصلاح شود.

 

در شرایطی که برخی حذف نزدیکان قالیباف مانند «جلیل محبی» و پیرهادی را نشانه دست بالای پایداری‌ها در ائتلاف می‌دانند، «انتخاب» در گزارشی تحولات اخیر را غلبه پایداری تهران بر پایداری قم و در نهایت به نفع قالیباف دانسته که باعث می‌شود پایه‌های جبهه پایداری سست شود.

 

«عصر ایران» هم دو طرف ائتلاف جدید را مورد حمله قرار داده و نوشته است: باید از پایداری چی ها پرسید که اگر جریان قالیباف، منحرف از خط انقلاب و آلوده به مفاسد اقتصادی است، بدان حد که باید هر از چندی، پرونده ای از آنها رو کرد و آبرویشان را برد، چرا شماها که ادعای انقلابی گری تان گوش فلک را پر کرده، با این جریان غیر انقلابی، ائتلاف کرده اید؟ شمشیر از رو بستن دیروزتان چه بود و لیست مشترک امروزتان چیست؟…از سوی دیگر، باید از جناب قالیباف و جریان متبوعش پرسید که اگر شما خود را انقلابی و پایداری چی را تندروهای بی عمل همیشه طلبکار می دانید، چرا با آنها ائتلاف کردید؟

 

این در حالی است که «مرتضی آقاتهرانی» سرلیست دوم ائتلاف جدید در دفاع از تصمیم پایداری اظهار داشته ما این توافق را کردیم تا بچه‌های انقلابی و برادران و خواهران مقداری راحت‌تر بتوانند تصمیم گیری کنند.

 

«اعتماد» نیز تحت عنوان «لیست بی یال و دم و اشکم اصولگرایان» به لیست رقیب چنین واکنش نشان داده است: شاید ساده‌ترین تعبیر از آنچه تحت عنوان «لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری» که در روز گذشته منتشر شد، ضرب‌المثل عامیانه و قدیمی باشد: «کوه موش زایید.» بعد از چند ماه خط و نشان‌های جدی طیف قالیبافی‌ها و جبهه پایداری برای یکدیگر حالا لیستی به عنوان حاصل وحدت منتشر شده است که از چند جهت جای تعجب دارد، به خصوص که در فاصله زمانی انتشار غیررسمی لیست و انتشار و اعلام رسمی آن حذف و اضافه نیز در لیست اتفاق افتاد.

 

به گزارش ایران مامن، جدای این مباحث، ائتلاف قالیباف و پایداری‌ها به رهبری «صادق محصولی» و نقش‌آفرینی «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، بیشتر به آتش‌بسی موقت و کمتر از یک‌هفته‌ای برای فتح مجدد بهارستان شباهت دارد که بعد از آن مجددا هر طرف مسیر سیاسی خود را جداگانه خواهد پیمود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات