تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 23:15
کد خبر : 20282

آمریکا، روسیه و جنگ اوکراین؛ سرنوشت توافقات نانوشته

آمریکا، روسیه و جنگ اوکراین؛ سرنوشت توافقات نانوشته
برنز و سالیوان در دنیایی زندگی می‌کنند که قدرت‌های بزرگ قوانین را تعیین می‌کنند و کشورهای کوچک باید متواضعانه از آن اطاعت کنند. پوتین هم چنین دیدی دارد.

تاخیر در کنگره آمریکا برای تصویب بسته ۹۵میلیارد دلاری کمک به اسرائیل، اوکراین و سایر متحدان واشنگتن در اقیانوس آرام و هند باعث شده تا انتقادات از آمریکایی‌ها بالا بگیرد. در این میان، بسیاری از پشت پرده‌های عجیب و غریب سخن می‌گویند.

 

به گزارش ایران مامن، برخی ناظران و کارشناسان اوکراینی بر این نظرند که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از تبانی بین مقامات ارشد ایالات متحده و کرملین در مورد وضعیت  اوکراین وجود دارد. بر اساس این دیدگاه ظاهراً ذیل مذاکره رئیس سازمان سیا با «ولادیمیر پوتین» و رئیس سازمان اطلاعات روسیه در خصوص کلیت جنگ اوکراین توافق شده و این توافقنامه در دو سال گذشته و به رغم برخی استثنائات اجرایی شده است. گفته شده که ممنوعیت حمله به خاک روسیه در مقابل محدودیت جنگ به اوکراین بخشی از این توافق بوده است.

 

دو سال از جنگ روسیه در اوکراین سپری شده و در تمام این مدت یک رویارویی تمام‌عیار بین طیف طرفدار اوکراین و گروه معتقد به مماشات با کرملین در داخل دولت ایالات متحده شکل گرفته است. حامیان اوکراین به رغم وجود یک تابوی مصنوعی و خود ویرانگر که حمله به خاک روسیه را منع می کند، در استمراربخشی به حمایت از قربانی جنگ موفق بوده اند. از سوی دیگر اما گروه حامی مماشات با کرملین به دفعات موفق شده اند از حجم و سطح حمایت های آمریکا از اوکراین بکاهند.

 

در بخش‌های بزرگی از واشنگتن این واقعیت شکل گرفته که هزاران سرباز و غیرنظامی اوکراینی به خاطر تعلل و مماشات آمریکا قربانی شده اند. به باور این گروه اگر به طور مثال از یک سال پیش صد یا تعداد بیشتری از جت های جنگنده اف-۱۶ در آسمان اوکراین وجود داشت، این جنگ احتمالا به تاریخ پیوسته بود.

 

 

در همین حال طرفداران حمایت همه‌جانبه از اوکراین بر این نظرند که تابوی گیج‌کننده ای در ایالات متحده به عمد دست قربانیان حمله روسیه را بسته است. بر اساس این نگاه در حالی که روسیه از طریق خاک خود به اوکراین حمله می کند، شهرها و روستاهای آن را ویران و هر روز با موشک هایی که از خاک خود پرتاب می شود و غیرنظامیان را می کشد؛ واشنگتن عملاً اوکراین را از حمله به منبع حملات انجامی از خاک روسیه منع کرده است.

 

البته هیچ یک از مقامات آمریکایی به طور علنی تابوی فوق را تایید نکرده اند. بدتر اینکه، آنها طوری رفتار می کنند که گویی قاعده مشخصی وجود ندارد. در حالی که اعضای کاخ سفید مدت ها مانع ارسال هواپیماهای نظامی به اوکراین بوده اند، «آنتونی بلینکن» بارها بر حق اوکراین در استفاده از انواع تسلیحات جهت بیرون راندن روس‌ها، تاکید کرده است.

 

در همین ارتباط چندی قبل مقاله ای از «ویلیام آرکین» نویسنده آمریکایی منتشر شد که به منشأ و عملکرد درونی رویکرد مغشوش ایالات متحده پرداخته بود. به ادعای نگارنده به دستور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «ویلیام برنز» رئیس سیا، در اوایل نوامبر ۲۰۲۱، یعنی سه ماه قبل از آغاز حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، ارتباط مستقیمی با ولادیمیر پوتین در مسکو برقرار کرد. یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده به نیوزویک گفته «از جهات طعنه آمیزی… جلسه بسیار موفقیت آمیز بود. دولت بایدن متعهد شد ایالات متحده مستقیماً وارد جنگ نخواهد شد و به دنبال تغییر رژیم روسیه نیست. روسیه حمله خود را به اوکراین محدود خواهد کرد و بر اساس دستورالعمل های اعلام نشده اما کاملاً درک شده برای عملیات های سری عمل خواهد کرد.»

 

با این حال، به نوشته نیوزویک هنگامی که نیروهای روسیه به اوکراین سرازیر شدند، روند تحولات آمریکا را ناگزیر به تغییر آرایش رفتاری خود کرد. سیا، مانند بقیه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، توانایی نظامی روسیه و انعطاف پذیری اوکراین را به اشتباه درک کرده بود زیرا روسیه نتوانست کی‌اف را تصرف کند و از شمال عقب نشینی کرد. بنابراین برخی از قواعد توافق شده بین برنز و پوتین رعایت نشد. با این حال در کلیت امر واشنگتن اوکراین را از انجام حملات به خاک روسیه منع کرد. در مقابل، برنز که گویی از طرف همه اعضای ناتو صحبت می کرد، تلاش داشت و از پوتین قول گرفته بود به کشورهای عضو ناتو حمله نکند.

 

 

برنز در نوامبر ۲۰۲۲ با «سرگئی ناریشکین» رئیس اطلاعات خارجی روسیه در آنکارا ملاقات کرد. در این دیدار مشکلات سیا در جلوگیری از تمایل اوکراینی‌ها برای حمله به اهدافی در کریمه تحت کنترل روس‌ها و خاک اصلی روسیه مورد بحث قرار گرفت.

 

بر اساس نگاه منتقدین سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین برنز و سیا در طول دو سال «عملیات نظامی ویژه» روسیه و با انجام ده ها هزار جنایات جنگی مستند، شکنجه، تیراندازی و تجاوز جنسی سکوت کرده  و همواره اوکراین را در خصوص گسترش حملات را تهدید می کنند. در همین رابطه چندی قبل بود که سخنگوی سیا هشدار داد که اگر کی‌اف به اقدامات خرابکارانه در داخل روسیه ادامه دهد، می تواند «عواقب فاجعه بار» داشته باشد. روشن نیست از منظر افراد حاضر در دفتر برنز حمله اوکراینی ها چه پیامد فاجعه‌بار دیگری می تواند در پی داشته باشد؟ به نظر می‌رسد که همه فجایع قابل تصور و غیرقابل تصور قبلاً در نتیجه معامله پنهان برنز و پوتین اتفاق افتاده است.

 

منتقدان بایدن بر این نظرند در شرایطی که جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه دارد و اوکراینی‌ها مشتاق بازپس گیری سرزمین های تصرف شده با حمایت مناسب حامیان خود هستند، آیا باید اجازه داد که این وضعیت ظالمانه ادامه یابد؟ بر اساس این دیدگاه اکثریت دو حزب طرفدار اوکراین در کنگره بایستی با برگزاری جلسات استماع از بلینکن، برنز، و روسای سیا در خصوص تابوی فوق توضیح بخواهند. آنها همچنین باید «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی را که با همان رویکرد برنز در حال فعالیت است، دعوت کنند. جلسات استماع باید به دنبال پاسخ به سؤالات زیر باشند:

  1.  آیا توافقی بین دولت های ایالات متحده و فدراسیون روسیه در مورد نقشه راه جنگ روسیه و اوکراین وجود دارد؟
  2.  اگر چنین است چرا کنگره و مردم آمریکا تا کنون از آنها بی اطلاع بوده اند؟
  3.  اگر توافقی در کار نیست، برنز بر چه اساسی عملا یک قانون نانوشته را بر اوکراین تحمیل می-کند؟
  4. آیا کنگره حتی باید اقدامات برنز را خیانتکارانه بداند؟

واقعیت این است که برنز و سالیوان در دنیایی زندگی می‌کنند که قدرت‌های بزرگ قوانین را تعیین می‌کنند و کشورهای کوچک باید متواضعانه از آن اطاعت کنند. پوتین هم چنین دیدی دارد. ما مجبور نیستیم در چنین دنیایی زندگی کنیم و قوانینی را که آنها می خواهند بر ما تحمیل کنند، بپذیریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات