تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 15:10
کد خبر : 20751

امیر حمزه نژاد

پدیده انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم کیست؟

پدیده انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم کیست؟
فضای سیاسی کشور که به سرعت وارد فاز انتخاباتی شده، مستعد به وجود آمدن پدیده‌های انتخاباتی است.

برگزاریِ پیش از موعدِ انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با توجه به اینکه با یک اتفاق تلخ رقم خورد و به سرعت فضای سیاسی کشور وارد رقابت‌های انتخاباتی شد، یکی از خاص‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان به شمار می‌آید.

 

این انتخابات با توجه به فضای خاص سیاسی آن و همچنین نیروهای مختلف سیاسی که حالا سه ضلع اصلاح‌طلب و اعتدالیون و اصولگرایان در آن بازیگری می‌کنند،‌ مستعد شکل‌گرفتن پدیده‌های خاصی است. افکارعمومی بعد از یک سانحه تلخ حالا به سرعت باید فضای انتخاباتی را تجربه کند و از سوی دیگر نامزدهای متعدد انتخاباتی که هر روز بر شمار آنان افزوده می‌شود نیز این فضا را بیشتر مبهم و به هم ریخته ساخته‌اند.

 

از دید بسیاری خیلی زود است که درباره این انتخابات گمانه‌زنی کرد و باید منتظر فرآیند ثبت نام و احراز صلاحیت نامزدها باشیم. در همین حال به نظر می‌رسد همین سرعت عمل در فرآیند انتخاباتی و نبود امکان آنالیز صحیح افکار عمومی می‌تواند تصمیمات گروهی و جریانی را تحت تاثیر خود قرار دهد و گرایش‌های جریانی را دچار چرخش‌های زیادی سازد.

 

 

اکنون برخی از جریان‌های سیاسی در درون خود چالش‌های متعددی را تجربه می‌کنند که حتی از انتخابات مجلس دوازدهم که همین دو ماه پیش برگزار شد همچنان بر آن‌ها عارض است و هنوز رفع و رجوع نشده‌اند. به موازات انشقاق‌های موجود میان طیف‌ها اصولگرایی، اصلاح‌طلبان در چالش و تردید حضور و مشارکت انتخاباتی بودند که حالا خود را در صحنه رقابت برای ورود به پاستور می‌بینند.

 

انتخابات به حد و اندازه خود حاوی هیجانات سیاسی هست و حالا می‌توان گفت که این فضای غیر منتظره همچنان که اشاره شد، می‌تواند مستعد به وجود آمدن یک پدیده سیاسی باشد چرا که در فضایی که جریانات باید خود را با آن به سرعت وفق دهند، قطعا چهره‌ها و شخصیت‌ها بهتر می‌توانند با تیم‌سازی رسانه‌ای از این فضا بهره برداری کنند و جریانات را پشت سر بگذارند.

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه افراد مختلفی مطرح شده‌اند که رقابت میان آنان نزدیک است، شخصیت‌های سیاسی این امکان را دارند که در صورت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان، راسا نظر رای‌دهندگان را جلب کنند و خود بهترین عملکرد تبلیغاتی را داشته باشند.

 

همواره در طول سالیانی که مناظرات تلویزیونی نامزدها برگزار شده است؛ این مناظرات در شکل‌دهی افکارعمومی و سبدگردانی رقبا برای جمع کردن آرای شهروندان بسیار حائز اهمیت بوده است. بنابراین باز هم با توجه به همین رقابت تنگاتنگ و نزدیک و ظرف زمانی اندک، پدیده‌محور بودن این انتخابات بیش از پیش خودشان را نشان می‌دهد. با این شرایط سئوال اساسی این است که پدیده این دور از انتخابات ریاست جمهوری کیست؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات