تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 23:49
کد خبر : 20620

درد و درمان پرستاران

درد و درمان پرستاران
طی سال‌ها اخیر به خصوص پس از فشار کاری شدیدی که در دوره کرونا بر پرستاران وارد آمد، مقایسه‌های گوناگونی در مورد شرایط این صنف در ایران با سایر کشورها دیگر صورت گرفت

در ادامه سریال خودکشی پزشکان که گفته می‌شود به خاطر شرایط بسیار سخت کاری به خصوص در دوره دستیاری است، مصائب پرستاران هم در روز جهانی پرستار (۲۳ اردیبهشت-۱۲ ماه می) مورد توجه قرار گرفت.

 

آماری که دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» درباره مرگ پرستاران اعلام کرد بسیاری را به شگفتی واداشت. به گفته «محمد شریفی مقدم»  طی یک ماه گذشته، ۳ نفر از پرستاران ما در خواب فوت کردند و دلیل فوت‌شان، «سندروم کاروشی» و مرگ بر اثر کار زیاد بود.

 

دبیرکل خانه پرستار بیان داشته امروز استاندارد جهانی اروپا، ۱۰ پرستار به ازای هزار نفر جمعیت است که البته در بعضی کشور‌ها مثل بلژیک و دانمارک، به ازای هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ یا ۱۲ پرستار دارند. در حالی که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۸ در ایران ۱.۶ پرستار به ازای هزار نفر جمعیت فعال بوده و در واقع، تعداد پرستاران ما، معادل نصف حداقلی است که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است.

 

حتی برابرسازی تعداد پرستار و تخت بیمارستانی هم نشان می‌دهد که تعداد پرستار در کشور ناکافی است، چون به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۲ پرستار فعال داشته باشیم که از این تعداد، ۰.۴ نفر، نیروی غیرحرفه‌ای و کمک‌بهیار است و بنابراین، برای هر تخت بیمارستانی باید ۱.۸ پرستار داشته باشیم که امروز این عدد به‌طور میانگین ۱.۱ است.

 

شریفی مقدم با اشاره به حقوق چهار تا هفت هزار دلاری پرستاران در کشوری مانند آمریکا اظهار داشته امروز حقوق پرستاران رسمی و استخدام شده ۱۶ میلیون تومان و حقوق پرستار شرکتی و پیمانی حدود ۱۲ میلیون تومان است که با دلار ۶۰ هزار تومانی، حقوق ۱۲ میلیون تومانی معادل ۲۰۰ دلار است و حتی پرستارانی که سه شیفت در روز کار می‌کنند، حقوق پایان ماه‌شان معادل ۹۰۰ دلار است.

 

 

به گزارش ایران مامن، طی سال‌ها اخیر به خصوص پس از فشار کاری شدیدی که در دوره کرونا بر پرستاران وارد آمد، مقایسه‌های گوناگونی در مورد شرایط این صنف در ایران با سایر کشورها دیگر صورت گرفت از جمله اخیرا «سید محمد علوی» فعال صنفی حوزه پرستاران به «همشهری آنلاین» گفته است: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اجرای تبدیل وضعیت آن‌ها باعث شده که خیلی از آن‌ها اقدام به مهاجرت کنند. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده‌اند، ۶ برابر حقوق یک پرستار فعال در ایران است.

 

به گفته این فعال صنفی پرستاری، با آن که کشور با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه است، وزارت بهداشت حاضر نیست حدود ۲۰ هزار پرستارِ طرحی را که طرح خود را گذرانده‌اند و در دوره کرونا نیز سنگ تمام گذاشتند، به کار گیرد.

 

مرتبط:

پرستارها چه می‌خواهند؟

بیمارستان‌هایی که شفای رایگان می‌دهند اما درد پزشک و پرستار خود را دوا نمی‌کنند

 

نکته قابل تامل وضعیت ناعادلانه‌ای است که پرستاران در نظام درمانی کشور به آن اشاره می‌کنند. در همین زمینه دبیرکل خانه پرستار به «جام جم» گفته است: یک رئیس بیمارستانی که کارانه ۳۰۰میلیونی و حقوق ۷۰میلیونی دارد، درکی از حقوق اندک پرستاران با مبلغ ۱۵ ــ ۱۲میلیون تومان ندارد. از سوی دیگر، حقوق ثابت هیات‌علمی‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان و مالیات‌شان بیشتر از ۱۰درصد نیست و کارانه آنان بین ۱۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان پیش می‌رود.

 

به گفته وی، در اتاق‌عمل جراح ۲۰۰ میلیون و پرستار همان اتاق عمل نیز یک‌میلیون تومان دریافت می‌کند. یعنی صدبرابر اختلاف در پرداخت داریم؛ موضوعی که پرستاران را بیش از هر چیز دیگری اذیت می‌کند و منجر به این می‌شود که آنان انگیزه‌ای برای ماندن نداشته باشند.از نگاه این پرستار پیشکسوت، تا زمانی که تصمیم‌گیرندگان سیستم بهداشت و درمان کسانی باشند که حقوق‌شان چندبرابر جامعه پرستاری است، مشکلات این قشر همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.

 

و اما برای رفع بخشی از چالش‌های یاد شده «سیدجلیل میرمحمدی» عضو کمیسیون بهداشت مجلس به سه راهکار اشاره کرده است: در وهله اول با اضافه کاری پرستاران می‌توانیم این کمبود را جبران کنیم، البته رقمی که بابت اضافه کار پرداخت می‌شود، باید منطقی باشد. راهکار دوم، وجود مجوزهای استخدامی است که سال گذشته در حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار پرستار استخدام شد. در نهایت بخشی از خدمات پرستاری را توسط فعال شدن دبیرستان‌های بهیاری در سطح کشور جبران کنیم تا بهیاران را به عنوان کمک پرستار در بیمارستان‌ها به کار گیریم که به طور قطع یقین بخش قابل توجهی از کمبودها در حوزه پرستاری جبران خواهد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات