تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 19:16
کد خبر : 20830

تحولات پارلمان اروپایی و تاثیرات آن برای جهان و ایران

تحولات پارلمان اروپایی و تاثیرات آن برای جهان و ایران
به نظر می‌رسد روند تبدیل جریان میانه‌رو به جریان راست‌گرای افراطی احتمالا نه تنها بر ضد اقدامات جمهوری اسلامی نخواهد بود، بلکه شاید منجر به چشم‌پوشی و انفعال پارلمان اروپا در قبال تهران شود

در انتخاباتی که با مشارکت حدود ۵۱ درصدی شهروندان اروپایی برای تعیین اعضای پارلمان اروپا، پرمشارکت‌ترین انتخابات از سال ۱۹۹۴ تاکنون به شمار می‌آید، راست‌گرایان افراطی در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا توانستند آرای خود را افزایش دهند.

 

پارلمان اتحادیه اروپا دارای ۲۷۰ کرسی است که بر اساس نسبت جمعیتی کشورهای عضو بین ۲۷ عضو اتحادیه اروپا سهمیه‌بندی شده است. برای مثال آلمان می‌تواند  ۹۶ نماینده داشته باشد، در حالی که تعداد کرسی‌ها برای قبرس، مالت و لوکزامبورگ تنها ۶ نفر است.برای اولین بار از زمان آغاز انتخابات عمومی در سال ۱۹۷۹، پارلمان اتحادیه اروپا نمایندگان بریتانیا را در خود ندارد. پیش از این ۷۳ نماینده پارلمان اروپا از بریتانیا می‌آمدند که با تصویب برگزیت در فوریه ۲۰۲۰ آن‌ها این نهاد را ترک کردند.

 

دوره عضویت در پارلمان اتحادیه اروپا ۵ ساله است و در مجموع، حدود ۱۸۵ میلیون رای‌دهنده در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمان این اتحادیه برای دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۹ شرکت کردند.

 

از جمله اولین وظایف پارلمان اروپا تصویب نامزد رهبری کمیسیون اروپا خواهد بود؛ جایی که «اورزولا فن‌در‌لاین» رئیس آلمانی فعلی امیدوار است برای دوره دوم در این سمت ابقا شود. هیچ حزب واحدی در پارلمان اروپا اکثریت ندارد و طرح‌ها اغلب با یافتن ائتلافی که اکثریت مورد نیاز را به دست می‌آورد، رای می‌آورند. این مجلس همواره تحت سلطه دو گروه بزرگ خود، حزب راست میانه مردم اروپا و سوسیالیست‌های چپ میانه بوده است.

 

این دو گروه بزرگ در انتخابات ۲۰۱۹ اکثریت خود را در پارلمان از دست دادند و از آن زمان مجبور شدند با احزابی نظیر سبزها و لیبرال‌ها وارد ائتلاف‌هایی غیررسمی شوند.

 

 

به گزارش ایران مامن، نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا همچنین می‌توانند پیشنهادهای قانونی جدید را اصلاح کنند، با آن‌ها مخالفت کنند یا طرح‌هایی جدید را مطرح سازند.

 

از دید برخی تحلیلگران، هر چند احزاب راست افراطی در گوشه و کنار اتحادیه با اقبال عمومی مواجه شدند ولی آرای جلب شده توسط آن ها چندان با پیش‌بینی‌ها منطبق نبوده چنان که اگر اراده سیاسی کافی در میان احزاب میانه‌رو وجود داشته باشد، ائتلاف حامی اروپای واحد همچنان اکثریت کرسی‌های پارلمان را در پنج سال آینده در اختیار خواهد داشت. با این حال شکست سنگین حزب رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا در برابر راست‌گرایان، «امانوئل ماکرون» را وادار به انحلال پارلمان کرد؛ تصمیمی که به اعتقاد بسیاری ممکن است قدرت را از دست ماکرون بیرون آورد.

 

روزنامه «گاردین» نتایج انتخابات پارلمان اروپا را زنگ خطری برای اروپا توصیف کرده و نوشته است: بر خلاف باور برخی که می‌گویند این نتایج چندان هم بد نبوده است آرای احزاب راستگراها می‌تواند کل اتحادیه اروپا را به سمت گرایشات تند و افراطی سوق دهد.

 

به نوشته گاردین، تاثیر این نتایج بر حمایت از اوکراین منفی است. احزاب دست راست درباره ادامه چنین حمایتی از اوکراین اختلاف نظر دارند، هر چند که «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا اکنون در میان حامیان این کشور جنگ‌زده قرار دارد. در آلمان یک چهارم از آرا به راست افراطی، چپ افراطی و میانه و ائتلاف پوپولیست‌ها اختصاص یافت که از نسخه‌ای از طرح «صلح» اوکراین حمایت می‌کند که به شکل موثری به معنای تسلیم شدن اوکراین است. چنین پیامدهایی در سطح جهانی و قاره‌ای به منزله پیروزی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواهد بود که اروپا را به روزهای بد گذشته خود نزدیک می‌کند.

 

این رسانه انگلیسی با اشاره به اینکه نگرانی آلمان از فرانسه کمتر نیست، پیش‌بینی کرد که پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده در آمریکا، اروپا را ضعیف‌تر و حتی دچار تفرقه بیشتر خواهد کرد زیرا ناسیونالیست‌های پوپولیست راست افراطی که احتمال دارد ملونی هم در بین آنها باشد، در صف احزاب اروپایی حامی ترامپ قرار خواهند گرفت.

 

در این ارتباط، «ِیورو نیوز» در گزارشی به بررسی تحولات اخیر انتخاباتی در اروپا و ارتباط آن با مواضع این قاره در قبال جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشته است: در پارلمان جدید در صورت عدم تغییر سیاست‌های گروه‌های جریان اصلی پارلمان اروپا در قبال جمهوری اسلامی، احتمال تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی مشابه چهار قطعنامه اخیر در قیاس با پارلمان پیشین ۲.۸۷ درصد کمتر است.

 

این گزارش می‌افزاید: با تحلیل آمار به دست آمده به این نتیجه می‌رسیم که اگرچه ضعیف شدن گروه‌هایی چون «چپ‌‌ها» و «سبزها» ممکن است به تصویب قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی کمک کند، اما تضعیف شدید گروه لیبرال «تجدید اروپا» و در عوض جهش چشمگیر گروه راست‌گرای افراطی «هویت و دموکراسی» منجر به تضعیف موضع پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی شده است.

 

در نتیجه بنابر آمار به دست آمده از پارلمان پیشین و بررسی‌ها به نظر می‌رسد روند تبدیل جریان میانه‌رو به جریان راست‌گرای افراطی احتمالا نه تنها بر ضد اقدامات جمهوری اسلامی نخواهد بود، بلکه شاید منجر به چشم‌پوشی و انفعال پارلمان اروپا در قبال تهران شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات