تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1403 - 13:25
کد خبر : 20740

سه محور متفاوت سیاست خارجی دولت سیزدهم

سه محور متفاوت سیاست خارجی دولت سیزدهم
در شرایطی که منتقدان دولت، شکست مذاکرات را به حساب ناکامی سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌نویسند، رسانه‌ها و چهره‌های هوادار دولت می‌گویند موفق شدیم معیشت مردم را از گروی مذاکرات هسته‌ای دربیاوریم.

سیاست خارجی دولت سیزدهم به طور کلی سه محور اساسی و غیرمشابه را طی سه سال دنبال کرد. در حالی که «سیدابراهیم رئیسی» اعلام کرده بود به تعهدات خارجی جمهوری اسلامی از جمله توافق هسته‌ای پایبند و در پیگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها جدی است اما این مذاکرات عملا به جایی نرسید.

 

در شرایطی که حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید امیدواری زیادی برای شکل‌گیری توافقی تازه میان تهران و واشنگتن ایجاد کرده بود، رخدادهایی مانند جنگ اوکراین و آنچه کارشکنی روس‌ها در مذاکرات جمهوری اسلامی با غرب عنوان می‌شود موجب شد این امیدواری‌ها به یاس بیانجامد.

 

مرتبط:

تلطیف فضای خارجی بعد از سانحه هوایی

ایران از دموکرات‌ها امتیاز می‌گیرد؟

وقوع «طوفان الاقصی» در مهرماه پارسال و دور تازه تنش‌ها میان ایران و اسرائیل که در فروردین امسال به اوج رسید و به حمله موشکی-پهپادی به اراضی اشغالی ختم شد، مناسبات تهران و غرب را پیچیده‌تر از قبل ساخت.

 

این در حالی است که به گفته «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق در دیدار خردادماه پارسالش با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم «برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود.»

 

از یک منظر دیگر ابهام و مخاطرات موجود برای آینده برجام و حتی پیمان عدم اشاعه (NPT)، رنج بی‌اندازه مردم ایران از تحریم‌های ایالات متحده و همچین طیفی از سوءمدیریت داخلی و فساد، بی‌عملی اروپایی‌ها برای جبران تحریم‌های یکجانبه دولت ترامپ پس از خروج از برجام و عدم توانایی اقتصادی و امنیتی تروئیکا برای استقلال از منافع راهبردی ایالات متحده، از جمله شرایط عینی زمینه‌ساز برای ظهور گفتمان دولت شهید رئیسی به شمار می‌رفت.

 

 

در شرایطی که منتقدان دولت، شکست مذاکرات را به حساب ناکامی سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌نویسند، رسانه‌ها و چهره‌های هوادار دولت می‌گویند موفق شدیم معیشت مردم را از گروی مذاکرات هسته‌ای دربیاوریم.

 

در همین حال، تحرکات مربوط به سیاست خارجی طی سه سال گذشته نمودهای کامیابی دولت سیزدهم در این حوزه عنوان می‌شود. به گزارش «ایرنا»، سیدابراهیم رئیسی در مجموع ۲۸ سفر خارجی به ۲۳ کشور داشت. او در این مدت دو بار به تاجیکستان، دو بار به روسیه، دوبار به ترکمنستان، دوبار به ازبکستان و دوبار به سازمان ملل متحد سفر کرد. کارنامه سفرهای خارجی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهد که تاکید و اولویت سیاست خارجی او تقویت همکاری با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای آسیای میانه بوده است.

 

صرف‌نظر از کمیت سفرهای خارجی شهید رئیسی، نتایج منطقه‌گرایی دولت او از دید منتقدانش هم قابل کتمان نیست. گشایش روابط دیپلماتیک ایران با عربستان سعودی از اسفندماه ۱۴۰۱ نقطه مهمی در کارنامه دولت بود تا جایی که رسانه‌های رسمی اخیرا از دعوت «محمد بن سلمان» به ایران از سوی «محمد مخبر» و اقدام متقابل طرف سعودی خبر داده‌اند. نحوه حضور سران و نمایندگان دولت‌های عربی در مراسم درگذشت رئیس دولت سیزدهم نیز از دید بسیاری، از نتایج تنش‌زدایی این دولت به شمار می‌آید.

 

 

اقدام دولت سیزدهم برای ورود ایران به سازمان‌هایی مانند «شانگهای» و «بریکس» نیز در این دوره سه‌ساله قابل تامل بود. البته درباره نتایج ورود به این سازمان‌ها و پیگیری پرونده‌هایی مانند دلارزدایی و عبور از سد تحریم‌ها بزرگنمایی‌های زیادی صورت گرفت تا جایی که عضویت در شانگهای و بریکس به عنوان بدیل حل اختلافات با غرب بر سر پرونده هسته‌ای مطرح شد حال آن که نوع واکنش بازارها به اخبار مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در روزهای قبل از سانحه هوایی، اهمیت به سرانجام رسیدن این محور به موازات منطقه‌گرایی (تنش‌زدایی منطقه‌ای) و نیز عضویت در سازمان‌های بین‌المللی را به تصور می‌کشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات