تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 23:20
کد خبر : 20835

رئیس‌جمهور و مساله به خط کردن کارشناسان

رئیس‌جمهور و مساله به خط کردن کارشناسان
برخی حامیان پزشکیان اظهارات رئیس‌جمهوری فقید در مناظرات پیشین را یادآوری می‌کنند که مقابل انتقادات رقبا اشاره داشت که نیازی به سررشته داشتن رئیس‌جمهور از اقتصاد وجود ندارد و برای حل مشکلات کشور اقتصاددان‌ها را به خط خواهد کرد.

اظهارات «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاحاتی انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری درباره سررشته نداشتن در حوزه اقتصاد و در عوض بهره‌گرفتن از کارشناسان این حوزه، واکنش‌های متعددی به همراه داشته است.

 

به گزارش ایران مامن، رسانه‌های حامی پزشکیان این گفته‌ها را تحسین کرده‌اند از جمله «شرق» تحت عنوان «در ستایش تخصص سالاری» آورده است: وی در میزگرد اقتصادی نمایندگان دو طیف اقتصادی را به عنوان مشاور خود اعلام کرد که می‌تواند گواه بهره گیری او از آرای کارشناسان طیف‌های مختلف در اداره اقتصاد باشد.

 

به گزارش «جوان» روزنامه حامی «محمدباقر قالیباف»، «آذر منصوری» رئیس جبهه اصلاحات با حمایت از رویکرد پزشکیان نوشت: «ایران به طبیبی نیاز دارد که امید کاذب نمی‌دهد. آن‌ها که از ساختار اقتصاد سیاسی ایران امروز آگاه‌اند می‌دانندکه بدون اصلاح این ساختار هر وعده‌ای عوامفریبی است. دکتر پزشکیان به درستی می‌خواهد پس از ارائه دلایل و علت این بیماری دست به درمان بزند. بنابراین دروغ نمی‌گوید و امید کاذب نمی‌فروشد. ایران به چنین طبیبی نیاز دارد».

 

«محمد فاضلی» جامعه‌شناس نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان که در دولت روحانی هم دستی بر آتش مدیریت در وزارت نیرو داشت، در همین زمینه و در دفاع از رویکرد پزشکیان نوشت: «آقای پزشکیان، رویه درستی را که می‌گویید “من کارشناس نیستم و کارشناسان باید بررسی و اجماع کنند تا مسئله را تعریف و حل کنند” ادامه دهید. بالاخره باید فهم و رویه شود که رئیس‌جمهور پست سیاسی است و تخصصی نیست و نباید خودش را متخصص هر عرصه‌ای بداند. رئیس‌جمهور هماهنگ کننده کلان است.»

 

 

این روزنامه در انتقاد از این رویکرد نوشت: اگر رئیس‌جمهور اشراف کافی نداشته باشد و همین آقای پزشکیان فردا رئیس‌جمهور شود، چه تضمینی وجود دارد که تحت تأثیر و نفوذ و خدای ناکرده فریب مشاوران قرار نگیرد. نکته دیگر اینکه اگر اختلاف کارشناسی در موضوعی ایجاد شود که در عمده موضوعات هم چنین است آن‌وقت آقای رئیس‌جمهور چگونه تصمیم خواهد گرفت. اینکه تا دیروز اصلاح‌طلبان می‌گفتند که رئیس‌جمهور باید برنامه اقتصادی داشته باشد، اما امروز رئیس‌جمهور را یک تنظیم‌کننده و هماهنگ‌کننده کارشناسان، متخصصان و مدیران می‌دانند مخاطب را با این پرسش روبه‌رو می‌کند که آیا اصلاح‌طلبان به دنبال در دست گرفتن دولت به واسطه مسعود پزشکیان هستند یعنی پزشکیان ویترین باشد و اصلاح‌طلبان صحنه‌گردان واقعی دولت؟

 

روزنامه «کیهان» حامی نامزدهای پایداری به ویژه «سعید جلیلی» هم ذیل تیتر یک خود آورد: چنین وضعیتی برای یک کاندیدای ریاست جمهوری بسیار غیرمنتظره و تعجب‌آور است زیرا امروز اقتصاد ملی عرصه کارزار است و دشمن جنگ اقتصادی را علیه کشور تحمیل کرده است. اینکه در این شرایط، یک کاندیدای ریاست جمهوری از اقتصاد سر در نیاورد و بخواهد اداره دولت را به مشاوران بسپرد، پذیرفتنی نیست و نشان می‌دهد وی یا ادراک و برداشت صحیحی از واقعیات ندارد و یا فاقد کفایت است.

 

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود با انتقاد و حمله به کارنامه دولت اصلاحات و اعتدالیون نوشت: نامزد انتخابات اگر خود اهل تشخیص مستقل و جمع‌بندی و درایت نباشد، قطعا دولت درست اداره نخواهد شد و به آشفتگی ستادی و فرماندهی گرفتار می‌شود؛ چنان که در برخی دولت‌ها به شکل تعارض میان وزارتخانه‌‌های اقتصاد، صمت، کار و رفاه، کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دیده شد. به عنوان مثال، عملکرد ناهماهنگ در دولت مدعی اصلاحات چنان بحران‌ساز شد که حتی بارها مورد نکوهش اعضا یا متحدانش قرار گرفت.

 

با این حال، برخی حامیان پزشکیان اظهارات «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری فقید در مناظرات پیشین را یادآوری می‌کنند که مقابل انتقادات رقبایی مانند «عبدالناصر همتی» اشاره داشت که نیازی به سررشته داشتن رئیس‌جمهور از اقتصاد وجود ندارد و برای حل مشکلات کشور اقتصاددان‌ها را به خط خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات